Får inte igång internet
Får inte igång internet
Okej, alltså. Varför varför varför, ska alltid ubuntu strula för mig!?
Har kört det i 6 månader, om det inte är kameran är det mobilen. Om inte mobilen är det mp3, om inte mp3n så är det scannern, om inte scannern är det skrivaren, om inte skrivaren så är det mjukvara till något.
Alltid jävla strulerier, installationer, konfigurationer, med noll resultat.
Nu tog jag mig i kragen, installerade nyaste Ubuntu 7.10, var inga problem med installationen från live-cdn.
Men vafan!? Internet fungerar ju inte. Har kollat DNS, IP-adresser, sprungit runt som en galning i min lägenhet och dragit ur kablar hit och dit. Startat om, fixat och donat med allt som går.
Men icke sa nicke. Ubuntuskitet vägrar ge mig internet-uppkoppling..
Vad kan detta bero på?
Förlåt om jag är otrevlig, men någon gång får det vara nog. Lovar att jag tillbringat minst 100 timmar med att konfigurera saker hit och dit i ubuntu sen jag skaffade det. Har en splitterny laptop med det på. Helt sjukt.
Har kört det i 6 månader, om det inte är kameran är det mobilen. Om inte mobilen är det mp3, om inte mp3n så är det scannern, om inte scannern är det skrivaren, om inte skrivaren så är det mjukvara till något.
Alltid jävla strulerier, installationer, konfigurationer, med noll resultat.
Nu tog jag mig i kragen, installerade nyaste Ubuntu 7.10, var inga problem med installationen från live-cdn.
Men vafan!? Internet fungerar ju inte. Har kollat DNS, IP-adresser, sprungit runt som en galning i min lägenhet och dragit ur kablar hit och dit. Startat om, fixat och donat med allt som går.
Men icke sa nicke. Ubuntuskitet vägrar ge mig internet-uppkoppling..
Vad kan detta bero på?
Förlåt om jag är otrevlig, men någon gång får det vara nog. Lovar att jag tillbringat minst 100 timmar med att konfigurera saker hit och dit i ubuntu sen jag skaffade det. Har en splitterny laptop med det på. Helt sjukt.
SV: Får inte igång internet
Lillme! Det där låter jobbigt. Har du kollat allt så vågar jag väl inte råda dej. Jag får själv spasmer när inte uppkopplingen fungerar. Har du Windows också så att du vet att uppkopplingen är okey?
Trådlöst eller kabel? Fungerar uppkopplingen då du kör skivan live? Då du har laptop så har du väl bara ett nätverkskort. Du vänsterklickar på nätverksikonen så ser du om 7.10 hittar ditt kort. Högerklickar och aktiverar det. Men detta har du nog testat. Du, det finns grabbar (tjejer) som kan nätverket mycket bättre än jag. Hoppas att någon hjälper dej
Trådlöst eller kabel? Fungerar uppkopplingen då du kör skivan live? Då du har laptop så har du väl bara ett nätverkskort. Du vänsterklickar på nätverksikonen så ser du om 7.10 hittar ditt kort. Högerklickar och aktiverar det. Men detta har du nog testat. Du, det finns grabbar (tjejer) som kan nätverket mycket bättre än jag. Hoppas att någon hjälper dej

Okej, efter mycket om och med kastade jag datorn i väggen. I vilket fall så gick den inte sönder, men nu fungerar internet.
Men alltså, jag vet ingenting. Hur ska jag göra nu för att lägga till programvarukällor? Jag kan inte få det svenska språkstödet som förut.
Allting går ont idag..
Titta här! http://img148.imageshack.us/my.php?imag ... hotzh5.png
Den stannar på paket 7.. Jag kan inte ladda ner något, sudo fungerar inte. Blir så himla arg, jag kan inte heller logga in på Pidgin, för den kan inte "ansluta" fast en internet nu fungerar.
Jag kan inte installera Java, eller Flash-player. Jag kan inte fixa nyckelfiler till Automatix2. Hur gör jag? Ingenting fungerar, förutom internet..
Snart flyger datorn in i väggen igen..
Tacksam för svar!
Men alltså, jag vet ingenting. Hur ska jag göra nu för att lägga till programvarukällor? Jag kan inte få det svenska språkstödet som förut.
Allting går ont idag..
Titta här! http://img148.imageshack.us/my.php?imag ... hotzh5.png
Den stannar på paket 7.. Jag kan inte ladda ner något, sudo fungerar inte. Blir så himla arg, jag kan inte heller logga in på Pidgin, för den kan inte "ansluta" fast en internet nu fungerar.
Jag kan inte installera Java, eller Flash-player. Jag kan inte fixa nyckelfiler till Automatix2. Hur gör jag? Ingenting fungerar, förutom internet..
Snart flyger datorn in i väggen igen..

