^ och MatLab

Användarvisningsbild
DeepThought

^ och MatLab

Inlägg av DeepThought »

Jag sitter och jobbar i MatLab, men får problem med att så fort jag vill skriva ^ (upphöjt till). Normalt sett skall man ju trycka en gång på ^ följt av en bokstav för att få t.ex. û och î, och detta fungerar. Men det skall gå att trycka två gånger för att istället få ett ^ utskrivet, detta fungerar inte - det händer inget alls, kort och gott.

Om jag trycker en gång på ^ och sedan på t.ex. 2 får jag 2, vilket MatLab inte tolkar som en kvadrat (utan som ett otrevligt tecken, och således rödmarkerar det).

Vad kan felet vara? :-\

P.S. Nej, hur mycket jag än önskar att det var så så kan jag tyvärr inte använda GNU Octave :( D.S.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 17 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
upnorth

SV: ^ och MatLab

Inlägg av upnorth »

Jag brukar använda ^ + mellanslag.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ja, alltså det fungerar att skriva ^ överallt utom i MatLab, tyvärr.. och eftersom jag har för mig att jag kunnat det det förut misstänker jag att det är något i Ubuntu som inte vill sig.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du kan ta bort "dead keys" helt om du vill, det gör du genom att peta in "nodeadkeys" någonstans i /etc/xorg.conf.

Eller så kan du mappa om bara ^-tangenten. Jag har inget svenskt tangentbord, så det kommer att se annorlunda ut hos dig, men gör ungefär så här:

1) Kör "xmodmap -pke|grep dead_circumflex >> ~/.xmodmaprc" för att lägga till en rad i ~/.xmodmaprc (och skapa filen om den inte finns), den kommer att innehålla något liknande detta:

Kod: Markera allt

keycode 48 = apostrophe at dead_circumflex dead_caron adiaeresis Adiaeresis
3) Ändra dead_circumflex till asciicircum i .xmodmaprc

4) Kör kommandot "xmodmap ~/.xmodmaprc" för att testa om det fungerar

Om det skiter sig så kan du alltid radera ~/.xmodmaprc och logga in igen. Ett annat alternativ är att köra Matlab på det gamla hederliga sättet, i terminalen och med en fristående editor.
pbodin

Inlägg av pbodin »

DeepThought skrev: Jag sitter och jobbar i MatLab, men får problem med att så fort jag vill skriva ^ (upphöjt till). Normalt sett skall man ju trycka en gång på ^ följt av en bokstav för att få t.ex. û och î, och detta fungerar. Men det skall gå att trycka två gånger för att istället få ett ^ utskrivet, detta fungerar inte - det händer inget alls, kort och gott.

Om jag trycker en gång på ^ och sedan på t.ex. 2 får jag 2, vilket MatLab inte tolkar som en kvadrat (utan som ett otrevligt tecken, och således rödmarkerar det).

Vad kan felet vara? :-\

P.S. Nej, hur mycket jag än önskar att det var så så kan jag tyvärr inte använda GNU Octave :( D.S.
Denna bug är ej Ubuntu-relaterad, den gäller installationer på alla Linuxdistributioner. Buggen (precis som de flesta andra buggar i ML) finns beskriven här:

http://www.mathworks.com/support/bugrep ... ?rp=100994

Det finns ingen direkt lösning på problemet, men det finns sätt att kringå problematiken, bl.a. annat genom att mappa caret (^) till en funktionstangent.

Matlabrelaterade frågor besvaras oftast bäst i nyhetsgruppen comp.soft-sys.matlab.  För den som inte använder en riktig nyhetsläsare (t.ex. Pan) så finns det ett webbgränsnitt här:

newsreader.mathworks.com

HTH

PB
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ok, tack för informationen pbodin! Jag får således försöka hitta en väg runt problemet (eller fortsätta med z.*z.*z.*z ;)), och då ligger väl mappning av ^ nära till hands.

Tack Lars! Ta bort "dead keys" är jag nog inte så sugen på, men jag skall testa det andra alternativet.

Kom även på att eftersom jag (relativt) sällan använder ^ går det bra att köra char(94) en gång först, och sedan kopiera/klistra in. Men det är ju en högst tillfällig lösning, och inte så trevlig i längden..
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"