Ubuntu 6.06

alcstudio

Ubuntu 6.06

Inlägg av alcstudio »

Hejsan.. Jag har Ubuntu 6.06 och undrade om det går att updatera det till senaste 7.10 Gusty Gibbon.

Jag har också tankat ner 7.10 iso:n, men det vill inte funka när den ska läsa från skivan.. Den lixsom vill inte.. och jag har tankat ner rätt dist också så vet inte vad den vill..

Men själva huvud frågan är hur man uppdaterar från 6.06 till 7.10. Bonus frågan är varför den inte vill läsa skiva för 7.10
Not programmed for failure
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Ubuntu 6.06

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

alcstudio skrev: Hejsan.. Jag har Ubuntu 6.06 och undrade om det går att updatera det till senaste 7.10 Gusty Gibbon.

Jag har också tankat ner 7.10 iso:n, men det vill inte funka när den ska läsa från skivan.. Den lixsom vill inte.. och jag har tankat ner rätt dist också så vet inte vad den vill..

Men själva huvud frågan är hur man uppdaterar från 6.06 till 7.10. Bonus frågan är varför den inte vill läsa skiva för 7.10
Det är oftast bättre att uppdatera direkt över internet istället för att ladda ner en skiva och sedan uppdatera med den, främst för att du verkligen får de senaste paketen och att du slipper bränna en skiva.

"Problemet" med 6.06 är att det är en LTS (Long time support) och för att du inte av misstag ska uppdatera till en icke LTS så måste du använda ett -c när du startar update-manager. Prova (efter du gjort backup, man ska alltid göra backup av viktiga data vid en distrouppdatering) att köra (i terminal):

Kod: Markera allt

gksudo "update-manager -c -d"
More Mekaniserad at http://blippe.se.
alcstudio

Inlägg av alcstudio »

När jag körde update manager när jag installerat ubuntu första gången.. idag vill säga-.. Så hämtade den ner 167 updateringar..

Hur som helst.. ska jag köra

i terminalen.

En sak till . nu när jag startar update manager så hittar den inget att tanka ner.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

alcstudio skrev: När jag körde update manager när jag installerat ubuntu första gången.. idag vill säga-.. Så hämtade den ner 167 updateringar..

Hur som helst.. ska jag köra

i terminalen.

En sak till . nu när jag startar update manager så hittar den inget att tanka ner.
Japp, i terminalen ska du köra

Kod: Markera allt

med citattecken och allt.

OCh anledningen till att du inte hittar någon ny distro att ladda ner är för att:
Mekaniserad Apelsin skrev: "Problemet" med 6.06 är att det är en LTS (Long time support) och för att du inte av misstag ska uppdatera till en icke LTS så måste du använda ett -c när du startar update-manager.
alcstudio

Inlägg av alcstudio »

Efter att jag har kört

Vad ska jag göra då?,

Kan man fråga flera olika frågor i samma tråd eller ska man skapa ny tråd?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

alcstudio skrev: Efter att jag har kört

Vad ska jag göra då?,

Kan man fråga flera olika frågor i samma tråd eller ska man skapa ny tråd?
Du kan fortsätta ställa frågor här... Vad hände? Kom inte uppdateringshanteraren upp och frågade om du ville uppdatera till en ny version av ubuntu?
alcstudio

Inlägg av alcstudio »

Jodå det funkade fast man fick tabort gk i början så funkade det.. då ploppade uppdateringshanteraren upp och man kunde updatera till 6.10, sen är det bara göra samma sak igen eller hittar den sen nyare verisioner nu ?..
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

alcstudio skrev: Jodå det funkade fast man fick tabort gk i början så funkade det.. då ploppade uppdateringshanteraren upp och man kunde updatera till 6.10, sen är det bara göra samma sak igen eller hittar den sen nyare verisioner nu ?..
Konstigt att det inte funkade med gksudo....

Ja, det finns nya versioner sedan 6.10, de är 7.04 och senast 7.10.

Jag rekommenderar att du startar uppdateringshanteraren på normalt vis (genom system - administration - uppdateringshanteraren) och ser till att allt verkligen är uppdaterat till 6.10 (det ska inte finnas fler paket att installera) och sedan STARTAR OM DATORN innan du uppdaterar till 7.04, där startar du igen uppdateringshanteraren på normalt vis och om du vill uppdaterar till 7.04, och gör på samma vis till uppdateringen till 7.10. Jag kan inte säga att jag VET att det är bättre, men jag rekommenderar det STARKT.
alcstudio

Inlägg av alcstudio »

Japp, jag ska göra detta senare idag. nu ska jag sova.. tack för all hjälp så länge..
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"