När jag försöker spela upp Mp3-filer så fungerar det inte. Oavsett vilket program som jag öppnar för att spela en Mp3-fil så hänger den upp sig och vägrar att spela filen. Jag har även provat med VLC-player som jag vet har fungerar tidigare men som nu kan den inte heller spela Mp3-filer. Hur fixar jag in stöd för Mp3?
Sedan har jag en extern hårddisk som går inte att mounta under ubuntu. Detta har fungerat tidigare och andra Ntfs-diskar på datorn fungerar både att skriva och läsa till, men inte när jag kopplar in min externa hårddisk. När dubbelklickar på ikonen för hårddisken så säger den att jag behöver bli admin för att kunna mounta hårddisken. Vilket komando i terminalen är det som gäller?
Stöd för Mp3 och mounta en extern nfts-hårddisk
- walle
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Stöd för Mp3 och mounta en extern nfts-hårddisk
Vissa anser att Windows finns bara för att Linux ska se bra ut.
SV: Stöd för Mp3 och mounta en extern nfts-hårddisk
Vilken Ubuntu version kör du på?
I Gusty ska nämligen Ubuntu gå in och söka automatiskt (efter ditt godkännande) efter mp3 stöd i Synaptic. Mycket praktiskt och funkar för mig!
Konstigt att ditt krånglar...
I Gusty ska nämligen Ubuntu gå in och söka automatiskt (efter ditt godkännande) efter mp3 stöd i Synaptic. Mycket praktiskt och funkar för mig!
Konstigt att ditt krånglar...

- walle
7.10 så klart!
(Det står väl till vänster om mitt inlägg?).
Hur som helst så har jag som sagt kunna spela Mp3-låtar med VCL-player tidigare, men efter uppdatering till 7.10 så kan jag inte det. Det som händer är att när jag kör spelaren så och väljer vilken/vilka låtar den ska spela så hänger den upp sig och hela programförnstret blir grått. Kan det vara så att det är "mp3-stödet" hamnar i konfligt med något annat?
Edit:
Att spela Mp3-låtar är numera löst! Jag gjorde så att jag manuelt laddade ner codecs för att kunna spela Mp3. Det jag gjorde var att jag gick under program i menyn, valde lägg till/ta bort och sökte på mp3. De två översta sökersultaten var redan installerade (GStreamer extra plugins och GStreamer ffmpeg video plugi), men tillägg tre (Ubuntu restricted extras) var inte det. Så att jag gjorde helt enkelt så att jag installerade det och helt plösligt så fungerade det igen.
1 av 2 problem är lösta, är det bara den externa hårddisken kvar att lösa.

Hur som helst så har jag som sagt kunna spela Mp3-låtar med VCL-player tidigare, men efter uppdatering till 7.10 så kan jag inte det. Det som händer är att när jag kör spelaren så och väljer vilken/vilka låtar den ska spela så hänger den upp sig och hela programförnstret blir grått. Kan det vara så att det är "mp3-stödet" hamnar i konfligt med något annat?
Edit:
Att spela Mp3-låtar är numera löst! Jag gjorde så att jag manuelt laddade ner codecs för att kunna spela Mp3. Det jag gjorde var att jag gick under program i menyn, valde lägg till/ta bort och sökte på mp3. De två översta sökersultaten var redan installerade (GStreamer extra plugins och GStreamer ffmpeg video plugi), men tillägg tre (Ubuntu restricted extras) var inte det. Så att jag gjorde helt enkelt så att jag installerade det och helt plösligt så fungerade det igen.
1 av 2 problem är lösta, är det bara den externa hårddisken kvar att lösa.
Senast redigerad av 1 walle, redigerad totalt 24 gånger.
walle; Har du löst problemet med hårddisken?
Jag har nämligen samma problem!
Kan inte mounta den externa hårddisken som kör NTFS. Har lyckats mounta dom andra interna hårddiskarna som kör NTFS, och kan läsa/skriva på dom.
Jag har nämligen samma problem!
Kan inte mounta den externa hårddisken som kör NTFS. Har lyckats mounta dom andra interna hårddiskarna som kör NTFS, och kan läsa/skriva på dom.
Först skriver du fdisk -l i terminalen. Då får du upp vilka diskar som finns och vad dom heter. Sen skriver du i terminalen:
sudo mkdir /mnt/extern && sudo mount /dev/sdg1 /mnt/extern. Den här koden förusätter att din externa hårddisk heter sdg1. Om den inte heter så så byter du bara till det rätta namnet, några alternativ är, sda1, sdb1, hda1 mm....
sudo mkdir /mnt/extern && sudo mount /dev/sdg1 /mnt/extern. Den här koden förusätter att din externa hårddisk heter sdg1. Om den inte heter så så byter du bara till det rätta namnet, några alternativ är, sda1, sdb1, hda1 mm....
Tackar, ska prova såfort jag kommer hem från jobbet, meddelar om det funka sedan! 
(För övrigt/offtopic; Måste få igång 'fjärrskrivbord' så jag kan sitta på jobbet och leka med min dator hemma
)

(För övrigt/offtopic; Måste få igång 'fjärrskrivbord' så jag kan sitta på jobbet och leka med min dator hemma

Okay, såg att det var FAT32 på den hårddisken...Några tips?
- walle
Okej, men jag vet sedan tidigare att min disk hette sdd. Men när jag kör sista komandot kommer följande meddelande upp:3mpir3 skrev: Först skriver du fdisk -l i terminalen. Då får du upp vilka diskar som finns och vad dom heter. Sen skriver du i terminalen:
"mount: du måste ange filsystemstypen"