Installera programvara

Oddish

Installera programvara

Inlägg av Oddish »

1.
Jag har nu använt Ubuntu (7.10) i ett dygn och nu tänkte jag försöka installera lite nödvändig mjukvara, men jag lyckas inte hitta någon bra guide för kompletta n00bs för hur man installerar nedladdad programvara. Någon som har en bra länk som kan förklara detta som om jag vore 5 år gammal?

2.
Jag undrar också hu Synaptic fungerar. Jag sökte rätt på Hellanzb och installerade och det gick fint, men nu då? Jag hittar ingen genväg till programmet någonstans?

3.
Någon som vet hur man avinstallerar Envy? Jag installerade Envy igår i ett försök att få rätt upplösningar att fungera för mitt Radeon 9700 Pro, men det fungerade inte alls och det finns ingenstans i listan under "Add/Remove".
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Installera programvara

Inlägg av Smygis »

1: Beror lite på programmet.
Är det en deb så är det bara att dubbelklicka på. Är det en tar.gz/tgz/tar.bz3 så brukar det finnas en README som beskriver hur man installerar det.

2: Öppna en terminal (Tillbehör? -> terminal) och skriv hellanzb så borde det starta. Det är inte alltid det blir en genväg någonstans, tyvärr. 

3: Jadu...
sudo dpkg -r envy
eller
sudo apt-get remove envy
i sagda terminal.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

När det gäller fråga 2 så kan det ofta räcka med att man trycker Alt-F2 och skriver kommandot man vill köra (hellanzb). Jag vet inte om det funkar med just det programmet eftersom jag inte har det själv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Oddish skrev: 1.
Jag har nu använt Ubuntu (7.10) i ett dygn och nu tänkte jag försöka installera lite nödvändig mjukvara, men jag lyckas inte hitta någon bra guide för kompletta n00bs för hur man installerar nedladdad programvara. Någon som har en bra länk som kan förklara detta som om jag vore 5 år gammal?
Vilken slags mjukvara är det? Har du kollar om de inte finns med i förrådet? Alltså i Synaptic, eller ännu enklare; Lägg till/Ta bort.. i Program-menyn?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Joe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Installera programvara, Hur starta program

Inlägg av Joe »

Ibland händer det att man installerar ett program som man sen inte vet hur man ska starta.
Ibland är inte heller det terminalkommando man ska skriva samma som programnamnet.
Tex för att starta programmet filerunner ska man skriva fr på terminalen.
(Hur kan man gissa det ?)

Ett sätt att lista ut vad man ska skriva är att i Synaptic markera det installerade programmet
och titta på Properties. Där tittar man på Installed Files och kollar om det finns någon fil i tex
/usr/bin/ eller något annat bin eller sbin directory.  Det brukar vara det terminalkommando man kan använda.
Prova tex med man filnamn först.
Om man vill ha programmet i Applications-menyn kan man tex använda Alacartemenyeditorn och skapa en ny "Entry"
eller skapa en startare på skrivbordet eller någon annanstans.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"