Har Ubuntu blivit bättre än?

Ullis

Har Ubuntu blivit bättre än?

Inlägg av Ullis »

Hej=)

Jag använde Ubuntu för jagvetintehurlängesen (tror det var kring badgerutgåvan), och då jag kör på en laptop med lite speciella krav så fungerade Ubuntu/Kubuntu aldrig så bra som XP (som datorn anpassats för) gjort. Nu är jag dock sugen på att testa Ubuntu/Kubuntu igen, och då vill jag gärna veta om det är blivit bättre för min dator (=jag slipper huvudvärk av upplösningen).

Har grafikkortsstödet blivit bättre? Kan jag köra 1280x800 upplösning på mitt ATI MOBILITY RADEON Xpress 200 Series (128mb) på UB/KUB?

Kan jag använda 64bitarsversionen? Försökte testa Ubuntu, men svaret jag fick var färger i kategori eplepsi under installationen. När jag sen testade "vanliga" 32-bits så fick jag ändra i nånting jag inte ens kommer ihåg vad det hette. Mycket kod/text var det iaf:/

Hur är det med det trådlösa? Jag lyckades aldrig haxxa mitt trådlösa nätverkskort, men det var ett h-e vill jag minnas. Är det inbyggt nu?

Det var väl det jag kommer ihåg som var störigt, just nu i alla fall. Finns det inte nåt ställe man kan kolla upp sånt här på annars?

(min nuvarande dator:
AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+ 986 MHz
Total Physical Memory : 1.25 GB
Sancta (C:) : 46.57 GB
ATI MOBILITY RADEON Xpress 200 Series (128mb)
Broadcom 802.11b/g WLAN
etc etc)
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

SV: Har Ubuntu blivit bättre än?

Inlägg av Jarulf »

Kan direkt svara att 64-bitars-versionen inte rekommenderas för folk som inte har stenkoll på vad dom gör. Prestandavinsten man får är minimal motför böket att få allt att fungera.

Trådlösa Broadcom-kort har jag för mig jag läst att folk fått igång utan att behöva jobba sig gråhåriga.

Grafikkortet ditt törs jag inte lova någonting om, men Ubuntu kommer numer med en hanterare för proprietära drivrutiner, som fixar drivrutiner till grafikkort, nätverkskort m.m

Testa tanka hem Ubuntu 7.10 imorgon efter det släppts, boota live-skivan och kolla runt lite vad som verkar fungera!
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Stödet för Broadcom-kort har förbättras väsentligt. Förut fick man krångla med ndiswrapper och Windows-drivar, men nu finns bcm43xx som fungerar bra.

Öppen-källkods-stödet för Radeon Xpress 200 är listat som "2d only", men ATI:s drivrutiner stödjer också det kortet. Någon annan kanske kan kommentera om 3D stöds.
Ullis

Inlägg av Ullis »

Tack för hjälpen=)

Vad betyder 2d only? Att jag inte kan använda det techade 3d-skrivbordet? Kan jag i alla fall köra ordentlig upplösning?

Ska lätt testa liveskivan. Kommer säkert komma ihåg allt kodhaxxande jag höll på med förra gången när jag väl börjar igen.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Ullis skrev:Vad betyder 2d only? Att jag inte kan använda det techade 3d-skrivbordet? Kan jag i alla fall köra ordentlig upplösning?
Precis, Compiz kommer att bli tungt. Märk väl att det var opensource-drivisarna det gällde. Vad ATI:s egna kan är svårt att säga.

Upplösningen borde gå att skrämma upp.
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Enligt vissa som testat 64-bitars av Gutsy Gibbon, den nya version som släpps imorgon (!), så ska det fungera betydligt bättre än för tidigare versioner.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev: Enligt vissa som testat 64-bitars av Gutsy Gibbon, den nya version som släpps imorgon (!), så ska det fungera betydligt bättre än för tidigare versioner.
Precis! Dick Lundberg har ju provat med stor framgång, t.ex. är det inga problem med flash längre :)
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

upnorth skrev:
vulfgar skrev: Enligt vissa som testat 64-bitars av Gutsy Gibbon, den nya version som släpps imorgon (!), så ska det fungera betydligt bättre än för tidigare versioner.
Precis! Dick Lundberg har ju provat med stor framgång, t.ex. är det inga problem med flash längre :)
håller med där, tycker dem har fungerat lika bra faktiskt.
o kört med 64 bitars pga x-fi kortet. o flash som du sa installerades utan problem. :)
Bild
Ullis

Inlägg av Ullis »

Ok, så det ska alltså gå att få till 1280x800-upplösning?

Håller på och kollar in atis sida efter drivisar, får se om ja får napp=)

edit hittade ATI Proprietary Linux x86 Display Driver 8.40.4 på här. Är det rätt eller ska jag, som man gjorde på min tid, installera windowsdrivarna med nån utility jag inte kommer ihåg vad den heter?=)

Jag nöjer mig ärligt talat med ordentlig upplösning just nu, blir en helt ny burk när lönen kommer och då jävlar 8)

edit2 aha föresten, så det är alltså värt att bråka arslet av sig för att få in 64-bit-versionen? Varför är det så jobbigt?
Senast redigerad av 1 Ullis, redigerad totalt 18 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"