Crc error , Kernel panic

Azhax

Crc error , Kernel panic

Inlägg av Azhax »

Okej, har använt Ubuntu FF ett par veckor nu utan några som helst problem tills någon dag sedan.
Startade upp datorn som bara frös fast innan den hade börjat laddat linux och gav följande meddelande:

[  1,210888]crc error
[  1,211586]kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(104,1)
[  1,211615]

Så jag testade med att starta upp med min live-CD och det funkade bra första försöket, sedan dagen efter när jag hade lånat till mig en extern hdd för att föra över min data så var det exakt samma fel när jag startade med live-CD:n!

Så nu undrar jag om jag kan rädda all data på min hdd på något sätt eller om det bara är att formatera och installera om FF?
Okänd

SV: Crc error , Kernel panic

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen hos oss, Azhax!  :) :)

CRC error är en läsfel av CD rom.
Så det bästa vore väl att installera om allting, tycker jag...

LJ
Azhax

Inlägg av Azhax »

Tackar ^_^ .

Om CRC error är en läsfel av CD rom, hur kan det då komma upp när jag startar upp FF från hdd??
Okänd

Inlägg av Okänd »

Azhax skrev: Tackar ^_^ .

Om CRC error är en läsfel av CD rom, hur kan det då komma upp när jag startar upp FF från hdd??
Ingen aning...............
Kanske några filer lästes in felaktiga förrut och först nu visas det, men som sagd, ingen aning  :'(

LJ
Azhax

Inlägg av Azhax »

Okej, detta var nog det sjukaste jag varit med om =)
Jag testade om det kunde vara cd-rom fel så jag kopplade ur den och startade upp datorn =D Då kom jag inte utan problem och kunde använda datorn som vanligt igen.... I en hel dag. Sen så vart det samma fel igen, så nu har jag absolut inte en aning om vad det kan vara igen.... :S Skumt.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Inget riktigt sådant fel med din cd/dvd utan när du har installerat så har paketet blevit fel
på vägen mellan din cd o dit det ska på din hdd. du kan även få crc (Cyclic redundancy check) fel när du kopierar
något mellan en disk till en annan tex. men största anledningen som ja tror här,
det är att det blevit fel på något paket/fil när du installerade ditt os.
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"