Wlan mellan två datorer utan Router

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Wlan mellan två datorer utan Router

Inlägg av svartberg »

Jag undrar hur man får igång ett Wlan mellan två datorer utan att ha en router tillgänglig? Jag har en laptop och en linux Sharp Zaurus handdator som endast kan kommunicera genom wlanet. Ska jag ställa in statiska ip adresser på bägge maskinerna och ställa in ett Essid ?
Har inte fått det o fungera i alla fall.
Megamannen

SV: Wlan mellan två datorer utan Router

Inlägg av Megamannen »

Det går alldeles utmärkt att ha WLAN utan router. Du kan köpa en accesspunkt iställ ;)
Fast ifall du menar att få igång det mellan två grejer med trådlöst nätverksskort och utan "något emellan" så är det ad-hoc du är ute efter. Ad-hoc läget kör man när man kopplar ihop två klienter utan accesspunkt.
Vet inte om det finns inställningar för det i Ubuntu's standardverktyg för nätverk då jag inte har trådlöst nätverk. Har hört att wifi-radar ska ha mer configmöjligheter.

Annars finns ju alltid våran kära konsol. Du kan läsa in dig på kommandot iwconfig. Vad jag får fram så blir kommandot något i stil med:

Kod: Markera allt

sudo iwconfig eth0 essid "WLAN_Namn" mode ad-hoc
Där "eth0" är ditt trådlösa interface. och WLAN_Namn är namnet du vill ha på trådlösa ad-hoc-nätverket.

Ifall du inte vet vad som ska stå där eth0 står så kan du skriva

Kod: Markera allt

iwconfig
för att få fram alla trådlösa nätverksskort och deras konfiguration för tillfället
Software can become hardware!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"