Spel i linux, när?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Petri

Spel i linux, när?

Inlägg av Petri »

Det enda som hindrar mig från att radera windowspartitionen, knäcka windows skivorna och dansa finsk träskopolka på spillrorna är att jag inte får spel att fungera något vidare i cedega*. Så jag undrar lite allmänt att går det att göra någon form av uppskattning på NÄR (om någonsin) linux blir så pass vanligt bland folk att spelutvecklarna bryr sig släppa linuxversioner av sina spel alternativt att cedega blir så superbra (eller nåt annat verktyg) att flertalet spel fungerar smärtfritt utan några konstiga lösningar på diverse problem.

VIlka förutsättningar måste finnas?
Vad är det som hindrar denna utveckling?
Finns det nåt jag som enskild spelnarkoman kan göra för att knuffa utvecklingen i önskad riktining?

/Petri frustrerad idag.

*Spel jag försökt installera:
Civ 3 - success!
Rome: Total War - fail
War of the Ring - fail
Hitman codename 47 - installera ja spela nej
Stronghold - installationen gick så fruktänsvärt sakta att jag inte orkade vänta
Command & Conquer Generals - fail
Neverwinter nights - fail
Hearts of Iron - success!
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Spel i linux, när?

Inlägg av Retardedpope »

Det hela handlar om marknadsekonomi. Det är helt enkelt inte tillräckligt lönsamt att stödja Linux som platform. Det enkla svaret är att ju större marknadsandelar Linux får, desto fler spelproducenter kommer vara intresserade av att porta sina spel till Linux. En sak som jag tror att man skulle kunna göra är att starta en intresseorganisation som vi Linuxanvändare stöder ekonomiskt och sen försöker organisationen få spelföretagen att erbjuda spel för Linux. Antingen genom att de ger finnansiellt stöd till företagen eller att man erbjuder konsulter med kompetensen att porta spel till Linux. Ett problem som jag ser är alla olika pakethanteringssystem. Ett spelföretag är ju oftast inte så suget på att släppa sitt spel som öppen källkod, vilket krävs för att spelet ska fungera med alla Linux-distributioner. En distributionsoberoende standard för att installera kommersiella förkompilerade programvaror kanske inte vore helt fel. En idé är ju att man har ett källkodspaket som man kan installera på alla distar, som hanterar de proprietära spelen och programvarorna. Om detta källkodspaket sedan blir OS-oberoende, så skulle man ju kunna köpa ett spel och installera det på sin dator oavsett om man kör Linux, Mac OS, Windows eller annat OS.

Alltså. Det finns massor av möjligheter. Det enda som krävs är att någon tar tag i saken så att Linux/OS-oberoende-spel kan bli verklighet. Det som krävs för att någon ska ta tag i saken är troligen starkt engagemang och/eller mycket pengar.

För att sammanfatta svaren på dina frågor:
1. Det måste vara tillräckligt lönsamt.
2. Att det inte är tillräckligt lönsamt.
3. Stödja alla projekt för att få spel till Linux. (Vet inte om det finns något sådant idag, men det är troligt.)

Bara en liten tanke: Att PS3 ska köra Linux kanske skulle kunna innebära en möjlighet för Linuxspel även på annan hårdvara... :/
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Spel i linux, när?

Inlägg av zero gravity »

Som sagt lite svåra frågor, men jag håller med Retardedpope här. Det måste fås fram ett distro (eller os) oberoende spel. Detta kan dock vara lite svårt eftersom alla i så fall måste ha samma grund,
Jag ser en något bättre ljusning i framtiden. Min lite naiva uppfattning om det hela är att linuxvärlden börjar centrera sig mer och mer kring lite större distros som slackware, debian, ubuntu mm. Och i ubuntus fall(vet inte hur det är med de andra) så finns långvaraig support och kontinuerlig dist uppgradering.
Detta ser jag som en viktigt del i utvecklingen. Får speltilvlerkarna upp ögonen för att det börjas skapa en stabil grund att stå på och sedan att pengar finns att vinna så kommer det förr eller senare.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Spel i linux, när?

Inlägg av Quartus »

[quote="Retardedpope"]Bara en liten tanke: Att PS3 ska köra Linux kanske skulle kunna innebära en möjlighet för Linuxspel även på annan hårdvara... :/[/quote]
Du vet om att det är SONY som gör PS3:an va?
Du kan ju börja med att kolla vilket bra linuxstöd deras bärbara har...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
sedrake

Spel i linux, när?

Inlägg av sedrake »

Jag är inte så insatt att jag kan svara på dina frågor, men kan berätta att mitt (favorit) online spel just har släppt en beta client för Linux. Detta efter att en fansite skapade en "namnisnamling" eller röstning, om hur många som ville ha en version till Linux.

