Ljud problem, hjälp!
Ljud problem, hjälp!
Tjena, skulle verkligen uppskatta om jag kunde få hjälp med att fixa mitt ljud. Ljudet i högtalarna funkar på min laptop, men det kommer inget ljud i hörlurarna när jag kopplar in dem. Har provat all kontakter, mick m.m, men inget funkar. Jag skickar med all info som ni kanske behöver för att se mitt fel, skulle bli väldigt tacksam över hjälp.
┌──────────────────[AlsaMixer v1.0.14 (Press Escape to quit)]────
│ Card: HDA Intel
│ Chip: Realtek ID 268
│ View: [Playback] Capture All
│ Item: Master [dB gain=-28.00, -28.00]
│
│ ┌──┐ ┌──┐
│ │ │ │▒▒│
│ │ │ │▒▒│
│ │ │ │▒▒│
│ │ │ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ └──┘ └──┘
│
│
│ 56<>56 100<>100
│ < Master > PCM
└───────────────────────────────────────────
dennis@dennis-laptop:~$ lspci | grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
dennis@dennis-laptop:~$ cat /proc/asound/modules
0 snd_hda_intel
dennis@dennis-laptop:~$ cat /proc/asound/cards
0 [Intel ]: HDA-Intel - HDA Intel
HDA Intel at 0xfc400000 irq 19
0 snd_hda_intel
dennis@dennis-laptop:~$ lsmod | grep snd
snd_hda_intel 263712 1
snd_pcm_oss 44672 0
snd_mixer_oss 17664 1 snd_pcm_oss
snd_pcm 80388 2 snd_hda_intel,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy 4740 0
snd_seq_oss 33152 0
snd_seq_midi 9600 0
snd_rawmidi 25728 1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event 8448 2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq 53232 6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer 24324 2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device 9228 5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd 54660 11 snd_hda_intel,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore 8800 1 snd
snd_page_alloc 10888 2 snd_hda_intel,snd_pcm
MVH
/Dennis
┌──────────────────[AlsaMixer v1.0.14 (Press Escape to quit)]────
│ Card: HDA Intel
│ Chip: Realtek ID 268
│ View: [Playback] Capture All
│ Item: Master [dB gain=-28.00, -28.00]
│
│ ┌──┐ ┌──┐
│ │ │ │▒▒│
│ │ │ │▒▒│
│ │ │ │▒▒│
│ │ │ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ │▒▒│ │▒▒│
│ └──┘ └──┘
│
│
│ 56<>56 100<>100
│ < Master > PCM
└───────────────────────────────────────────
dennis@dennis-laptop:~$ lspci | grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
0 snd_hda_intel
0 snd_hda_intel
dennis@dennis-laptop:~$ lsmod | grep snd
snd_hda_intel 263712 1
snd_pcm_oss 44672 0
snd_mixer_oss 17664 1 snd_pcm_oss
snd_pcm 80388 2 snd_hda_intel,snd_pcm_oss
snd_seq_dummy 4740 0
snd_seq_oss 33152 0
snd_seq_midi 9600 0
snd_rawmidi 25728 1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event 8448 2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq 53232 6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer 24324 2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device 9228 5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd 54660 11 snd_hda_intel,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore 8800 1 snd
snd_page_alloc 10888 2 snd_hda_intel,snd_pcm
MVH
/Dennis
- DeepThought
SV: Ljud problem, hjälp!
Nu vet jag inte exakt vilken laptop du har, men det sitter uppenbarligen ett HDA Intel (Realtek 268) - vilket är kort välkända för att vara lite struliga. Mitt tips är att kompilera ALSA 1.0.15 (som för övrigt släpptes som stabil version igår!
).
Hämta alsa-driver, alsa-lib och alsa-utils härifrån:
http://www.alsa-project.org
Kompilera i ordningen alsa-driver, alsa-lib och alsa-utils, som det står beskrivet här:
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
Lycka till, och fråga gärna om du behöver mer specifik hjälp eller tydligare instruktioner!

Hämta alsa-driver, alsa-lib och alsa-utils härifrån:
http://www.alsa-project.org
Kompilera i ordningen alsa-driver, alsa-lib och alsa-utils, som det står beskrivet här:
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
Lycka till, och fråga gärna om du behöver mer specifik hjälp eller tydligare instruktioner!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tackar för svaret, följde alla hänvisningar och installerade Alsa prylarna, det gick smärtfritt. Men fortfarande så är ljudet bara i högtalarna och när jag sätter in 3.5mm plugger till högtalarna eller hörlurarna så funkar det inte. Ljudet fortsätter i högtalarna, har provat alla utgångar. Min dator är en Acer Travelmate 7720G, vill gäran få det att funka, för laptop högtalarna suger!
