System > Administration > Screens and Graphics
Där klickar jag på fliken "Graphics Card" och där står det först "Graphics card (ATI Radeon (fglrx))" och under detta står "Driver:" och det som är förvalt är "fglrx".
Om jag istället väljer:
"radeon - ATI Radeon cards, including Radeon Mobility and FireGL"
... och klickar på knappen "Test" så blir skärmen svart i några sekunder och när bilden kommer tillbaka har ingenting ändrats. Det står fortfarande "fglrx" till höger om "Driver:"
Det gäller även om jag bara stänger skärmegenskaperna utan att testa. När jag går tillbaka och tittar står där "fglrx" igen.
Under "Applications"-menyn har jag "ATI Catalyst Control Center" och det fungerar alldeles utmärkt. Jag kan sänka och höja upplösning, ändra refresh rate o.s.v. Problemet är först och främst att jag inte kan välja den upplösning jag normal kör med (1280x960@85Hz) och även att jag fastnar i första steget i den här guiden eftersom jag får fel resultat när jag kör fglrxinfo (Mesa project... etc.).
ATI drivisar installerat? du vill ha igång Compiz? titta in här...
- TForsman
- Kontakt:
SV: ATI drivisar installerat? du vill ha igång Compiz? titta in här...
Trodde det där problemet var löst.Oddish skrev: System > Administration > Screens and Graphics
Där klickar jag på fliken "Graphics Card" och där står det först "Graphics card (ATI Radeon (fglrx))" och under detta står "Driver:" och det som är förvalt är "fglrx".
Om jag istället väljer:
"radeon - ATI Radeon cards, including Radeon Mobility and FireGL"
... och klickar på knappen "Test" så blir skärmen svart i några sekunder och när bilden kommer tillbaka har ingenting ändrats. Det står fortfarande "fglrx" till höger om "Driver:"
Det gäller även om jag bara stänger skärmegenskaperna utan att testa. När jag går tillbaka och tittar står där "fglrx" igen.
Annars får man öppna xorg själv och byta ut Drivers "fglrx" till Drivers "radeon" istället.
Ska kolla om forumet blir bättre imorgon kväll. Så ska jag fixa till lite nya guider för Gutsy.
Jag har ett ATI Radeon Mobility HD 2600, kan jag också göra som du förklarar här?du sitter med ett guldkort. Du ska använda radeon drivisarna.
Kör du med gutsy så byt drivisar i "system/administration/skärmar & grafik" ta radeon drivisarna där. Starta om burken, sen funkar kanske compiz m.m. Cool
Nu har jag bytt från "fglrx" till "radeon" direkt i xorg.conf och nu är det också "radeon" som är valt i listan under "Screens and Graphics > Graphics Card". Men jag får fortfarande "Mesa project..." när jag kör fglrxinfo och jag kan fortfarande inte välja 1280x960 under "Screens and Graphics".Zinden skrev:Trodde det där problemet var löst. Annars får man öppna xorg själv och byta ut Drivers "fglrx" till Drivers "radeon" istället.
Senast redigerad av 1 Oddish, redigerad totalt 26 gånger.