Edubuntu server och win2003 server krockar?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
axel112

Edubuntu server och win2003 server krockar?

Inlägg av axel112 »

Behöver lite hjälp med vad jag ska tänka på.

Vi har en win 2003 server som är dhcp-server och printserver. Hade tänkt sätta upp en edubuntuserver också. Vi har tunna klienter som kopplar upp sig mot en annan server.

Jag hade tänkt att möjligheterna skulle vara att välja edubuntu, eller den vanliga kopplingen mot windows via rdcp.

Hur konfigurerar jag edubuntuservern så att den inte strular till det för dhcpservern eller kopplingen till rdcp?

/axel
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Edubuntu server och win2003 server krockar?

Inlägg av maths57 »

Enligt "The Official Ubuntu Book" kan det bli problem med just det här. Jag förstår inte riktigt hur det ska lösas, men så här står det. Jag citerar:
Setting Up Edubuntu to Coexist with an Existing DHCP Server. Sometimes you might not want your machines to be on a totally separete subnetwork. However, the problem then becomes that the current DHCP server will not be set up to serve the correct options to enable the clients to boot from the network. Modifying a Linux-based DHCP server is well documented; however, some establishments will require the modification of a Microsoft Windows DHCP server to allow network clients to boot from the network.

The following setup assumes that there are currently no thin client systems running on the Windows network. Opening up the Windows DHCP administration tool will allow you to create reservations for your machines. A reservation is an IP address tied to a specific MAC address. In this way, each time a machine requests an IP address from the DHCP server, it si always given the same IP address. This has its benefits as you can then set advanced options for the client as well.

For each client, you will need to create at reservation and then add the following options to each on.
* 017 Root Path: /opt/ltsp/i386
* 066 Boot Server Host Name: <server ip>
* 067 Bootfile Name: /ltsp/i386/pxelinux.0

It is recommended that you restart the DHCP server. After this, the clients should be able to correctly pick up their IP address from the server and then boot from the Edubuntu server via NFS.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag tackar! Hade på känn att det kunde bli klurigt. Får prova och se. Återkommer.
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

det här borde fungera. att få 2003 dhcp server att vidabefodra ltsp till din edubuntuserver.

https://help.ubuntu.com/community/Ubunt ... indowsDHCP

men vad är det du är ute efter att upp nå med det här?  att du ska ha edubuntuserver som då ska dela ut tunaklienter eller?

du får jätte gärna förklar mer ingången hur du har tänkt att det fungera.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag hade tänkt att testa och se hur edubuntu fungerar gentemot tunna klienter. Erbjuda möjligheter till annat operativsystem och erbjuda möjligheter till att kunna jobba när den vanliga servern har nertid, vilket har hänt och kommer att hända.

Vi har en del pedagogiska program på den "vanliga" servern, men pga hastighet i överföringen blir det svårjobbat emellanåt.

Sen får man se i framtiden vad den kan bära med sig...  ;D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Kör Debian Etch. Jag tror det är bättre
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Hur tänker du då? På vilket sätt?
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

allså jag tror du skulle kunna köra efter den länken jag skickade för att dela ut ip nr som då netbootar mot edubuntu. så om dator 1 har win/hd boot som standrad så startar den upp..men ofta så har man väl en knapp typ F12 eller liknade så man får upp boot lista så väljer man network där så borde det gå.

finns väl bara ett sätt. testa o se var du hamnar :) du kan ju dra ner wmvare och installera edubuntu och testa och leka lite utan att du behöver installera på en server..plus du kan ta backup på hd delen i wmvare så när du har installerat edubuntu så tar du din backup så kan leka och skulle du göra nått som får systemet att lägga av så in med backupen igen och testa=)
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Thomas skrev: allså jag tror du skulle kunna köra efter den länken jag skickade för att dela ut ip nr som då netbootar mot edubuntu. så om dator 1 har win/hd boot som standrad så startar den upp..men ofta så har man väl en knapp typ F12 eller liknade så man får upp boot lista så väljer man network där så borde det gå.

finns väl bara ett sätt. testa o se var du hamnar :) du kan ju dra ner wmvare och installera edubuntu och testa och leka lite utan att du behöver installera på en server..plus du kan ta backup på hd delen i wmvare så när du har installerat edubuntu så tar du din backup så kan leka och skulle du göra nått som får systemet att lägga av så in med backupen igen och testa=)
Japp! Det funkar med din hjälp. Alla klienter som fått en statisk ipadress och lite boothjälp i dhcp-servern, fixar att boota från edubuntuservern.  ;D

Jag undrade över vilka fördelar som finns med debian etch gentemot edubuntu? Sid hade några tankar.
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

det är ju kul att det fixa sig  ;D
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Visst är det! Tackar för hjälpen!  ;D

Nu kommer nästa "problem". Hur få in användare, ca 200 st? Hmm. Har googlat runt lite och det verkar vara ldap som man ska använda. Någon som har några erfarenheter?
Användarvisningsbild
Thomas

Inlägg av Thomas »

ldap tror jag med du ska köra på..inte satt mig ner o lekt med det än..

sök lite här på forumet..tror där finns ett par trådar om det..annars så gör en ny tråd för det.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

oki
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"