Hej!
Jag är helt grön på detta med Ubuntu men jag måste säga att det verkar skitbra!
Just nu har jag WinXP istallerat men skulle samtidigt vilja ha Ubuntu också, har hört att detta är möjligt.
Nu är dock frågorna,
Hur går jag tillväga för att ha dessa två OS installerade, bara installera Ubuntu eller ska man göra det på ett speciellt sätt?
Finns det några komplikationer som kan inträffa om man kör med två OS, det vill säga vad ska man akta sig för, vad är mindre bra att göra osv?
XP och Ubuntu?
SV: XP och Ubuntu?
Jag kör både WinXP och ubuntu (7.03)
#1 defragmentera din hårddisk ett par gånger
#2 Använd partion magic för att minska på en partion
#3 in med liveCDn och installera på "Största möjliga oanvända utrymmet"
Vet inte om jag gjorde något fel, men jag fick pilla i GURB(/boot/gurb/menu.1st) för att få igång ubuntu och få WinXP till boot-menyn.
Vet inte om jag gjorde något fel, men jag fick pilla i GURB(/boot/gurb/menu.1st) för att få igång ubuntu och få WinXP till boot-menyn.
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Nja du.Warmedal skrev: Jag kör både WinXP och ubuntu (7.03)
1: behövs bara göras en gång.
2: Går att göra med ubuntuskiva.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Jag har inte brytt mig om att defragmentera, men det borde jag väl gjort antar jag.
Hursomhelst, när du börjar installationen av ubuntu så får du en fråga om du vill att ubuntu ska partitionera hårddisken åt dig. Där kan du välja hur stor del av hårddisken du vill att ubuntu ska använda.
Riskerna med att köra två operativsystem skulle väl kunna vara (jag är inte någon expert på något sätt):
1) Att någonting pajjar under partitioneringen.
2) Att något går fel med grub (som låter dig välja operativsystem vid uppstart).
Själv har jag aldrig fått några problem av att partitionera diskar. Däremot har jag lyckas förstöra konfigurationen för grub några gånger. Då kan jag inte starta mina operativsystem alls längre. Men det gick att fixa.
Om du vill partitionera själv så rekomenderar jag gparted som du kan köra från livecd:n innan du startar själva installationen eller ladda ner här: http://gparted.sourceforge.net/. Jag gjorde det för att få en separat partition för min home-folder. Så blir det enklare om jag vill göra en ominstallation av ubuntu någon gång.
Läs den här guiden som är mycket pedagogisk:
http://apcmag.com/node/5162/
Hursomhelst, när du börjar installationen av ubuntu så får du en fråga om du vill att ubuntu ska partitionera hårddisken åt dig. Där kan du välja hur stor del av hårddisken du vill att ubuntu ska använda.
Riskerna med att köra två operativsystem skulle väl kunna vara (jag är inte någon expert på något sätt):
1) Att någonting pajjar under partitioneringen.
2) Att något går fel med grub (som låter dig välja operativsystem vid uppstart).
Själv har jag aldrig fått några problem av att partitionera diskar. Däremot har jag lyckas förstöra konfigurationen för grub några gånger. Då kan jag inte starta mina operativsystem alls längre. Men det gick att fixa.
Om du vill partitionera själv så rekomenderar jag gparted som du kan köra från livecd:n innan du startar själva installationen eller ladda ner här: http://gparted.sourceforge.net/. Jag gjorde det för att få en separat partition för min home-folder. Så blir det enklare om jag vill göra en ominstallation av ubuntu någon gång.
Läs den här guiden som är mycket pedagogisk:
http://apcmag.com/node/5162/