Vilket program skall användas för att göra inställningar i Compiz-Fusion (7.10)

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vilket program skall användas för att göra inställningar i Compiz-Fusion (7.10)

Inlägg av rancor »

Hej!

Hur gör man inställningar i Compiz-Fusion? Jag aktiverade alla effekter men då fick jag inte möjlighet att ändra något. Jag installerade sedan .. har inte datorn framför mig... dumma mig..  gnome-compiz-manager eller något liknande hette det. Det gav mig i alla fall ett nytt val GL Desktop som verkar vilja fungera när den själv vill.

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Vilket program skall användas för att göra inställningar i Compiz-Fusion (7.

Inlägg av DeepThought »

Du installerar paketet som heter compizconfig-settings-manager som du sedan startar med ccsm eller via menyn.

Det är iallafall så jag gör. Jag har sett att någon menar att man skall starta det med (gk)sudo, men jag har aldrig behövt det och misstänker att det var en tidigare bugg eller så? :-\
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
.gurkburk

SV: Vilket program skall användas för att göra inställningar i Compiz-Fusion (7.

Inlägg av .gurkburk »

Bryter mig in lite i den här tråden.
Jag har försökt hitta ett paket som heter "compizconfig-settings-manager", men det verkar inte finnas mha en sudo apt-get.
Även letat igenom synaptic package manager, och där finns den inte heller med.
Det jag hittar i package-managern, som jag har, är
  • Compiz
    Compiz-Core
    Compiz-gnome
    Compiz-gtk
    Compiz-plugins
Kör jag ren "ccsm" i terminalen, får jag:
bash: ccsm: command not found
som svar. Vid en "gksudo ccsm" får jag upp en ruta som kräver rootlösen, när jag skrivit in det en gång händer inget. Efter det händer ingenting då jag skriver "gksudo ccsm".

Hur göra för att komma åt konfigurationen?

Edit: Har kub-spinn igång.. så jag är rätt säker på att jag har det aktiverat på något sätt. Fixade det via att kör en enable på desktop-effects via system-preferences.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag fixar inställningarna via System > Inställningar > Advanced Desktop Effects Setting. Vet inte om den finns med i Feisty, den finns i alla fall i Gutsy.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ska man leka men C-F -så är det bara CCSM som gäller. Tankas förslagsvis från GIT. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Emil.s skrev: Ska man leka men C-F -så är det bara CCSM som gäller. Tankas förslagsvis från GIT. ;)
Ser nu att det är samma program som Advanced Desktop Effects Setting.  8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

vulfgar skrev:
Emil.s skrev: Ska man leka men C-F -så är det bara CCSM som gäller. Tankas förslagsvis från GIT. ;)
Ser nu att det är samma program som Advanced Desktop Effects Setting.  8)
Ah, ok :P
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

vulfgar skrev: Jag fixar inställningarna via System > Inställningar > Advanced Desktop Effects Setting. Vet inte om den finns med i Feisty, den finns i alla fall i Gutsy.
Hmm.. hur kan det komma sig att jag inte har detta? Jag hittar inget sätt att ställa in grejer i compiz...
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

HellRat skrev:
vulfgar skrev: Jag fixar inställningarna via System > Inställningar > Advanced Desktop Effects Setting. Vet inte om den finns med i Feisty, den finns i alla fall i Gutsy.
Hmm.. hur kan det komma sig att jag inte har detta? Jag hittar inget sätt att ställa in grejer i compiz...
Du lär installera paketet compizconfig-settings-manager :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:
HellRat skrev:
Nej nej nej!
"compizconfig-settings-manager" hänger kvar sen den gamla tiden, innan C-F hade fått ett namn. Numer är det "python-compizconfig" som gäller.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Emil.s skrev:
Hund skrev:
HellRat skrev:
Nej nej nej!
"compizconfig-settings-manager" hänger kvar sen den gamla tiden, innan C-F hade fått ett namn. Numer är det "python-compizconfig" som gäller.
Jasså? :-[ När jag installerade CCSM fick jag Advanced Desktop Effects Setting. ???
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Om jag installerar detta, det är inget som kommer toka upp sig?
Har typ precis uppgraderat till Gutsy för några timmas sen, men jag vill ha i gång kuben, mest. Ctrl - Alt pil funkar inte. Vad är det nu man ska köra?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tompalaz skrev: Om jag installerar detta, det är inget som kommer toka upp sig?
Har typ precis uppgraderat till Gutsy för några timmas sen, men jag vill ha i gång kuben, mest. Ctrl - Alt pil funkar inte. Vad är det nu man ska köra?
Installera "python-compizconfig". Sen Funkar CCSM som vanligt. Starta via "System > Inställningar > Advanced Desktop Effects Setting"
Mange
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Mange »

