projekt: ntfs --> ext3

hickclub

Inlägg av hickclub »

Nu har jag gått över från windows till ubuntu helt och hållet, och som filsamlare jag är har jag tre hårddiskar (SATA120, SATA200 resp IDE250 gigabyte) som ska byta filsystem från NTFS till ext3. För att göra detta, tog jag en helt ny SATA2-disk på 320 gig (som jag ska använda vid ett senare tillfälle), formaterade den till ext3 och flyttade över allt innehåll från min 200-gigare (som i princip var full) till nya disken, temporärt för att byta system. Tog två timmar! När jag formaterade NTFS-disken till ext3, såg jag till min stora förvåning att nästan 10 gig var använt av något jag inte visste vad! Dessutom ska det ta ca 4 timmar att flytta tillbaka allt, från ext3 till ext3, SATAII till SATAI.

EDIT: Har fått svar från det mesta genom sweclockers.com, men jag undrar dock varför det tar längre tid att flytta tillbaka filerna? Måste båda hårddiskarna vara fullt mountade så dom syns på skrivbordet också?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hårddiskarna måste vara mountade men deras ikoner behöver inte vara på skrivbordet.

När jag flyttade nyss 50GB så tog det en timme med AMD XP1800+ (värför heter den XP?) gjorde det dock i tre-fyra delar men att det tar två timmar för dig tycker jag är acceptabelt. Har för mig att flytta tar längre tid än kopiera? Formatera den gamla hd:n sedan tar ju bara två röda ;)

Välkommen till Ubuntu förresten! :)
marwal

Inlägg av marwal »

Vore intressant att undersöka om man skulle kunna snabba upp mv genom att köra flera trådade mv-processer samtidigt.
hickclub

Inlägg av hickclub »

Heh, jaa det är ett stort projekt jag håller på med! ;p Nu har jag bara en hårddisk kvar, och det är den minsta, men viktigaste - musik och bilder.
Jag testade ju Ubuntu 5.04 också för nåt år sedan, men sen Dapper lanserades har jag inte kunnat slita mig, det märks verkligen att det utvecklas!

När jag ändå är här, hur hanterar man mkfs.ext3 -m, alltså ändra andelen fragmenteringsutrymme?
marwal

Inlägg av marwal »

Jaha... nu har jag provat.
test.avi på en partition flyttas till en annan.
ls -alh test.avi visar att filen är ca 700Mb.
mv tar 1,10 sekunder på min dator.

Jag splittar filen i sju bitar med
split -b100m test.avi och får filerna (xaa,xab,xac,xad,xae,xaf,xag)

Knåpade ihop ett litet pythonscript som trådar mv (helt ny på python så skratta inte för högt).

Kod: Markera allt

#!/usr/bin/env python
import os
from threading import Thread

class tmove(Thread):
  def __init__(self, filn, dest):
    Thread.__init__(self)
    self.filn = filn
    self.dest = dest
    print self.filn, self.dest
  def run(self):
    os.system('mv ' + self.filn + ' ' + self.dest)
    print 'flyttade ', self.filn, ' till ', self.dest

files=['xaa','xab','xac','xad','xae','xaf','xag']
for fn in files:
  thr = tmove('/space/test/' + fn, '/home/marten/test/' + fn)
  thr.start()
print 'klar'
Scriptet tar 1,10 på sig att flytta filerna.
Använder jag modulen shutil och ersätter os.systems anrop till mv med shutil.move går det på minuten jämt.

Så antingen tjänar man nada på att tråda move eller så kodar jag python som ett ars-e.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ojoj, här är det nån som kan koda. Alltså där inte här. :D

Jag tänkte att är det inte CPUs uppgift att sköta sånt här? Flytta filer och så?

Tidigare (ovan) tänkte jag att när man flyttar en fil så måste den raderas från sitt tidigare plats (två uppgifter) men när man kopierar då slipper CPUn och OS radera-delen, dvs bara skriva samma information på ett annat ställe.
hickclub

Inlägg av hickclub »

Men det är ju märkligt att det ska ta sån tid att radera en fil! Jag menar, det vore ju smidigare om man först kopierade filen, därefter tog bort den gamla, hur kommer det sig att det går så smidigt i Windows? Är det för att filen bara tas bort visuellt, sas?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="hickclub"]Men det är ju märkligt att det ska ta sån tid att radera en fil! Jag menar, det vore ju smidigare om man först kopierade filen, därefter tog bort den gamla, hur kommer det sig att det går så smidigt i Windows? Är det för att filen bara tas bort visuellt, sas?[/quote]
Smidigt i windows? Hm, i grafisk läge: ta tag i filen och dra den till en ny mapp. Låter bekant ju ;)

Jag har flyttat större filer i windows också men inte i de mängderna som nu i Ubuntu, och efteråt defragmenterade man :rolleyes:

Exakt hur ett OS sköter sitt flyttande av filer låter jag vara osagt men jag tror att dess utvecklare har tänkt genom det. Det handlar nog mer om OS (utvecklarnas) förmåga att dra nytta av CPUn och hårdvaran. Där tror jag Linux har ett övertag pga dess "organisations" struktur i världen. Människor som jobbar världen över ideelt jämfört med ett armé av anställda programmerare. Vad tror ni, vem vinner? ;)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"