Nybörjare på Linux server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nightriderswe

Nybörjare på Linux server

Inlägg av nightriderswe »

Hej

Ska sparka igång en kombinerad fil,spel och ventrilo server och behöver lite råd och tips.
"Ärvde" en fix och färdig sådan serv för några årsedan då jag bodde närmast serven. (klan server) Men nu håller den på att ge upp helt.
Så ny fin maskin står redo för ny installation. En massa ram och stor proffessor kraftfull tillräcklig för det jobb den ska göra.(dubbelt den gamla ungefär)

Att göra en spegling är inget alternativ då det ligger så mycket gammalt rassel på den gamla. Vet inte om det finns flera konton på den än vad det ska vara.( behov finns att byta root lösen osv)

Vad jag vill är att kunna fjärrstyra vi något grafisktgränsnitt. (styr den gamla med ssh putty)
På ett enkelt sätt öppna stänga portar. (hatar iptables)
Skulle vara kul med ett någon form av sharepoint server (önskedröm då jag studerar och jobbar mycket i grupp)

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerad av 1 nightriderswe, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Nybörjare på Linux server

Inlägg av mcNisse »

nightriderswe skrev: Vad jag vill är att kunna fjärrstyra vi något grafisktgränsnitt. (styr den gamla med ssh putty)
På ett enkelt sätt öppna stänga portar. (hatar iptables)
Skulle vara kul med ett någon form av sharepoint server (önskedröm då jag studerar och jobbar mycket i grupp)

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Fjärrstyrning finns det flera alternativ:
-xdmcp, Inlogging direkt mot servern. Fungerar bra så länge du loggar in från det lokala nätverket. Kräver X på klientdatorn samt att du konfigurerar X (eller är det kdm, xdm eller gdm) att lyssna på sådana anrop.
-vnc
-freenx

Brandvägg, du kommer nog inte undan iptables. Dock finns det gränssnitt som gör att du inte märker att programmet finns. Firestarter är det många som använder. Jag använder shorewall, det är en bunt texfiler som man konfigurerar.

Sharepoint vet jag inte ens vad det är. Så där kan jag inte ge deg några tips...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Skaffa Webmin, http://www.webmin.com.

Med det programmet kan du ixa allt vad det heter med olik slags server mjukvaror, portar, användare osv. Suveränt!
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

[quote="Daniel Holm "]
Skaffa Webmin, http://www.webmin.com.

Med det programmet kan du ixa allt vad det heter med olik slags server mjukvaror, portar, användare osv. Suveränt!
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

sharepoint är ett publicerings system från M$. testa php-nuke funkar fin fint. glöm dock inte att hålla den uppdaterad då de flesta publiceringssystem är fulla av buggar som används för att komma åt din server.
Gotus sum, Cave cornua
skaggapa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av skaggapa »

Törs man lägga ett förslag på sharepoint system(om jag förstått vad sharepoint gör rätt). Googledocs!! Funkar väldigt bra =) Du slipper ju även ev säkerhetshål =)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"