CIV 3

För spelentusiaster !
ratm_rip

CIV 3

Inlägg av ratm_rip »

Försökte installera detta i wine, men fick ett felmedelande som löd:

Kod: Markera allt

Error number 0x80040706
Description: Object reference not set

Setup will now terrminate.
Går det att komma runt detta och isåfall hur? Detta är ett av de få spel som jag saknar från windows tiden.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: CIV 3

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Enligt http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=426 så verkar det lite dystert. Det finns dock ett civ2-spel kallat freeciv i synaptic
More Mekaniserad at http://blippe.se.
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Testat freeciv, fast det är inte samma sak, tyckte det var en rätt så dålig kopia. Men men, får hitta andra spel istället.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

VA! När det äntligen går att spela mot 50 andra spelare på en nänstintill oändligt stort donoutland, och samtidigt köra isohex istället för det däringa usla de kör med? :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Loke

Inlägg av Loke »

Varför inte Civ 4? Det är utan tvekan det bästa spelet i serien och funkar dessutom med wine.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Loke skrev: Varför inte Civ 4? Det är utan tvekan det bästa spelet i serien och funkar dessutom med wine.
Är Civ4 verkligen bättre? Köpte det när det kom ut, men knappt spelat det efteråt.
Jag tycker spelet verkar så komplext så man har svårt att greppa det.
Civ3 kan jag i sömnen nu.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Loke

Inlägg av Loke »

Ja, lite mer komplext är nog faktiskt Civ4. Samtidigt tycker jag att man har kommit ifrån en del micro management som funnits tidigare, och det gör att det flyter lättare. Det sämsta i civ 4 är nog gränssnittet, men det är nog också det enda som jag tycker är sämre. Kan tänka att många avskräcks just av det.

Men jag tycker man ska spela Civ 4 om så enbart för det nya sättet att hantera enheter. Att låta dem bli bättre med hjälp av speciella färdigheter istället för generella bonusar brukar göra alla strategispel mer intressanta.
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Har skaffat civ4 nu istället men jag får det inte att starta i wine. Har även en patch till det och den fungerar att få igång med wine. Men när jag försöker starta civ.exe så händer det ingenting. Är även en .daa fil är det den jag ska få igång istället och hur öppnar jag den isåfall?
Loke

Inlägg av Loke »

Till att börja med, har du läst instruktionerna om civ 4 på winehq? De är viktiga, man måste göra som det står där, iaf kopierandet av msxml3.dll. Här har du en länk, det är i den gröna rutan:

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=5254

Det står där "Run the game with this command:

WINEDLLOVERRIDES="msxml3=n" wine "c:\program files\firaxis games\sid meier's civilization 4\civilization4.exe""

Just det föreslår jag att du INTE gör, utan istället kör "winecfg", under fliken applications väljer du "add application" och väljer exe-filen som startar civ4 (eller den expansion du tänker köra med). Sedan markerar du den i listan (på så sätt gäller alla inställningar du gör från och med nu bara för den filen) och väljer fliken Libraries. Där väljer du "msxml 3" och sätter den som "native, bultin". Välj Ok, och sen är det klart. Detta är lite bökigare än att bara köra med ett speciellt kommando, men det blir mycket lättare att få en översikt vilka inställningar man har för ett visst program om man gör såhär. Sannolikt kommer du även få trixa lite i winecfg för att få ljud och grafik att funka, så det är lika bra att ha alla inställningar där.

Sen står det i den röda rutan också att du böra ha version *.44 av wine, och det stämmer. Det kommer säkert fixas snart, men just funkar den bäst. Det handlar mest om grafiska defekter, men det kan vara nog så irriterande...
Skriv svar

Återgå till "Spel"