Nästa förslag?
MVH
/Dennis
Nästa förslag?
MVH
/Dennis
Hej Dennis.
Jag är själv ny på detta, men har klyddat med mitt ljudkort en del.
Testa:
Längst ner i filen ska du lägga till denna rad:
"3stack" funkar på min (jag har dock inte samma chip som du), vad du måste fylla i beror lite på vad du har för dator med. Det finns en fil i Alsa-dokumentationen med olika alternativ.
testa annars: "model=auto" Det såg jag någon använde med 268-chip och Toshiba-dator.
Lycka till!
Jag är själv ny på detta, men har klyddat med mitt ljudkort en del.
Testa:
Kod: Markera allt
sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base
Kod: Markera allt
options snd-hda-intel model=3stack
testa annars: "model=auto" Det såg jag någon använde med 268-chip och Toshiba-dator.
Lycka till!
Hejsan, tackar för ännu mer hjälp. Har provat både
och
options snd-hda-intel model=auto
Men inget fungerar. Är det någon mer med förslag vad som skulle kunna göras. Jag förstår inte att kan vara så svårt, verkar ju funka för alla andra. Tackar för all hjälp.
MVH
/Dennis
och
options snd-hda-intel model=auto
Men inget fungerar. Är det någon mer med förslag vad som skulle kunna göras. Jag förstår inte att kan vara så svårt, verkar ju funka för alla andra. Tackar för all hjälp.
MVH
/Dennis
- DeepThought
Testa att ändra till:
options snd-hda-intel model=acer
Eller, om inte det heller fungerar:
options snd-hda-intel model=toshiba
EDIT: Tänk på att du förmodligen måste starta om för att vara säker på att ändringarna får effekt
options snd-hda-intel model=acer
Eller, om inte det heller fungerar:
options snd-hda-intel model=toshiba
EDIT: Tänk på att du förmodligen måste starta om för att vara säker på att ändringarna får effekt

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Du har säkert gjort så, men bara så att det inte är det som spökar:
1 Se till att spara Alsa-base filen i Nano med CTRL+X (svara J på spara och Enter)
2 Starta om datorn så att den får läsa in Alsa-base
3 Kör alsamixer i terminalen och bläddra genom alla inställningar och tryck på M om någon är "mute" (Då står det "mm" under)
Gå genom alsamixer och "un-muta" får du göra varje gång du testar en ny model och startat om.
EDIT: Kan erkänna att jag har problem med detta själv just nu (efter sista uppdateringarna installerades) och får med de olika modellerna antingen igång högtalarna, eller lur/mic-utgångar, men inte båda samtidigt.
1 Se till att spara Alsa-base filen i Nano med CTRL+X (svara J på spara och Enter)
2 Starta om datorn så att den får läsa in Alsa-base
3 Kör alsamixer i terminalen och bläddra genom alla inställningar och tryck på M om någon är "mute" (Då står det "mm" under)
Gå genom alsamixer och "un-muta" får du göra varje gång du testar en ny model och startat om.
EDIT: Kan erkänna att jag har problem med detta själv just nu (efter sista uppdateringarna installerades) och får med de olika modellerna antingen igång högtalarna, eller lur/mic-utgångar, men inte båda samtidigt.
Senast redigerad av 1 pawel, redigerad totalt 17 gånger.
Ahhhhhh, inget funkar ju. Ska bara kolla så att jag gör rätt. Varje gång jag ska ändra i alsa-base så öppnar jag terminalen, kör sudo su, sen startar jag gedit, öppnar alsa-base i /etc/modprobe.d/. Här ändrar jag i filen och sparar, längst ner skriver jag in den nya kommando raden. Den står där varje gång jag ska ändra nästa gång, efter en omstart, så det funkar. I alsamixer ser det fortfarande ut som i första inlägget, ingen skillnad. Något måste ju fungera tycker man, jag uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa mig!
Bara laptop högtalarna som fungerar, så det finns ljud, men när jag kopplar in hörlurar i 3.5mm så fortsätter ljudet strömma i högtalarna INTE i hörlurarna. Någon som vet, har en Acer TravelMate 7720G.
Tackar
MVH
/Dennis
Bara laptop högtalarna som fungerar, så det finns ljud, men när jag kopplar in hörlurar i 3.5mm så fortsätter ljudet strömma i högtalarna INTE i hörlurarna. Någon som vet, har en Acer TravelMate 7720G.
Tackar
MVH
/Dennis