Skärmuplösning?
Skärmuplösning?
Hej!
Jag har precis installerat desktop.-version av Ubunu 6.06.1 och undrar lite ang skärmupplösing.
Jag får nämligen bara en upplösning på 800*600. Jag har en platt Samsung Syncmaster 710N och vet att den är god för 1280*1024. Hur ändrar jag detta på enklaste sätt? Ladda hem något? I sådan fall, vad för något och vartifrån? Eller finns något jag kan "skriva på" i Ubuntu?
/Thomas
Jag har precis installerat desktop.-version av Ubunu 6.06.1 och undrar lite ang skärmupplösing.
Jag får nämligen bara en upplösning på 800*600. Jag har en platt Samsung Syncmaster 710N och vet att den är god för 1280*1024. Hur ändrar jag detta på enklaste sätt? Ladda hem något? I sådan fall, vad för något och vartifrån? Eller finns något jag kan "skriva på" i Ubuntu?
/Thomas
Skärmuplösning?
Det enklaste sättet att ställa in vilket grafikkort och skärm du har är att öppna en terminal och skriva: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
De flesta vanliga korten och skrärmarna identifierar rätt och det är bara att välja det som programmet föreslår.
Lycka till!
De flesta vanliga korten och skrärmarna identifierar rätt och det är bara att välja det som programmet föreslår.
Lycka till!
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.†/Edsger Dijkstra
Skärmuplösning?
Körde kommandot, ställde in de inställningar som jag trode det var. Sedan blev problem i uppstarten, den rabblar allt från från början och när toolbaren visar att uppstarten är klar, så blir det alldeles svart!!! HJÄLP, VAD GÖRA NU'RÃ…? Ominstallation?
Tur att jag har två datorer...
Thomas
Tur att jag har två datorer...
Thomas
Skärmuplösning?
Nej, med Linux blir det sällan ominstallation 
Gör
igen och välj vesa som drivrutin, OK till alla andra om inte du vet bättre.
När du har startat om bör du komma in i GUIn igen och då skriver du i terminalen
och postar det här så får vi reda på vilken grafikkort du har, skärmen i sig har inte så stor betydelse.

Gör
Kod: Markera allt
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
När du har startat om bör du komma in i GUIn igen och då skriver du i terminalen
lspci
Skärmuplösning?
Det blir ju lite svårt att skriva in kommandon på en svart skärm! Ska/kan jag starta med installationscd:n och därifrån gå vidare?
/Thomas
/Thomas
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Skärmuplösning?
ctrl+alt+F1 logga in skriv kommandot. startx för att starta de grafiska efter fixandet.
Skärmuplösning?
Int'fan fungerar det nu heller! Datorn rabblar upp allt, som visades vid den grafiska uppstarten, och sedan blir skärmen återigen svart! Det hela måste ju att fixa på något sätt. Men för en rookie är det hela lite svårt, det måste kunna fixas på något sätt tycker jag. Jag vägrar att krypa till korset och ta fram vindåws-cdn!!!!
/Thomas
/Thomas
Skärmuplösning?
...eller starta datorn med (recovery mode) om inte Ctrl + Alt + F1 funkar.
Skärmuplösning?
[quote="thoase"]Int'fan fungerar det nu heller! Datorn rabblar upp allt, som visades vid den grafiska uppstarten, och sedan blir skärmen återigen svart! Det hela måste ju att fixa på något sätt. Men för en rookie är det hela lite svårt, det måste kunna fixas på något sätt tycker jag. Jag vägrar att krypa till korset och ta fram vindåws-cdn!!!!
/Thomas[/quote]
Vad är det som inte funkar, är det Ctrl + Alt + F1 eller är det sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg?
/Thomas[/quote]
Vad är det som inte funkar, är det Ctrl + Alt + F1 eller är det sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg?
Skärmuplösning?
Vart hittar jag det?
Skärmuplösning?
[quote="thoase"]Vart hittar jag det?[/quote]
Menar du (recovery mode), om så och du har inte sett det tidigare så tryck ned Escape när datorn startar för att grub (startmenyn) ska visa sig (när BIOS-fasen är förbi).
Efter du startat med recovery mode kommer du till prompten och är root, då behöver du inte ens använda sudo.
Menar du (recovery mode), om så och du har inte sett det tidigare så tryck ned Escape när datorn startar för att grub (startmenyn) ska visa sig (när BIOS-fasen är förbi).
Efter du startat med recovery mode kommer du till prompten och är root, då behöver du inte ens använda sudo.
Skärmuplösning?
Ett stort tack petri0!!! Datorn startade, men tyvärr vill det sig inte med skärmupplösningen. Tyvärr så är upplösningen fortfarande 800*600 och inte den önskade 1280*1024. Kan jag på något sätt ändra hårdvaran någonstans, så att jag anger att skärmen är min Syncmaster? Något i stil med Kontrollpanelen i Vindås?
/T
/T
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Skärmuplösning?
Och du har testat med följande?
Gick du igenom hela "guiden" och gjorde alla inställningar enligt instruktionerna? *förvirrad*
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Skärmuplösning?
Ja, nu ska du skriva, eller ännu bättre, kopiera lspci i terminalen så vi kan få se vilket grafikkort du har och planera hur du ska installera drivrutiner till den.
Skärmuplösning?
När du har kollat med lscpi om du hade ati eller nvidia så går du till den rätta howton och gör lite kopiera och klistra så bör du få den rätta resolutionen (med tillhörande alternativ):
ATI: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Nvidia: http://doc.gwos.org/index.php/Latest_Nvidia_Dapper
Råkar du ha en äldre chips än dessa howton pratar om så gå till tillverkarens sajt och ladda ned en som passar. Sen i kommandon ändrar du det rätta namnet.
Kopiera gör du så här: Markera texten med vänster musknapp
Klistrar så här: Klicka med mushjulet i terminalen.
ATI: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Nvidia: http://doc.gwos.org/index.php/Latest_Nvidia_Dapper
Råkar du ha en äldre chips än dessa howton pratar om så gå till tillverkarens sajt och ladda ned en som passar. Sen i kommandon ändrar du det rätta namnet.
Kopiera gör du så här: Markera texten med vänster musknapp
Klistrar så här: Klicka med mushjulet i terminalen.
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Skärmuplösning?
Skulle ju faktiskt kunna vara så att det varken är ati eller nvidia.... 

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Skärmuplösning?
Jag tar den risken 
.... jag är en erfaren risktagare, läs: jag har gjort jättemånga misstag.

.... jag är en erfaren risktagare, läs: jag har gjort jättemånga misstag.