SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nej /home ligger inte på en separat partition för dig.

Jag är dock osäker på vad du har för problem?
Windows ligger på en 20 GB partition och Ubuntu ligger på en 10 GB partition och sedan har du en partition på 26 GB som inte har ett filsystem.
Vilka partitioner är det då du har tagit bort?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ragamuffin

Inlägg av Ragamuffin »

Hej igen!

I gparted ser jag varken min 10GB Linuxpartition eller den på 26 GB.. detta utrymme står som "oallokerat"..
Laddade ner gparted live-cd så jag skall prova den o se om jag kan ordna till det.. Får formatera allt utom windowspartitionen och lägga in FF 7,04 igen.

När jag kommer till partitioneringen av utrymmet skall jag då skapa en partition på låt säga 10 GB som kallas "/"?

Och sedan "i" denna partition skapa ny partition som heter "/home"?
Hur stor skall då denna vara?

Och hur skapar jag en swappartition? Det gick inte att skapa en som hette "/swap" sist jag provade?
Vad är lämplig storlek på min swappartition? Har 1280MB RAM-minne..

Tack för tips!!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du kan kika här hur du gör med partitioneringen: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html

Hur stor home-partitionen behöver vara är väldigt individuellt. Det är bara konfigurationsfiler etc som sparas där, vilket inte tar upp mycket plats.

Lämplig storlek på Swappen är ju också individuellt men med så mycket RAM så är Swap rätt överflödigt. Så allt från några MB upp till 100 MB skulle jag väl valt själv. :)
Ragamuffin

Inlägg av Ragamuffin »

Jag har läst den guiden du hänvisar till men tyvärr får jag det inte att fungera så som det visas där.

Jag gjorde i stället så att jag i XP's diskhanterare formaterade om de delarna som linux och det oallokarade området låg på. Formaterade 10GB till NTFS och resten som FAT32 så att båda systemen skall kunna använda detta.

Därefter startade jag live-cd'n med FF 7.04 och sedan installerade jag om den.

Skapade en partition på 8GB som heter "/" och en på ca. 2GB som heter "/home".

Swap lyckades jag inte skapa... varken "/swap" eller "swap" gick att använda (döpa en partition till) precis som förra gången?

Nåväl, nu sitter jag och drar ner de 123 uppdateringar den rekommenderade mig att göra direkt efter start!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Du ska inte döpa partitionen till swap.
Alternativet swap finns under en rullgardinsmeny under installationen.
Kommer inte ihåg vad menyn hette, men om du redan har installerat Ubuntu så kan du alltid installera gparted genom synaptic och fixa swap därifrån.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Ragamuffin

Inlägg av Ragamuffin »

Ok.. Jag missade det där med swap under installationen.. Tittade lite i gparted men såg inget om swap otan enda alternativen var avmontera ooch ändra flagga eller något liknande.

Tittade på gparteds forum och de rekommenderade att man installerade den senaste versionen, 0.3.3 i stället för den man hämtar med synaptic som är 0.2.5 eller så?

Jag vet inte om den senaste "passar" ihop med ubunti men jag laddade hem den iallafall men vet inte hur man skall installera den :-[. Man är väl windowsskadad efter 10 år där man klickar på Install eller Setup..;)

Fast jag kanske som Hund sade klarar mig utan swap och då är ju problemet löst av sig själv..

Igår installerade jag iallafall javastöd efter 8 sorger och 9 bedrövelser..

Jag följde guiden på: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -java.html men tyvärr laddade jag ner fel fil till att börja med.. Den hette nnnn-rpm.bin, och var inte den man skulle ha.. Nu har jag därför ett antal filer från den "installationen", bl.a ligger i /usr/java en mapp/paket som heter:jre-6u2-linux-i586.rpm som jag inte kan radera pga otillräckliga rättigheter..
Hur tar jag bort den och hur gör jag för att logga in på root-kontot?

Tacksam för er hjälp!

/Ragamuffin
ollebro

Inlägg av ollebro »

jag kan verkligen inte "skapa" partitoner, jag är så rädd att jag ska bli av med allt som jag har på datorn men kan inte göra backup på allt, men jag har gjort en ny partition på 20gb till Ubuntu kan jag inte bara välja den och ubuntu själv gör "/" "swap" och sådant som behövs?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ragamuffin skrev: Ok.. Jag missade det där med swap under installationen.. Tittade lite i gparted men såg inget om swap otan enda alternativen var avmontera ooch ändra flagga eller något liknande.

Tittade på gparteds forum och de rekommenderade att man installerade den senaste versionen, 0.3.3 i stället för den man hämtar med synaptic som är 0.2.5 eller så?

Jag vet inte om den senaste "passar" ihop med ubunti men jag laddade hem den iallafall men vet inte hur man skall installera den :-[. Man är väl windowsskadad efter 10 år där man klickar på Install eller Setup..;)

Fast jag kanske som Hund sade klarar mig utan swap och då är ju problemet löst av sig själv..

