fundering kring FTP
fundering kring FTP
Tjenix.
Har lyckats göra en XMPP server med hjälp av openfire, och jag har gjort en sida.
Nu kommer nästa steg.
Kan jag göra så att jag kan registrera en användare på en FTP på vår server?
dvs
Jag går in på sidan, registrerar ett konto med användarnamn och password.
Tänkte gå ett EXTRA steg genom att man får en egen mapp tilldelad till sig på ca 50MB eller liknande.
Typ som skolor har.
Går detta, eller är det något omöjligt jag tänker på?
Har lyckats göra en XMPP server med hjälp av openfire, och jag har gjort en sida.
Nu kommer nästa steg.
Kan jag göra så att jag kan registrera en användare på en FTP på vår server?
dvs
Jag går in på sidan, registrerar ett konto med användarnamn och password.
Tänkte gå ett EXTRA steg genom att man får en egen mapp tilldelad till sig på ca 50MB eller liknande.
Typ som skolor har.
Går detta, eller är det något omöjligt jag tänker på?
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 14 gånger.
- Thomas
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SV: fundering kring FTP
allt går såklart..frågan är nog mer hur du ska binda ihopa allt.
du måste ju nått script som körs på webservern som lägger till en user i systemet.
du måste ju nått script som körs på webservern som lägger till en user i systemet.
så långt kom jag också, problemet är ju att jag är så riktigt värdelös på att scripta något 
hmm, jag tänkte på något smart, men jag glömde bort det nu
Var något med att registrera på ett visst sätt. aja. Får sova på saken

hmm, jag tänkte på något smart, men jag glömde bort det nu

Var något med att registrera på ett visst sätt. aja. Får sova på saken
Har frågat min programmerings lärare, och hon skulle tänka över saken.
Återkommer

Återkommer

- Thomas
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
men sök lite på google o se om du inte kan hitta nått som är färdigt/halv färdigt
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag förstår inte riktigt. Du har din XMPP-server. Nu vill du ha en FTP-server? Att lägga till användare i en FTP-server är inga problem. Hur vill du att de båda servrarna ska hänga ihop?
Databasen och FTP:n är skillda åt, det enda som länkar dessa samman är hemsidan.
(Databasen har inte med denna ide att göra, egentligen.)
På hemsidan där det står hur man gör för att få IM tjänsten att funka.
Det finns även en knapp som länkar till att man registrerar sig i databasen.
På sidan tänkte jag att det kunde stå tex Registrera och få tillgång till FTP
Säg att jag registrerar med användarnamnet tomas och lösenordet tomas
då skapas en mapp i tex /opt/FTP med namnet tomas och för att få tillgång till den måste man ange lösenordet tomas. Mappen/användaren som skapas får endast använda typ 30MB, så mappen är inte "större" man kan dvs inte ladda upp så mycket i sin folder.
Är det lika enkelt att göra så att jag inte gör en användare vid servern, utan att medlemmarna kan göra det från sin dator hemma?
Finns det något enklare sätt att lösa detta på? Vore ju fint om användarna kunde gå in på de andras kataloger, men inte ladda upp.
Hoppas ni förstår
(Databasen har inte med denna ide att göra, egentligen.)
På hemsidan där det står hur man gör för att få IM tjänsten att funka.
Det finns även en knapp som länkar till att man registrerar sig i databasen.
På sidan tänkte jag att det kunde stå tex Registrera och få tillgång till FTP
Säg att jag registrerar med användarnamnet tomas och lösenordet tomas
då skapas en mapp i tex /opt/FTP med namnet tomas och för att få tillgång till den måste man ange lösenordet tomas. Mappen/användaren som skapas får endast använda typ 30MB, så mappen är inte "större" man kan dvs inte ladda upp så mycket i sin folder.
Är det lika enkelt att göra så att jag inte gör en användare vid servern, utan att medlemmarna kan göra det från sin dator hemma?
Finns det något enklare sätt att lösa detta på? Vore ju fint om användarna kunde gå in på de andras kataloger, men inte ladda upp.
Hoppas ni förstår
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag tror att jag förstår vad du vill göra, men jag har nog inte erfarenheten/fantasin/kunskapen att förstå hur man ska göra. Om man skapar en vanlig FTP-server kan man skapa användare till den. Jag har själv prövat att med vsftp skapa en grupp användare med varsin mapp i en delad mapp. Men jag hade ingen anledning att låta alla se innehållet i varandras mappar. Det går, har jag för mig, att göra så att man i vissa mappar bara kan läsa medan man i andra också kan ladda upp.
För att på en dator styra utrymmet för användare, brukar man använda sig av quota. Har bara varit och sniffat lite på det ännu.
För att på en dator styra utrymmet för användare, brukar man använda sig av quota. Har bara varit och sniffat lite på det ännu.