php problem
php problem
Hej jag har installerat apache men när jag går till localhost/test.php så vill den ladda ned filen hur får jag php att funka?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: php problem
Du behöver också installera paketet php5, "sudo apt-get install php5" bör räcka.
- Victor
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
enklast är väl att gå in i synaptic och sedan installera hela paketet? Nu sitter jag dock inte i Ubuntu men jag vet att man någonstans i menyerna ska kunna välja att ett alternativ som heter något i stil med "installera hela paket" och väl därinne kan man välja att installera LAMP, KDE-desktop, GNOME-desktop etc och då får man med allt som behövs, automatiskt.. Vill man inte ha det längre så är det bara att avmarkera.
// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
"Your Ubuntu User number is # 10448"
- Thomas
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
beror på vad han ska ha det till..ska han bara köra php filer och ingen databas så är det väl rätt onödig att dra in mysql som ingår i lamp?
som lars skrev är det lättaste sättet om det bara är php filer du ska köra.
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
I Synaptic kan man också se tilläggen, vilket kanske inte är uppenbart för alla att man behöver installera om man ska använda (till exempel gd, curl, xmlrpc, mysql, mysqli etc).Thomas skrev: beror på vad han ska ha det till..ska han bara köra php filer och ingen databas så är det väl rätt onödig att dra in mysql som ingår i lamp?
/ Mattias från designbilder.se