Går inte start Ubuntu från install cdn

znoopy

Går inte start Ubuntu från install cdn

Inlägg av znoopy »

Har ett problem, när jag väljer start/install Ubuntu i meny så startas
splash screen med Ubuntu, sedan börjar det laddas, går fyra rader.
Sista raden är 'Running local scripts (etc/rc.local) [ok]' Skärmen blinkar
3 gågnger och sedan händer inget. Har testat alla möjliga sätt att
starta på nu bränt om cdn 3 gånger och får det inte att fungera,
någon som har en lösning till mig ? Börjar få gråa hår ;)

/Z
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

SV: Går inte start Ubuntu från install cdn

Inlägg av ninetwozero »

det kan ha blivit fel på skivavbilden då du laddade ner den... :/
znoopy

Inlägg av znoopy »

nej det tror jag inte då jag använde samma skiva på jobbet
på en P4 burk jag testade för skojj skul och då funkade allt
grymt bra
massivf

Inlägg av massivf »

Hade samma stök med en skiva när jag skulle installera tjejens dator.
(samma skiva som jag hade gjort en annan installation med, utan problem)
Körde t.o.m ett test på skivan utan att hitta fel.

Tricket den gången var att bränna en ny skiva lååångsamt. (max 4x.)
Voila! Fungerade perfa!

På ngt sätt måste hennes gamla cd-läsare vara mer känslig än moderna.

//M
znoopy

Inlägg av znoopy »

löste det, mitt fel för jag installerade på en lcd40" och
den kan inte hitta safe video mode då... så jag tog min pc
till jobbet till en gamal hedlig CRT och det funkade med
en gång :)
dannieboy82

Inlägg av dannieboy82 »

Jag har exakt samma problem som första skribent på denna tråd.
Dock jag har en laptop från HP som är tre månader gammal. Borde inte vara något problem med denna läsaren.
Min gör precis likadant. Efter tryckt installera ubuntu så börjar den tänka och kör alla loading ***** [ok]
En gång stannade den på loading command scheduler crond nästa gång på unix printer network (eller system) kommer inte ihåg vilket det va.
Trede gången så gick den förbi den listan helt och så fick jag en helt svart skärm inget blinkande eller något men hårddisklampan och dvd-lampan slutar lysa och inget händer. Stendöd. Provade två gånger till efter det och stannar på precis samma ställe.

Alla som säger att linux ska vara så enkelt och bra. har jobbat med detta i tre dagar nu. Vill ha linux ju. Varför får jag inte :-(
har det något med den lediga partitionen kanske? Den är inte formaterad eller namngiven.
Tandkräm

Inlägg av Tandkräm »

Det finns troligtvis mängder av trådar om detta, men jag har inte hittat någon lösning. Men jag bumpar väl den här tråden. Har exakt samma problem. När jag startar datorn med cd:n och sedan väljer starta/install så laddar den .....[OK]
Det kommer ibland upp att den inte kan ladda "microcode-nånting". Sedan blir skärmen svart och inget händer. Hårddisken slutar jobba och cd:n stannar helt.
Jag har också en HP, pavilion dv9000-serien, Geforce go7600 och AMD Turion 64. Jag har provat både ladda hem och bränna både för amd64 och intelversionen men det blir samma resultat.

Jag läste här nånstans om att man skulle prova "alternativ". Den var väl textbaserad? Vad innebär det för mig? Jag är väl någorlunda kunnig på datorer (inte överdrivet) men jag har noll erfarenhet av Linux.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

@dannieboy82
Eftersom du läst dom andra inläggen så förmodar jag att du redan har testat CDn att den är felfri och att du bränt den på låg hastighet. Om du testat det så är det lättare att försöka hjälpa om du berättar lite mer om hårdvaran,  vilket grafikkort osv.

@Tandkräm att alternative-CDn är textbaserad innebär att den inte fungerar som live-CD utan det går bara att installera från den. Att det sker som text istället för med grafik innebär mest att det inte är lika snyggt och att du inte har möjlighet att köra  firefox, chat osv under installationen. Frågorna är desamma.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
dannieboy82

Inlägg av dannieboy82 »

Hello!

Återkommer nu efter ett totalt system krasch.
Jag hade kollat skivan och brännt den på låg hastighet och provade med den alternativa skivan.
Stötte på problem vid installering av programvara. Startade om och kom till installera gibbon (eller vad det heter)
Datorn dog igen (eller låste sig som tidigare) Startade om och dator kom till boot meny'n loading gibbon och sen error 22 eller något. Efter det kunder jag inte göra något med datorn.

Dum som jag är hade jag ingen recovery cd för vista'n jag fick med datorn så jag fick slänga in en piratkopia av XP för att sen uppgradera den till Vista med en cd jag köpt tidigare. Nu funkar min dator igen men allt jag gjort och alla foton jag tagit senaste 5 åren är försvunna. Inte speciellt positiv till Ubuntu efter det här. Tydligen hände något när Ubuntu ändrade min bootmeny och Vista blev så förstört att jag inte kunde få fram det igen. Inte ens med repare.

Jag lämnade Ubuntu projektet för nu och kanske testar det på en betydligt äldre dator men som inte är nödvändigt lite viktig.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det kanske går att rädda dian data. Nu kanske du har formatterat om, men annars är det alltid bra att ha en Knoppix-CD tillhands om man inte kommer åt data på annat sätt.
Knoppix brukar alltid kunna starta och kan dessutom skriva även till NTFS-diskar
http://knopper.net/knoppix/index-en.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"