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Lillme, redigerad totalt 21 gånger.
Äh vafan nu blir det dubbelpost men skit samma..
Alltså, vafan. Jag kan varken logga in på Pidgin, hämta irssi. Hämta Automatix2, inte använd apt-get.
Varför? Jo, Programvarukällorna är helt sjukt.
Får errors hela tiden, jätte störigt. Jag har nu internetuppkoppling och allting!
Seriöst, jag kommer döda mina två katter snart och stoppa dom i ugnen..
Could not download all repository indexes
The repository might be no longer available or could not be contacted because of network problems. If available an older version of the failed index will be used. Otherwise the repository will be ignored. Check your network connection and the correct writing of the repository address in the preferences.
http://archive.canonical.com/ubuntu/dis ... elease.gpg
http://archive.canonical.com/ubuntu/dis ... -sv_SE.bz2
http://www.getautomatix.com/apt/dists/gutsy/Release.gpg
http://www.getautomatix.com/apt/dists/g ... -sv_SE.bz2
Alltså, vafan. Jag kan varken logga in på Pidgin, hämta irssi. Hämta Automatix2, inte använd apt-get.
Varför? Jo, Programvarukällorna är helt sjukt.
Får errors hela tiden, jätte störigt. Jag har nu internetuppkoppling och allting!
Seriöst, jag kommer döda mina två katter snart och stoppa dom i ugnen..
Could not download all repository indexes
The repository might be no longer available or could not be contacted because of network problems. If available an older version of the failed index will be used. Otherwise the repository will be ignored. Check your network connection and the correct writing of the repository address in the preferences.
http://archive.canonical.com/ubuntu/dis ... elease.gpg
http://archive.canonical.com/ubuntu/dis ... -sv_SE.bz2
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du har installerat automatix så kan det vara en anledning till att det strular. Öpnna synaptic och ta bort bockarna från alla tredjepartsförråd. När allt funkar som det ska igen så fungerar det förmodligen att sätta tillbaka bockarna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Alltså, jag har inte installerat automatix. Eftersom den fastnar på massa paket.
Förstår inget..
Förstår inget..
Vad gjorde du för att få igång internet? Nu har jag efter två dagar fortfarande inte kommit ut på nätet. Tråkigt att ge upp ett fantastiskt operativsystem då man inte får igång nånting så viktigt.
Ändrade i firefox inställningarna.
Lite halvtråkigt att jag inte kan använda varesig IRC, MSN, AIM, ICQ eller något sådant.
Lite halvtråkigt att jag inte kan använda varesig IRC, MSN, AIM, ICQ eller något sådant.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
menLillme skrev: Alltså, jag har inte installerat automatix. Eftersom den fastnar på massa paket.
Förstår inget..
tyder på att du HAR automatix installerat - eller åtminstone tror systemet att du vill försöka få in det ...
var fanns de två raderna?
i /etc/apt/sources.list?
sätt ett # före dessa två i så fall ...
(filen måste editeras som root, typ
Kod: Markera allt
gksu gedit /etc/apt/sources.list
alternativt (om du enbart vill köra gui) får du väl klicka runt i pakethanterarens menyer och leta efter något ställe där du kan plocka bort dessa två repositories (kör FreeBSD just nu så jag kan inte kolla exakt hur och var du hittar dem) och plocka bort markeringen att du vill ha automatix installerat ...
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 21 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Tack för all hjälp, uppskattas! Hittils har dessvärre inget fungerat, har avmarkerat filer i /etc/apt/sources.list
Men jag kan ju inte få ner det svenska språkstödet, eller någonting. Men det viktigaste för mig är ju att kunna få igång Pidgin och IRC.
Men jag kan ju inte logga in med Pidgin, eller IRC. Verkar som att internet inte stöder några protokoll, men för att vara ärlig.
Jag hade ingen internet uppkoppling när jag installerade 7.10, så den hoppade över att installera hela apt och dess konfiguration.
Men nu kommer det sjukaste av allt, innan jag uppdaterade. Så fungerade internet klockrent, inga problem. Jag har en dator bredvid min laptop (laptop = 7.10). Det är en gammal dator med 7.04 installerat på, kör wmii på den. (Använder som server).
När jag nu har installerat nyaste på laptopen, och tänkte starta den gamla för att logga in på IRC. Så fungerar överhuvudtaget inte internet där
Jätteskumt.
Sen tänkte jag att jag skulle installera om hela Ubuntu 7.10 på laptopen igen, för att nu fungerar ju internet, då borde det göra det med Live-CDn också. "Tänke jag". Men icke, får ingen uppkoppling med Live-CDn..
Mycket skumt försigår sedan uppdateringen.
Men jag kan ju inte få ner det svenska språkstödet, eller någonting. Men det viktigaste för mig är ju att kunna få igång Pidgin och IRC.
Men jag kan ju inte logga in med Pidgin, eller IRC. Verkar som att internet inte stöder några protokoll, men för att vara ärlig.
Jag hade ingen internet uppkoppling när jag installerade 7.10, så den hoppade över att installera hela apt och dess konfiguration.
Men nu kommer det sjukaste av allt, innan jag uppdaterade. Så fungerade internet klockrent, inga problem. Jag har en dator bredvid min laptop (laptop = 7.10). Det är en gammal dator med 7.04 installerat på, kör wmii på den. (Använder som server).
När jag nu har installerat nyaste på laptopen, och tänkte starta den gamla för att logga in på IRC. Så fungerar överhuvudtaget inte internet där