Igår installerade jag iallafall javastöd efter 8 sorger och 9 bedrövelser..

Jag följde guiden på: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -java.html men tyvärr laddade jag ner fel fil till att börja med.. Den hette nnnn-rpm.bin, och var inte den man skulle ha.. Nu har jag därför ett antal filer från den "installationen", bl.a ligger i /usr/java en mapp/paket som heter:jre-6u2-linux-i586.rpm som jag inte kan radera pga otillräckliga rättigheter..
Hur tar jag bort den och hur gör jag för att logga in på root-kontot?

Tacksam för er hjälp!

/Ragamuffin
Har du en partition över till swap? Jag antar att du inte har det, då lär du avmontera den partition du vill låna utrymme av, sedan ändrar du storlek på den och där man väljer filsystem väljer du swap för din nya partition.
Är det root-partitionen du ska låna utrymme av lär du dra igång med Ubuntus Live-CD eller Gparteds Live-CD då partitionerna lär som sagt vara avmonterad om du ska kunna pilla på d
ollebro skrev: jag kan verkligen inte "skapa" partitoner, jag är så rädd att jag ska bli av med allt som jag har på datorn men kan inte göra backup på allt, men jag har gjort en ny partition på 20gb till Ubuntu kan jag inte bara välja den och ubuntu själv gör "/" "swap" och sådant som behövs?
Om du redan har en partition på 20 GB är det ju lugnt. Inget kan hända om du pillar på den. :)
Om du tar guidad partitonering under installationen så ordnar den det åt dig, men du får då /home på samma partition, det är bättre om du delar upp din partition på 20 GB till 2 och har "/" och "/home" på en varsin, skulle något hända med ditt system är det då bara att installera om och du har iaf kvar alla dina inställningar och annat som finns sparar i /home.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 7 gånger.
Schtekarn

Inlägg av Schtekarn »

Hej!

Har en fråga gällande partioner. Jag har fattat hur man ska partitionera Ubuntu med /, /home, swap osv.

Nu sitter jag med Windows Xp på en burk och vill ha båda operativsystemen på den. Hur gör jag med partitionerna för att kunna köra båda och så att inte ubuntu lägger sig "över" xp på hårddisken?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej Schtekarn, och välkommen till Ubuntu-se!

Om du inte väljer att låta installationen partitionera åt dig (d.v.s. väljer "Guidad partitionering"), utan föredrar att partitionera manuellt så måste du se till att din XP-partition minskas innan du kan skapa de nya partitionerna. Förslagsvis görs detta med programmet gparted, som följer med på LiveCDn. D.v.s. starta upp med LiveCDn, tryck Alt-F2 och kör följande:

gksudo gparted

Då skall GParted (GNOME Partition Editor) starta, och du kan där välja att ändra storleken på din existerande partition, och sedan lägga till de partitioner du vill ha på det frigjorda utrymmet. Tänk på att om du har fler partitioner än 4 måste du först skapa en utökad partition (istället för primär) och sedan skapa logiska partitioner inuti den utökade partitionen.

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mason skrev: Ja, det går. Se till att din 100gb partition är väldefragmenterad först bara. Sedan kan du ändra storleken på partitionen vid installation av Ubuntu.
Manövern är givetvis inte 100%-ig så en backup på viktiga filer är rekommenderad. Med det sagt, kan jag påpeka att jag själv gjort detta utan några problem med förlorad data.
Ja det är ju en bra fråga; Hur (bra-) skapas partitionen på en sönderfraggad Vista-disk, hehe?  :-X
Användarvisningsbild
puppy

Inlägg av puppy »

Tjenare! ;D

Jag undrar en sak.
Kan man partionera sin hårddisk så man får en lös del för Windows när man har installerat Ubuntu? Och i sådana fall, hur?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

puppy skrev: Tjenare! ;D

Jag undrar en sak.
Kan man partionera sin hårddisk så man får en lös del för Windows när man har installerat Ubuntu? Och i sådana fall, hur?
Du kan ändra storlek på en nuvarande partition så du får utrymme över till att skapa en till för Windows.
Se till att ta backup på allt viktigt innan, utifall det skulle hända något. Tänk på att partitionen lär vara avmonterad innan du kan ändra den, så ligger Ubuntu på den kan du använda dig av en Live-CD.
Användarvisningsbild
puppy

Inlägg av puppy »

Hund skrev:

Jag undrar en sak.
Du kan ändra storlek på en nuvarande partition så du får utrymme över till att skapa en till för Windows.
Se till att ta backup på allt viktigt innan, utifall det skulle hända något. Tänk på att partitionen lär vara avmonterad innan du kan ändra den, så ligger Ubuntu på den kan du använda dig av en Live-CD.
Jag behöver alltså avmontera min nuvarande partition för att kunna frigöra en del av den alltså menar du?
Vad innebär det egentligen rent konkret för det som ligger på partitionen om jag avmonterar den då?

