Svårt att få igång ATI-drivrutinen.
Hej!
Jag har använt linux tidigare men aldrig Gnome, varför Ubuntu nu är en trevligt upplevelse. Pakethanteringssystemet verkar funka mycket bra och jag gillar det övergripande upplägget. Dock kan jag inte få igång drivrutinen för mitt ATI x300se-kort. Bara kraschade X-servrar och felmeddelanden. Jag testade först guiden som ligger under "ubuntu-help" men den resulterade som sagt i att X kraschade. Sedan testade jag guiderna som det finns länkar till i Zeus tråd, men de gav inte heller något resultat. Jag kan inte begripa att det skall var så svårt att få det att funka. Jag kör en AMD64, kan det ha med saken att göra?
Jag har använt linux tidigare men aldrig Gnome, varför Ubuntu nu är en trevligt upplevelse. Pakethanteringssystemet verkar funka mycket bra och jag gillar det övergripande upplägget. Dock kan jag inte få igång drivrutinen för mitt ATI x300se-kort. Bara kraschade X-servrar och felmeddelanden. Jag testade först guiden som ligger under "ubuntu-help" men den resulterade som sagt i att X kraschade. Sedan testade jag guiderna som det finns länkar till i Zeus tråd, men de gav inte heller något resultat. Jag kan inte begripa att det skall var så svårt att få det att funka. Jag kör en AMD64, kan det ha med saken att göra?
jag kör inte själv amd64, så jag vet inte om det är det, men jag kör ubuntu dapper flight 3 eller 4 .. installerade bara fglrx paketet, körde en sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg , och sen blev det bra.. så mitt tips är, testa det.. du kan ju testa en liveskiva först..
annars kan bra hjälpmedel till felsökning vara:
dmesg | grep fglrx
cat /var/log/syslog | grep fglrx
cat /var/log/Xorg.0.log | grep WW
cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
lsmod | grep fglrx
kör dessa fem, se om du får några roliga fel.. och googla dem, eller skriv här.. den sista kollar om fglrxmodulen är laddad..
Mvh Mark
annars kan bra hjälpmedel till felsökning vara:
dmesg | grep fglrx
cat /var/log/syslog | grep fglrx
cat /var/log/Xorg.0.log | grep WW
cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
lsmod | grep fglrx
kör dessa fem, se om du får några roliga fel.. och googla dem, eller skriv här.. den sista kollar om fglrxmodulen är laddad..
Mvh Mark
Ok, Testade det du föreslog men det funkade inte. Jag har installerat drivrutinen och den funkar bra, problemet jag har är att jag inte kan ställa in färger, ljusstyrka och så. Och det är irriterande. Jag skickade en skärmdump till en kille på IRC men han såg ingenting på den eftersom bilden liksom gick genom hans inställningar (vilka var bra). Så det jag behöver är något slags verktyg för att gör inställningar mot kortet, ett ATI x300se. Jag har redan testat "fireglcontrolpanel", det har bara stöd för gamma och är inte ens speciellt bra till det. Har jag missat nåt här kanske? Det känns som det egentligen borde vara ganska enkelt att lista ut vad som är felet. Btw, skärmen är inte inställd konstigt eller så utan står i allt väsentligt på "mellaläget".
det låter ju väldigt konstigt.. men det verkar ju bara vara en inställningsfråga, och inte ett problem med drivarna.. googlat efter ati fglrx brightness ?
Till att börja med kan jag meddela att jag nu kör 32-bitars versionen för att komma tillrätta med problemen, visserligen utan framgång som det verkar.
Nu har jag installerat om drivrutinen enligt den här instruktionen:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... ezy_Badger
Den börjar med att ta bort den gamla drivisen och sedan installera en ny. Så det har jag gjort. Allt förlöpte smidigt under installationen och det var inga problem. 3D-accelerationen fungerar som den skall och om jag skriver fglrxinfo för att se om det funkade får jag:
lemino@Angelica:~$ fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON X300/X550 Series Generic
OpenGL version string: 2.0.5695 (8.23.7)
lemino@Angelica:~$
Allt verkar således vara i sin ordning. Problemet som kvarstår är dock att allt fortfarande är för ljust. Jag skulle behöva modulera med både kontrasten och ljusstyrkan för att få bilden sevärd. Oturligt nog (obegripligt nog?) så kan man i det medföljande programmet (fireglcontrolpanel) bara kontrollera gamma. Så det har man inte så stor nytta av.
Är det någon som vet vad jag kan göra? Är det någon basal inställning någonstans som jag har förbisett? Det känns inte så lönt att skaffa ett nytt grafikkort bara för att få systemet att funka. Men jag dör ju hellre än går tillbaka till Windows...
Jag kan ju bara tillägga att jag aldrig har haft några hårdvarumässiga problem med kortet tidigare. Inte skärmen heller för den delen.
Nu har jag installerat om drivrutinen enligt den här instruktionen:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... ezy_Badger
Den börjar med att ta bort den gamla drivisen och sedan installera en ny. Så det har jag gjort. Allt förlöpte smidigt under installationen och det var inga problem. 3D-accelerationen fungerar som den skall och om jag skriver fglrxinfo för att se om det funkade får jag:
lemino@Angelica:~$ fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON X300/X550 Series Generic
OpenGL version string: 2.0.5695 (8.23.7)
lemino@Angelica:~$
Allt verkar således vara i sin ordning. Problemet som kvarstår är dock att allt fortfarande är för ljust. Jag skulle behöva modulera med både kontrasten och ljusstyrkan för att få bilden sevärd. Oturligt nog (obegripligt nog?) så kan man i det medföljande programmet (fireglcontrolpanel) bara kontrollera gamma. Så det har man inte så stor nytta av.
Är det någon som vet vad jag kan göra? Är det någon basal inställning någonstans som jag har förbisett? Det känns inte så lönt att skaffa ett nytt grafikkort bara för att få systemet att funka. Men jag dör ju hellre än går tillbaka till Windows...
Jag kan ju bara tillägga att jag aldrig har haft några hårdvarumässiga problem med kortet tidigare. Inte skärmen heller för den delen.
Dra ner ljusstyrkan på skärmen?
Det får inte den effekt jag önskar, dessutom verkar det som om man inte har så stor möjlighet att påverka via skärminställningarna. De är inte så kraftfulla helt enkelt. Det är mystiskt det här.
gamma ändrar väl vitheten? testa o fippla ner gamma, och mecka runt med skärminställningarna tills det blir bra.. 

Jag har testat det, to no prevail tyvärr. Skärmen kan inte påverka så mycket. Hur är det för alla er som har ATI-kort? Fick ni perfekt resultat så fort ni installerat drivrutinen eller var ni tvungna att hålla på och ställa in för att det skulle bli bra?
Jag kör TFT-skärm förresten, om det nu kan tänkas påverka.
Jag kör TFT-skärm förresten, om det nu kan tänkas påverka.
nej, det har varit plug and play hela tiden.. aldrig hört talas om ditt problem.. (har bytt skärmar också)
testa o googla skärmens märke och modell , linux och brightness
testa o googla skärmens märke och modell , linux och brightness