Jätteskumt.
Sen tänkte jag att jag skulle installera om hela Ubuntu 7.10 på laptopen igen, för att nu fungerar ju internet, då borde det göra det med Live-CDn också. "Tänke jag". Men icke, får ingen uppkoppling med Live-CDn..
Mycket skumt försigår sedan uppdateringen.

- alatariel
Vad är det för nätverkskort du har i datorn/datorerna?
Om du inte får nätverk med Ubuntu, testa att starta med en annan linux-live-cd och leta reda på hur systemet uppfattar ditt kort - så kan vi ju kolla vad som kanske strular
Om du inte får nätverk med Ubuntu, testa att starta med en annan linux-live-cd och leta reda på hur systemet uppfattar ditt kort - så kan vi ju kolla vad som kanske strular

~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- alatariel
alltså, kan du inte helt enkelt spara alla dina viktiga filer och göra en ominstallation och INTE HOPPA ÖVER något?Lillme skrev: Jag hade ingen internet uppkoppling när jag installerade 7.10, så den hoppade över att installera hela apt och dess konfiguration.
om du inte har apt installerat och konfigurerat på rätt sätt är det ju inte underligt att det inte funkar ...
kanske något av detta hjälper också?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=307758
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=87798&page=6
vad har du förresten för uppkoppling? ADSL? har du en router/brandvägg emellan som kanske måste ställas in också?
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Har ADSL 24 mb/1 mb upp. Trådbundet nätverk.
Har nu försökt allting, följt länkarna till punkt och pricka. Installerat om systemet 2 gånger, ändrat inställningar, konfigurerat en massa.
Men nix, det vägrar fungera. Kan enbart ansluta till internet och sådant, inget IRC eller e-post, hämta uppdateringar som sagt.
Blir så trött på det..
Varför ska alltid jag vara med om allt strul?
Har nu försökt allting, följt länkarna till punkt och pricka. Installerat om systemet 2 gånger, ändrat inställningar, konfigurerat en massa.
Men nix, det vägrar fungera. Kan enbart ansluta till internet och sådant, inget IRC eller e-post, hämta uppdateringar som sagt.
Blir så trött på det..
Varför ska alltid jag vara med om allt strul?
- alatariel
men du kommer UT på nätet?
hur har du testat det?
har du någon brandvägg / router emellan?
eller någon slags trådlöst-nät-utdelarpryl i närheten?
hur har du testat det?
har du någon brandvägg / router emellan?
eller någon slags trådlöst-nät-utdelarpryl i närheten?
Lillme skrev: Har ADSL 24 mb/1 mb upp. Trådbundet nätverk.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Har en router, har alltid fungerat som den ska. Kan komma ut på nätet, surfa på sidor. Men inte chatta och sånt, men anyway. Nu går jag tillbaka till 7.04 där allt fungerar tror jag. Återkommer, tack för eran tid och hjälp!
- alatariel
en sak slog mig just nu - har du kollat upp din MAC-adress på nätverkskortet? det var iofs en annan linux-version som jag råkade ut för detta i, men en gång efter en uppgradering av något så hade MAC-adressen ändrats efter en uppgradering! Och min brandväggs DHCP var ju inställd på att dela ut vissa IP till vissa MAC-adresser - så jag fick ändra där ...
bara en tanke
bara en tanke

~~~ Kubuntu18.04 ~~~