Och så antar jag att jag gör en partionering antingen via gparted eller en Live-CD eller?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

puppy skrev:
Hund skrev:

Jag undrar en sak.
Jag behöver alltså avmontera min nuvarande partition för att kunna frigöra en del av den alltså menar du?
Vad innebär det egentligen rent konkret för det som ligger på partitionen om jag avmonterar den då?

Och så antar jag att jag gör en partionering antingen via gparted eller en Live-CD eller?
När man avmonterar hårddisken så används den inte av Ubuntu. Men man kan som sagt komma åt den med Gparted.
Det kan väl gämföras med att man lär stänga av datorn innan man kan byta hårdvara i den.

Är det en lagringsenhet kan du göra det direkt i Ubuntu. Annars lär du använda dig av Ubuntu's Live-CD eller med Gparted's Live-CD.
Neutron

Inlägg av Neutron »

Jag vill installera ubuntu på hårddisken, men jag kommer bara till steg 4 av7 där man ska ange  partition. Jag möts där av svaret: "Inget rotfilsystem är definierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn." Det finns /dos och /windows att välja på men samma meddelande kommer upp. Kör win XP, har rensat 1 av 3 partitioner att användas till Linux.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej Neutron och välkommen till forumet.
När man partitionerar disken så efterfrågas root-partitionen eller rättare sagt /
Om du vet vilken partition som ska vara huvudpartitionen (där systemet installeras) så väljer du helt enkelt / om det finns i rullgarnsmenyn. Ibland har jag fått skriva in detta manuellt då alternativet inte har funnits.

Så här ser mina partitioner ut så kan du jämföra:

/          <-- 10 GB till linux-systemet
/home  <-- 30 GB till homekatalogen där alla inställningar och hemkatalogerna ligger. (Är inte nödvändigt att ha, men underlättar vid en ominstallation då man slipper ta bort alla inställningar man har gjort i föregående installation)
linux-swap <-- 1 GB

I princip så behövs bara / och linux-swap
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
dabo

Inlägg av dabo »

Hej, ska nu försöka mig på att installera ubuntu för första gången. Jag har som många andra fastnat på steg 4.

Så här ser hårddisken ut:

Hårddiskstorlek: 60gb
Partition ledig för ubuntu: 8gb
Resten för Win XP (ska vara orört)

Nu vill jag installera ubuntu på partitionen med 8gb men jag vet inte vad jag ska välja. 8gb partitionen har just nu NTFS-filsystem men det finns ju hur många andra som helst att välja på ???. Hur installerar jag ubuntu på 8gb partitionen? Har gått in på manuell partitionering men längre kommer jag inte.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

dabo skrev: Hej, ska nu försöka mig på att installera ubuntu för första gången. Jag har som många andra fastnat på steg 4.

Nu vill jag installera ubuntu på partitionen med 8gb men jag vet inte vad jag ska välja. 8gb partitionen har just nu NTFS-filsystem men det finns ju hur många andra som helst att välja på ???. Hur installerar jag ubuntu på 8gb partitionen? Har gått in på manuell partitionering men längre kommer jag inte.
Hej Dabo och välkommen till forumet!!!
Eftersom du har såpass lite utrymme på disken så får vi dela upp 8 GB partitionen i operativsystemet / och swap. Det ska gå i partitioneraren att ta bort den befintliga ntfs-partitionen.
Jag skulle i ditt fall skulle jag välja manuell partionering enligt följande:

/ <-- 7 GB formaterat med ext3
swap <-- 1 GB

Det ska gå att välja / under en rullgardinsmeny. Under filsystem ska swap ligga.
Bild
dabo

Inlägg av dabo »

ZX Spectrum skrev:
dabo skrev: Hej, ska nu försöka mig på att installera ubuntu för första gången. Jag har som många andra fastnat på steg 4.

Hej Dabo och välkommen till forumet!!!
Eftersom du har såpass lite utrymme på disken så får vi dela upp 8 GB partitionen i operativsystemet / och swap. Det ska gå i partitioneraren att ta bort den befintliga ntfs-partitionen.
Jag skulle i ditt fall skulle jag välja manuell partionering enligt följande:

/ <-- 7 GB formaterat med ext3
swap <-- 1 GB

Det ska gå att välja / under en rullgardinsmeny. Under filsystem ska swap ligga.
Tack för hjälpen, men nu har en till fråga dykt upp som jag glömde nämna. Vad ska / resp. swap partitionerna ha för typ? Primär eller logisk? Har inte full koll på vad som menas och jag vill som sagt inte att windows partitionen påverkas.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"