Hej
Har en ubuntu (Gutsy 7.10)maskin med 2 nätverkskort. Ett som går till en router mot en ISP (Sunet), ett annat kort som går till en dator (Dapper 6.6LST) som oxå har 2 st kort och det ena går till en annan ISP (BBB). 6.06LST (Dapper) står i ett annan rum och i dagsläget styr jag den med VNC. Har i den oxå Firestarter som brandvägg och installerat NAT, men inte aktiverat nån portforward eller delning av internetanslutning. Det lokala nätet med enbart 2 datorer har fast-ip 10.1.1.1 och 10.1.1.2 subnätmask (255.255.255.0) på bägge datorerna. De mot ISParna har DHCP. Har aktiverat NAT i firestartes guide, men ej aktiverat dela internetanslutningen. Jag har även i Firestarter på Dappermnaskinen angivit att connection från 10.1.1.1 är tillåtet.
På Dapper (6.06)-datorn, har jag aktiverat NFS-utdelning av 4 st mappar från den datorn. I configureringen har jag oxå angivit att enbart datorer på nät 10.1.1.0/255.255.255.0 ska komma åt de utdelade mapparna. Gör jag en portscan mot Dapper från Gutsy (klienten) så får jag träff på att port 2049 (nfs) är öppen.
Men går jag in i Gutsy maskinen och bläddrar i nätverket, så ser jag inga delade NFS-mappar. Jag har även SSH-server aktiverat på Dappermaskinen så den ser jag i nätverks bläddraren. Men jag hittar inga delade mappar. En underlig sak är att där finns en tom Windows-nätverk i Nätverks.mappen, men jag har inte samba aktiverat på någon dator.
Hur ska jag komma åt de delade filerna på Dapper-maskinen via nätet 10.1.1.0/255.255.255.0 dvs från Gutsy-maskinen. Jag kan även säga att jag provade innan jag uppgraderade till Gutsy när jag körde Feisty Fawn, utan resultat.
Hur komma åt delade NFS-mappar från annan ubuntumaskin.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hur komma åt delade NFS-mappar från annan ubuntumaskin.
Har Dapper Drake 6.06 LTS, Gutsy 7.10 och OS-X
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Hur komma åt delade NFS-mappar från annan ubuntumaskin.
Har du provat att montera nfs utdelningen?
Testa detta kommando: Byt ut utdelning mot vad den utdelade katalogen heter.
Fungerar det, kan man i konqueror skriva in som adress nfs://10.1.1.0:/utdelning. Tycker att det borde fungera i nautilus också....
Testa detta kommando: Byt ut utdelning mot vad den utdelade katalogen heter.
Kod: Markera allt
sudo mount -t nfs 10.1.1.0:/utdelning /mnt
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
-
- Kontakt:
Tack. nu kom foldern i /mnt mappen 
om man vill få de mountade varge gång, man startar så skriver man detta i fstab? eller?
Antar jag kan ändra till en lämpligare mapp än /mnt på t ex skrivbordet. Tycker det dock verkar enklare att dela via ssh, för där behöver man inte skriva i terminalen (Är slarvig och stavar ofta fel och skriver 7 i stället för / mm. Samba är ju oxå enklare att dela för det går fixa genom GUI.

om man vill få de mountade varge gång, man startar så skriver man detta i fstab? eller?
Antar jag kan ändra till en lämpligare mapp än /mnt på t ex skrivbordet. Tycker det dock verkar enklare att dela via ssh, för där behöver man inte skriva i terminalen (Är slarvig och stavar ofta fel och skriver 7 i stället för / mm. Samba är ju oxå enklare att dela för det går fixa genom GUI.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ja.joni8135 skrev: Tack. nu kom foldern i /mnt mappen
Det är att föredra. /mnt bör vara tom för att montera saker temporärt.joni8135 skrev: Antar jag kan ändra till en lämpligare mapp än /mnt på t ex skrivbordet. Tycker det dock verkar enklare att dela via ssh, för där behöver man inte skriva i terminalen (Är slarvig och stavar ofta fel och skriver 7 i stället för / mm. Samba är ju oxå enklare att dela för det går fixa genom GUI.
Vill du komma åt utdelningar grafiskt, provade du att använda nfs:// i nautilus?
Det finns ytterligare sätt att montera nfs monteringar. Du kan prova automountern (autofs). Den kan montera utdelningarna när man försöker komma åt dem. Det finns en bra howto för detta på gentoos wiki.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
-
- Kontakt:
Ok. tack. Men nog är det konstigt att man genom connect to server kan finna både ssh, samba, ftp mm, men inte delade nfs-mappar?