ATI X600, vad hände för ett par dagar sedan?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Bimpi

ATI X600, vad hände för ett par dagar sedan?

Inlägg av Bimpi »

Jag är totalt ny på Ubuntu, jag fastnade för det sedan jag sett nån flashig video på youtube där de kunde snurra på en kub, rita eld m.m. m.m.
Hur som helst så lyckades jag installera Ubuntu 7.04 för att sedan direkt uppgradera till betaversionen av 7.10. Jag lyckades installera CCSM så jag kom åt advanced desktop settings och livet lekte, jag kunde göra det mesta som jag sett i youtubevideon.
Men för någon dag sedan slutade allt att fungera, jag gjorde ingenting medvetet utan jag antar att det skedde i samband med en uppgradering. Jag kan fortfarande ha högsta upplösningen på skärmen men inte aktivera desktop effekterna. Hur gör jag för att komma tillbaks till läget då jag kunde använda alla flashiga saker?  Eller om någon varit med om samma sak som vet vad det var som ändrades som gör att jag inte kan aktivera desktop effekterna längre. Jag hade inte gjort någonting själv med drivrutinerna till grafikkortet innan då det fungerade, utan flöt bara med strömmen då allt installerades.

Liten off topic i mitt eget meddelande, kan någon säga hur man aktiverar "dodge" så jag vet sen då jag förhoppningsvis får igång de visuella effekterna igen...
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: ATI X600, vad hände för ett par dagar sedan?

Inlägg av TForsman »

jag tror du fick en ny kärna i uppdatering.
Det betyder att du måste installera om drivrutinerna för ditt grafikkort igen. Det borde räcka pga att du hade visuella effekter igång förut.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Bimpi

Inlägg av Bimpi »

Tack för svar!
Problemet löstes genom att jag först aktiverade grafikkortetets drivrutiner, tillvägagångssättet beskrivs av wsod här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17717.0.html

Det som sedan verkligen löste problemet var att aktivera XGL, även det beskrivs av wsod fast här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17718.0.html

Tack wsod, dina guider hjälpte verkligen!

Angående min egna fråga om hur man aktiverade "dodge-effekten" så hittade jag det själv. Om det nu skulle vara någon som är lika borta på ubuntu som mig så beskriver jag det här  ;)
1. Gå till System->Preferences->Advanced Desktop Effects Settings
2. Under Effects finns Animations, klicka på den, sedan uppe i listen på fliken "Focus Animation"
3. Väl där så markerar du textraden som står där och sedan trycker du på edit. Som focus effect väljer du Dodge. Troligtvis måste du även ändra Duration till ett högre värde för att det ska se bra ut.
tonyboy

Inlägg av tonyboy »

Alltså, det går ju sååååå himla segt. När fönstrena ska åka runt upp på varandra osv...
Klickar jag på ett fönster i bakgrunden så tar det c:a 2 sekunder innan det händer något överhuvud taget.
Finns det någon snabbhetsinställning för det?
Bimpi

Inlägg av Bimpi »

Så blev det för mig med då jag följde wsod:s tips. Det blev som vanligt igen efter att jag avaktiveat reflections under effects.
Skriv svar

Återgå till "Bild"