php problem

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
oscar-

php problem

Inlägg av oscar- »

Hej jag har installerat apache men när jag går till localhost/test.php så vill den ladda ned filen hur får jag php att funka?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: php problem

Inlägg av Lars »

Du behöver också installera paketet php5, "sudo apt-get install php5" bör räcka.
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

enklast är väl att gå in i synaptic och sedan installera hela paketet? Nu sitter jag dock inte i Ubuntu men jag vet att man någonstans i menyerna ska kunna välja att ett alternativ som heter något i stil med "installera hela paket" och väl därinne kan man välja att installera LAMP, KDE-desktop, GNOME-desktop etc och då får man med allt som behövs, automatiskt.. Vill man inte ha det längre så är det bara att avmarkera.
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

beror på vad han ska ha det till..ska han bara köra php filer och ingen databas så är det väl rätt onödig att dra in mysql som ingår i lamp?

som lars skrev är det lättaste sättet om det bara är php filer du ska köra.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Thomas skrev: beror på vad han ska ha det till..ska han bara köra php filer och ingen databas så är det väl rätt onödig att dra in mysql som ingår i lamp?

som lars skrev är det lättaste sättet om det bara är php filer du ska köra.
I Synaptic kan man också se tilläggen, vilket kanske inte är uppenbart för alla att man behöver installera om man ska använda (till exempel gd, curl, xmlrpc, mysql, mysqli etc).
/ Mattias från designbilder.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"