Grymt skoj å trixa lite med detta, men det sket sig lite i det blå skåpet nu.
Allt har fungerat fint med Gutsy å CF, tills jag va lite snabb å lägga in ngn uppdatering som kom. Nu startar inte CCSM längre, fast CF är igång.
Går jag via menyn händer nada, men terminalen spottar ur sig detta när jag försöker starta CCSM:

Kod: Markera allt

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/ccsm", line 45, in <module>
    idle = ccm.IdleSettingsParser(context)
  File "usr/lib/python2.5/site-packages/ccm/Utils.py", line 229, in __init__
  File "usr/lib/python2.5/site-packages/ccm/Utils.py", line 228, in <lambda>
  File "usr/lib/python2.5/site-packages/ccm/Utils.py", line 225, in FilterPlugin
AttributeError: 'compizconfig.Plugin' object has no attribute 'Initialized'
Å ungefär där står jag nu ;D Har inte den blekaste hur jag gör får att komma vidare tyvärr. Någon mer som stött på det?

Edit: Precis som Emil.S säger. Jag hade råkat lägga in både "compizconfig-settings-manager" samt "python-compizconfig". Avinstallerade båda och lade om python-compizconfig, vilket gjorde att jag fick "Advanced Desktop Effects Setting" i menyn istället för som förr "compizconfig-settings-manager". Fungerar fint nu igen.
Senast redigerad av 1 Mange, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Skumt det där, jag installerade compizconfig-settings-manager för ett par dagar sedan och fick automagiskt det där python-paketet oxå, har nu Advanced desktop effects i menyn.

En annan sak, hur gör man för att det inte ska bli skuggor på sidan av kuben när man vrider på den? Det tar lite för mycket kräm i min burk och tillför egentligen bara att det blir svårare att se vad som är på de andra skrivborden.
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
Samme
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Samme »

Det blir så här när jag kör ccsm i terminalen

Kod: Markera allt

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/ccsm", line 45, in <module>
    idle = ccm.IdleSettingsParser(context)
  File "usr/lib/python2.5/site-packages/ccm/Utils.py", line 229, in __init__
  File "usr/lib/python2.5/site-packages/ccm/Utils.py", line 228, in <lambda>
  File "usr/lib/python2.5/site-packages/ccm/Utils.py", line 225, in FilterPlugin
AttributeError: 'compizconfig.Plugin' object has no attribute 'Initialized'
(har 7.10)
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jag ser inget advanced desktop effekts, vad kan det bero på? Kan jag köra något kommando i terminalen? Kör jag ccsm så får jag att det inte är installerat, men vad jag förstod det som så skulle jag bara använda python-compizconfig
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jag provade att köra sudo apt-get install compiz-config-manager, då fick jag upp Advanced Desktop Effekts, fast det blev lite tokigt, så jag tog bort det. Nu kan jag inte ha "utökat skrivbord" eller vad det heter, hur kan man lösa det?
Konstigt att man inte får något genom python-compizconfig.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Lånar tråden lite! ;)

Jag har aktiverat roterande kub under "Advanced Desktop Effects", men jag kan i alla fall inte vrida på kuben?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

TheOne skrev: Lånar tråden lite! ;)

Jag har aktiverat roterande kub under "Advanced Desktop Effects", men jag kan i alla fall inte vrida på kuben?
Har du aktiverat desktop cube?
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"