Fråga angående Skärmupplösning.

BeHo

Fråga angående Skärmupplösning.

Inlägg av BeHo »

Hejsan!
Nu är det så att jag är en helt ny användare av Ubuntu, Och även av Linux distibutioner överhuvudtaget.
Nu är det så att jag behöver hjälp med att ändra min Skärmupplösning till 1280x1024, Efter installationen kunde jag ha max 1024x768. Nu har jag ändrat i ''sudo nano /etc/X11/xorg.conf'' så att jag ska kunna välja på 1280x1024 men får fortfarande inte till det, Nu är det 1280x800 som ligger i max. Har bett en polare som använder Linux om hjälp men utan framsteg, Så nu vänder jag mig till er och ber någon som vet förklara lite hur jag kan gå till väga.

Hittade ingen sökfunktion i forumet så ni får ursäkta ifall frågan redan tagits upp.

EDIT* Hittade sökfunktionen nu, Ursäkta min blindhet =)
Senast redigerad av 1 BeHo, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Fråga angående Skärmupplösning.

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen till forumet! :)

Du kan använda dig av Envy för att installera grafikdrivrutinerna: http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Du borde då kunna få ändra till den upplösning som du vill ha.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Som Hund säger, säkraste kortet är att installera drivrutinerna till ditt grafikkort mha envy, och därefter automatiskt ställa in upplösningen.
Du kan även testa xorg en gång till, men ta bort alla andra upplösningar utom den just du vill ha.

edit: Gör du det senaste så finns möjligheten att xorg inte kan starta och du får något meddelande i stil med "out of range".
Så gör först en backup på din xorg:

Kod: Markera allt

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
Om de misslyckas så får du ändra tillbaka till den gamla. Gå in i felsäkert läge (håll inne esc vid start). Skriv vid prompten:

Kod: Markera allt

mv /etc/X11/xorg.conf_backup /etc/X11/xorg.conf
edit: Skall visst finnas något sätt att andra i xorg grafiskt i gutsym ta en titt i menyerna först. Annars har du den här metoden.
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 20 gånger.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
jelu000

Inlägg av jelu000 »

Har haft samma problem som dig med skärmupplösning, men jag vet ej om detta är rätt sätt

Hade inte tillräckligt med upplösningar och välja på i:
System->Inställningar->Skärmupplösning

Åtgärd:
Ändra upplösning i filen /etc/X11/xorg.conf

Detta gick inte redigera direkt i filen manuellt för mig, ändringarna syntes inte i System->Inställningar->Skärmupplösning
även när jag startat om datorn :(

Lösningen blev att köra:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Detta står även kommenterat överst i filen xorg.conf om man läser.
Körde varje fall kommandot och då startade ett litet kommandoradsprogram där man kunde
kryssa för olika upplösningar med mellanslags tangenten.

Jag valde flera bland annat 1280*960 sen valde jag "ok" genom att trycka entertangenten.

Sen startade jag om datorn och då fanns helt plötsligt flera alternativ på upplösning i:
System->Inställningar->Skärmupplösning..

Det funkade för mig men vet ej om det är rätt sätt att göra detta på..

Tacksam för svar från mer kunnig.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"