Svenska tecken i filnamn

000

Svenska tecken i filnamn

Inlägg av 000 »

Hade ett gäng filer i en truecrypt-fil, skapad i windows som jag öppnade i Ubuntu nu och då är alla å, ä och ö ersatta med frågetecken.

Någon här som har en idé om varför och hur man kan fixa detta? Är det ett vanligt när det gäller att flytta filer mellan andra OS och Ubuntu?
jon

Svenska tecken i filnamn

Inlägg av jon »

Ja windows och ubuntu kör inte med samma teckenkodning (ubuntu har utf-8 och windows iso 8859-15 tror jag), så därför blir det fel när man flyttar saker med åäö mellan dom. Det finns ett program som heter utf8migrationtool som ska fixa filerna så att frågetecknen försvinner. men det fungerar inte så bra hos mig, men du kan ju prova det. Man kan också byta teckenkodning i ubuntu till iso 8859-15, fast jag tror det är lite krångligt och jag vet inte hur man gör.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Svenska tecken i filnamn

Inlägg av Broder Tuck »

Hej 000
och välkommen till Ubuntu :D

Jag vill ge dig en länk till en tidigare tråd här inne på forumet:

http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1307

Jag hoppas att den kan hjälpa dig tillrätta.

Hälsningar Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
000

Svenska tecken i filnamn

Inlägg av 000 »

Tack för det. Tyckte jag hade sökt runt i forumen efter info men inte lyckats hitta den tråden.

Men jag förmodar att det kan bli en del krångel om man tänker sig att kunna växla mellan olika OS då på daglig basis, eller fungerar Ubuntus teckensystem under windows bättre än tvärt om?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"