Compiz Fusion

jujutribe

Compiz Fusion

Inlägg av jujutribe »

hejsan!
tänkte fråga er om Compiz Fusion fungerar i Kubuntu?
och isf, vad bör jag ladda ner från Adept?
eller ska jag ladda ner det från hemsidan & isf, någon som vet en enkel guide jag kan använda för att installera det? :)
/juju
Senast redigerad av 1 jujutribe, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Vantskruv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Compiz Fusion

Inlägg av Vantskruv »

Det ska fungera i Kubuntu. Dock vänta tills Gutsy släpps imorgon. Har för mig att Compiz kommer att ingå i Kubuntu Gutsy, rätta mig om jag har fel. Samt kan det bli lite problem om du har ett ATI kort. Drivrutinerna har än ej någon AIGLX-support som Compiz kräver, dock kan man installera XGL tills ATI fixar sina drivisar, men tycker det jag tycker det är buggit, bajsigt och slött.
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
KhaaL

SV: Compiz Fusion

Inlägg av KhaaL »

Som någon som har testat både XGL, kubuntu samt CF så tänkte jag upplysa dig lite om hur det har varit för mig  :)

CF som finns i de officiella repon verkar fungera rätt kasst med kubuntu. Inställningarna verkar inte gälla alltid och emerald verkar krasha ibland med de vanliga pluginsen (application switcher t.ex.). Ska du köra CF från de offeciella repon, så kör med ubuntu eftersom det är där mest krut har blivit lagd. Ska du köra med kubuntu, så kör med KDE-backend och korsa fingrarna...

Vad gäller XGL så vet jag att två applikationer får XGL att krasha regelbundet: Blender3d och Secondlife. Om du inte kör någon av de så kan du köra igång XGL, men personligen rekommenderar jag dig att vänta tills ATI stödjer offeciellt AIGLX i deras slutna drivrutiner (vilket inte verkar dröja mycket längre till!).

hoppas att du har fått svaren du sökte!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"