gnome-panel äter minne

pheex

gnome-panel äter minne

Inlägg av pheex »

Är det någon mer som märkt detta? Jag har bara den vanliga standarduppsättningen av gnome-panel, dvs en panel med menyer och lite launchers samt klocka längst upp i fönstret och en panel inehållande aktivtetsfält längst ner. I denna konfigurering drar min gnome-panel instans efter några timmars användande hela 120Mb minne. :( Inget större problem men det finns ju roligare program att bränna ram på!
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Användarvisningsbild
gothenburg
Kontakt:

gnome-panel äter minne

Inlägg av gothenburg »

Byt till ett smalare tema, eller byt till ett WM som t ex Fluxbox..
Jag är bannad i #ubuntu-se !
marwal

gnome-panel äter minne

Inlägg av marwal »

Det finns en idé om att bra RAM är utnyttjat RAM. Jag tror Ubuntu fungerar efter den idéen.
Program som ligger i RAM reagerar snabbare än om det måste växlas in från växlingsminne på hårddisken.

Min gnome-panel reserverar för övrigt 12Mb - inte 120.
Guttasej

gnome-panel äter minne

Inlägg av Guttasej »

detta funkar väl inte lika bra om man sitter på en 256 sticka,, då blir det väl inte mycket arbetsminne över om ubuntu ska slänga in allt på stickan,, rätta mig om jag har fel, bara lite nyfiken i frågan
marwal

gnome-panel äter minne

Inlägg av marwal »

Guttasej: Hur jag än vrider och vänder på det lyckas jag inte fatta vad du menar.
Vad är det för en sticka man sitter på? Är det en memstick aka minnespinne?
Vad har det i så fall med RAM att göra? Varför skulle Ubuntu slänga in allt på stickan?
Förklara om du vill.
pheex

gnome-panel äter minne

Inlägg av pheex »

Nytt rekord för gnome-panel, förnärvarande har den fått för sig att använda 369,4Mb av mitt stackars RAM-minne...

gothenburg jag råkar gilla Gnome för övrigt och jag har inget avancerat tema - bara vanligt fint grått ;)
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Okänd

gnome-panel äter minne

Inlägg av Okänd »

Det läcker någonstans... :D du har alltså en annan tema än default? Byt tillbaka till Default och se ifall problemen fortsätter. Du kan också skapa en annan användare och se ifall det är samma där.
Användarvisningsbild
Retardedpope

gnome-panel äter minne

Inlägg av Retardedpope »

pheex: låter som att processen har fått spel. När sånt händer brukar jag stänga processen och starta om den, alternativt starta om hela datorn. Tar din gnome-panel alltid en massa minne eller är det bara ibland, när du haft igång datorn väldigt länge?

Jag skulle tro att ditt problem beror på en bugg. Du kanske borde rapportera den? :/
marwal

gnome-panel äter minne

Inlägg av marwal »

Skulle vara intressant att se utdata från kommandot
free -m vid uppstart och senare (när du säger att gnome-panel äter minne).

lsof visa information om vilka filer en process håller. Du kan köra
sudo lsof -p `pidof gnome-panel` >lsof1
vänta ett tag tills du ser att gnome-panel äter minne och kör sedan samma kommando fast eka till lsof2
Använd något diff-kommando för att granska skillnaden på lsof1 och lsof2.
Det kan hjälpa dig att få ledtrådar till vad som händer (diff, diff3, meld ...)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"