Ubox web

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ubox web

Inlägg av farmfield »

Så gubbs & girleys...

Måste ta tag i websiten a.s.a.p... S*t*ns IDG & co. lade ju ut länk "i förskott" så får ta tag i det tidigare än jag egentligen har tid, men vafän, hehe...

Såååå...

Frågan är, skall jag inspireras (läs rippa rakt av, hehe) Ubuntu's sidor eller skall jag köra mitt eget race?

Annars, tips på snygga sidor som kan inspirera? Design & animationer e ju inga prob's för mig utan det är CSS/AJAX/PHP med flera tekniker som jag lägger på andra - och det är ändå inte aktuellt initialt iaf...
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Ubox web

Inlägg av upnorth »

Vill du ha upp något snabbt: Drupal.org eller Joomla.org
Vi använder ju drupal, men joomla har en grafisk administration och bra svensk översättning (http://svenskjoomla.se/)!

Du kan ju kolla runt lite på exempel och så, drupal är ju ett CMS medan Joomla är ett portalverktyg.

EDIT: Givetvis ska du köra ditt egna race, herregud, hört talas om grafisk profil och varumärke grabben? ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Näjj näjj mina vänner, inga onlinepaketvarianter...  ;D

Det får allt bli till att snurra igång VBox, XP & Dreamweaver - adressen e reggad & länkad till hotellet & bara ladda upp vad jag vill ha. Designen gör jag i Photoshop på två röda & sen e det bara att köra, hehe.

Jag tänker endast & allena på designen. Skall jag köra en rip av Ubuntu's webb - är ju trots allt en (initialt iaf) en ren Ubuntu-butik, så kan ju gå den vägen - ville dock gärna fråga vad ni här anser om det.

Alternativet är ju att köra "standard"-varianten, samma mall som tre, sonyericsson, panasonic & alla kör, fast med eget stuk i Ubuntus färgschema...

Jag känner mig kluven som en ugnstillredd havskräfta...  :-\
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tja, Ubuntu Sveriges hemsidor är ju inte webbutiker, så att ta layouten därifrån är väl inte så smart... förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Alternativet är ju att köra "standard"-varianten, samma mall som tre, sonyericsson, panasonic & alla kör, fast med eget stuk i Ubuntus färgschema...
jag är inte så förtjust i sådana sidor. Det är för mycket flash och för lite info. Ska se om jag hittar nåt bra och länka.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev: Tja, Ubuntu Sveriges hemsidor är ju inte webbutiker, så att ta layouten därifrån är väl inte så smart... förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Är ute efter grafisk designtips & endast grafisk designtips. Förstod nu vad du menar, hehe, men vi pratar bara om hur sidan skall se ut grafiskt, inte hur den skall fungera. :)

Det är inte en webshop utan en informativ sida, presentera produkterna o.s.v... En databasstyrd webshop får blir en senare fråga, vi tar det lugnt med utgifterna initialt. Kommer vi igång får försäljningen finansiera en webshop, kommer ändå shoppa in fett med hi-tech AJAX- & PHP folk till ett annat projekt jag har på gång, om vi får igång Ubox, så tar det med samma folk när det kommer till det i så fall... :)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:
upnorth skrev: Tja, Ubuntu Sveriges hemsidor är ju inte webbutiker, så att ta layouten därifrån är väl inte så smart... förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Är ute efter grafisk designtips & endast grafisk designtips. Förstod nu vad du menar, hehe, men vi pratar bara om hur sidan skall se ut grafiskt, inte hur den skall fungera.  :)
Här har du !nternetworlds lista över de 100 bästa webbplatserna förra året, nominerade av deras läsare :)
http://internetworld.idg.se/2.1581

Givetvis är användarvänlighet/layout osv en kritisk punkt i deras bedömning.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev: Jag tycker Dells är snygg http://www1.euro.dell.com/content/defau ... l=sv&s=gen
*lol*

Den tycker jag ser ut som cräp då, hehe... No offence, though! Även smaken e som den där havskräftan jag nämnde... ;)

