Hej, jag har fått upp min html sida nu, hur kan jag skydda den på bästa sätt? Det räcker väl inte med att den filen endast är skrivskyddad. Riktigt säker kan man aldrig bli ju. Har öppen "väg" från skolans brandvägg. Har så många portar som ska vara öppna, så det var enklare att DMZ:a hela datorn. Hur kan jag skydda datorn på lättast men endå på ett relativt enkelt sätt?
IP-Tables var rätt svårt att förstå sig på.
Hur skyddar jag en html sida på bästa sätt?
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: Hur skyddar jag en html sida på bästa sätt?
Stäng alla portar och låt allt sköta sig självt, säger jag. När du installerar tex en webbserver i Ubuntu så öppnas porten för det som innan var stängd. Har du inte ett program som kan handskas men porten som kommer in så ska den vara STÄNGD. Det är annars det som gör saken till säkerhetshot.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
-
Vet inte om du menar att skydda den från "attacker" utifrån men...
Ha inte mer portar öppna än vad du behöver är min första rekomendation. Sedan ifall du absolut vill det så får du väl göra det. Då kan jag rekomendera dig till att inte köra grejerna på standardportarna t.ex. köra SSH på annat än 22 ifall du nu använder dig av det.
Ifall du kör grafiskt så finns brandväggen Firestarter. (Har inte testat den själv då jag inte köra grafiskt på min gateway.)
Ha inte mer portar öppna än vad du behöver är min första rekomendation. Sedan ifall du absolut vill det så får du väl göra det. Då kan jag rekomendera dig till att inte köra grejerna på standardportarna t.ex. köra SSH på annat än 22 ifall du nu använder dig av det.
Ifall du kör grafiskt så finns brandväggen Firestarter. (Har inte testat den själv då jag inte köra grafiskt på min gateway.)
Software can become hardware!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ett annat sätt att skydda sin webbserver är att se till att den inte talar om så mycket om sig själv. Hackers/Crackers som vet vilken version servern kör, kan utnyttja eventuella buggar. Därför ska man gå in i httpd.conf och lägga till två rader.
Kör du inga andra tjänser så finns det ingen anledning att ha mer än port 80 öppen.
Kod: Markera allt
ServerTokens Prod
ServerSignatur email