Kanske är lite sillnad när det är online spel.

Jaja, roligt för mig i alla fall :)
Okänd

Spel i linux, när?

Inlägg av Okänd »

Pga det finns inga "mainstream"-spel till Linux så många väljer att inte byta till Linux. Speltillverkarna gör inga spel till Linux pga det finns för liten underlag för lönsamhetsdelen, som påpekas ovan.

Sakta men säkert ökar antalet Linuxanvändare vilket speltillverkarna lägger nog märke till också, de vill ju tjäna pengar. När en av de börjar lansera spel till Linux så följer flera efter. Då sker det en explosiv expansion av antalet Linux-användare välrlden över och detta kan mycket väl ske i nära framtid, det beror lite grann på det hur Vista blir och hur folk reagerar på det.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Spel i linux, när?

Inlägg av Retardedpope »

Quartus: Vad jag menade var att det borde vara betydligt enklare att porta PS3-spel till vår platform än att porta t ex Windows-spel...

sedrake: Vilket spel?

petri0: Kan ju hoppas att Vista blir Microsofts död... :cool:
Okänd

Spel i linux, när?

Inlägg av Okänd »

[quote="Retardedpope"]...

petri0: Kan ju hoppas att Vista blir Microsofts död... :cool:[/quote]
Visst, men jag föredrar konkurrens. Jag tror att på mycket lång tidsperspektiv kommer Redmonds dominans försvinna men inte MS. Deras OS kommer att bli mycket säkrare och billigare.

Kanske även gemensam plattform eller standarder för spel etc :D
sedrake

Spel i linux, när?

Inlägg av sedrake »

[quote="Retardedpope"]sedrake: Vilket spel?[/quote]
Tibia
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Spel i linux, när?

Inlägg av Rasmus »

[quote="Retardedpope"]petri0: Kan ju hoppas att Vista blir Microsofts död... :cool:[/quote]
Vad jag sett på många forum är:
"Nä blir vista så :mad: :( isåfall byter jag till linux
någon som vet bar spel till linux?"

Så vista blir inte Microsofts död, men kanske linux tillväxt på några personer som drar med sig nya personer o.s.v.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Spel i linux, när?

Inlägg av Retardedpope »

Vad jag hoppas på är att Linux och öppen källkod har så stora framgångar att Microsoft och andra mjukvaruproducenter blir tvugna att släppa allt som öppen källkod för att överleva.
Användarvisningsbild
Petri

Spel i linux, när?

Inlägg av Petri »

helt nattsvart är det ju inte. Till neverwinter nights finns ju en linux-klient exempelvis. Du behöver dock fortfarande en cd-nyckel. Och video sekvenser fungerar inte.

http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html

Jag har själv inte lyckats att installera det men det berodde mest på brist på tålamod vid det tillfället :rolleyes:
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Spel i linux, när?

Inlägg av Quartus »

[quote="Retardedpope"]Quartus: Vad jag menade var att det borde vara betydligt enklare att porta PS3-spel till vår platform än att porta t ex Windows-spel...[/quote]
Jo, det fattade jag. Det jag menade var att Sony högst sannolikt skulle motsätta sig något sådant. Visserligen har de ju inte full kontroll över alla spel och alla speltillverkare, men en hel den makt har de.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Spel i linux, när?

Inlägg av XeonMasta »

[quote="Quartus"][quote="Retardedpope"]Quartus: Vad jag menade var att det borde vara betydligt enklare att porta PS3-spel till vår platform än att porta t ex Windows-spel...[/quote]
Jo, det fattade jag. Det jag menade var att Sony högst sannolikt skulle motsätta sig något sådant. Visserligen har de ju inte full kontroll över alla spel och alla speltillverkare, men en hel den makt har de.[/quote]
Asså. Varför sitta och spela spel på datorn när du kan spela på konsol?

Jag anväder enbart datorn till kodning etc och självklart surfning som alla andra. Men aldrig spel. Det har jag mina konsoler till.
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
Okänd

Spel i linux, när?

Inlägg av Okänd »

Varför använda konsoller när man har datorer :)

Vill också använda min dator till spel/kodning/utveckling mm <--- hela grejen med att ha en dator är att man har möjligheten att göra allt med samma maskin
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Spel i linux, när?

Inlägg av freemanen »

Jag tror att de skulle behövas ett enkelt api, med tillhörande IDE, som är så enkelt att i princip alla skulle kunna göra spel efter några veckors övningar
marwal

Spel i linux, när?

Inlägg av marwal »

Det finns ett projekt som heter Garagegames (liten ersättning). Det finns ett otal öppna spelmotorer, det finns en python-klass (pyGames) avsedd för spelutveckling.
Det är nog pengar det handlar om, inte möjligheter.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"