Det är så synd att [Cutbak UK] inte ligger kvar uppe, lätt fetaste & mest flippade sidan ever - såklart eftersom den är mitt bygge, hehe... En polare till mig e DJ/toastmaster, så jag baserade designen på en Technics 1210 skivspelare ovanifrån som delvis skiss/delvis "foto", med delvis roterande skiva med länkarna inom sidan placerade som tejpsnuttar (som DJ's märker spår & kommentarer) som roterade med skivan. kanske har den på nån gammal backup skiva från Mac'en - skall i så fall slänga upp den på en olänkad undersida på nån av mina sajter, bara så jag kan visa upp den, hehe...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Undvik en design som kräver ofria applikationer såsom Flash. Önskvärt är också att sidan rullar på fri mjukvara så långt det är möjligt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Komplett har en layout som tilltalar mig iallafall.

http://www.komplett.se

Bra översikt och sånt, lätt att hitta runt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev: Komplett har en layout som tilltalar mig iallafall.

http://www.komplett.se

Bra översikt och sånt, lätt att hitta runt.
Sidan funkar utmärkt, men ser ut ungefär som dom flesta andra, möjligen lite mindre grillig än flera andra. Dom här tycker jag är hemskt fula
http://www.elgiganten.se
http://www.siba.se/
http://www.inwarehouse.se/
dom är grilliga och flimriga.

Den här ser ganska snygg ut, bortsett då från att den vill quicktime och kanske lite överarbetad, men jag tycker fortfararande att Dells är snyggast. Den har mer egen design också än dom andra som är ganska lika varandra. Lite avskalad och inte så flimrig. Smaken är som baken...  ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Komplett.se har lyckats jättebra, men de har ju sånt extremt stort utbud också...
Användarvisningsbild
sontho

Inlägg av sontho »

farmfield skrev: Måste ta tag i websiten a.s.a.p... S*t*ns IDG & co. lade ju ut länk "i förskott" så får ta tag i det tidigare än jag egentligen har tid, men vafän, hehe...
Tycker bara en sak, lägg upp en toksimpel sida redan nu.
Med lite välkommen och sådant, bara så man ser att sidan är på gång  :D

Har grabben i gtbg, så jag kommer och hälsar på vid tillfälle.

/Thomas

PS Blir lite sugen att dra igång firman igen, sålde datorer mellan 1981-1999.
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Användarvisningsbild
Hixx
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

http://www.cyberphoto.se/
tycker jag är en snygg/bra sida
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Sid skrev: Undvik en design som kräver ofria applikationer såsom Flash. Önskvärt är också att sidan rullar på fri mjukvara så långt det är möjligt.
EXAKT! Inse, flash är inte skräp... och allt behöver inte vara opensource...
Adobe är bra, jag har sett tusentals bra freeware, sharware och sånna man springer och köper på skiva..

Open Source är bra, MEN inte nödvändigt det enda rätta...
Det är snarare bra att ha en balans...
Själva grejen är ju, vore allt opensource, då skulle det finnas några miljarder dåliga kopior av allt... Flash är bra som det är! Och det är ju iallafall inte Silverlight vi snackar om...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

men flash fungerar INTE överallt! :(
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Ekorre

Inlägg av Ekorre »

SakJur skrev:
Sid skrev: Undvik en design som kräver ofria applikationer såsom Flash. Önskvärt är också att sidan rullar på fri mjukvara så långt det är möjligt.
Adobe är bra, jag har sett tusentals bra freeware, sharware och sånna man springer och köper på skiva..

Själva grejen är ju, vore allt opensource, då skulle det finnas några miljarder dåliga kopior av allt... Flash är bra som det är! Och det är ju iallafall inte Silverlight vi snackar om...
Så du anser att det är helt okej att folk som prioriterar att ha ett fritt system får problem på en Ubuntu hemsida.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Ekorre skrev:
SakJur skrev:

Så du anser att det är helt okej att folk som prioriterar att ha ett fritt system får problem på en Ubuntu hemsida.
Är inte Gnash en fri flashspelare?
Det jag säger är att, om alla gjorde en egen variant av flash skulle vi ha nån miljon insticksprogram att ladda ner...
ORKA!

Nej, jag säger att man kan ju göra lite flash, mycket php... så har man inte flash så skadar det int...
Inte att man har 100% flash (tänker på min brorsa, han är flashprogrammerare :D...)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"