Ansluta till ssh-server med hamachi-ip
Ansluta till ssh-server med hamachi-ip
Går det att ansluta till min ssh server med ett hamachi-ip?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Ansluta till ssh-server med hamachi-ip
Vet inte så mycket om hamachi, men den här sidan kanska kan vara till hjälp. Eller den här från IBM.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Fast hamachi är en vpnlösning som skapar ett "virtuellt nätverksinterface" och de där länkarna handlar i egentlig mening om att skicka X till en annan dator.maths57 skrev: Vet inte så mycket om hamachi, men den här sidan kanska kan vara till hjälp. Eller den här från IBM.
Ja, openssh-servern bryr sig inte det minsta om från vilket interface som kontakten görs ifrån i originalutförandet. Fast jag förstår inte meningen med att tunnla en säker lösning, som kan (genom routning) göra samma sak, genom en osäkrare?oscar- skrev: Går det att ansluta till min ssh server med ett hamachi-ip?
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 19 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jo, alltså min router ville inte öppna port 22 så då tänkte jag att det funkar genom hamachi när jag försökte så gick det inte.
- Thomas
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
men måste du inte öppna någon port för hamachi?
testa och byta port i ssh till 10022 och testa o öppna den i rutern i stället..
testa och byta port i ssh till 10022 och testa o öppna den i rutern i stället..
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du lär nog manuellt få öppna port 22 i din router.oscar- skrev: Jo, alltså min router ville inte öppna port 22 så då tänkte jag att det funkar genom hamachi när jag försökte så gick det inte.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det kan oxå vara att du har en konstig isp som stoppar portar under 1024 (jag har för mig att chello/comhem gör just detta, iaf gjorde de det tidigare). Om det inte bara är din router som strular dvs.maths57 skrev:Du lär nog manuellt få öppna port 22 i din router.oscar- skrev: Jo, alltså min router ville inte öppna port 22 så då tänkte jag att det funkar genom hamachi när jag försökte så gick det inte.
More Mekaniserad at http://blippe.se.