fsck problem

Mikael Håkansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

fsck problem

Inlägg av Mikael Håkansson »

Startade nyss om datorn för att starta Ubuntu, och så börjar fsck vilket hittar ett fel. En fil som tillhör AWN tror jag att det var som har fel i sig. Iallafall, fsck kan inte slutföra och det står att den ska göra en manuell check, den sätter hårddisken i read only och och kör en del script som den inte kan slutföra heller, sen säger den "dumme fan" till mig att han inte hittar apt och att jag ska använda apt för att installera apt!? Var tvungen att testa och självklart fungerar inte det =). Testade att starta om datorn med "sudo reboot" men han hittar inte sudo. Testar enbart "reboot" och då startar han bluetooth och en massa andra services och stannar mitt i nånstans (startar ej om!).

Någon som vet hur jag kan komma runt det här? Stänga av fsck hade varit bra, ska ändå göra en clean install när 7.10 kommer.
Dualboot : Ubuntu 8.04 32bit & Windows Vista
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: fsck problem

Inlägg av mcNisse »

Tror att det är dags att ta fram installationsskivan igen. Starta från den. Kör en fsck på det bråkande disken och se om det hjälper...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om inte apt finns kan du använda aptitude.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Mikael Håkansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Mikael Håkansson »

mcNisse skrev: Tror att det är dags att ta fram installationsskivan igen. Starta från den. Kör en fsck på det bråkande disken och se om det hjälper...
Ska testa det.
Hund skrev: Om inte apt finns kan du använda aptitude.
Apt finns, men fungerar bara inte i det läget.
Dualboot : Ubuntu 8.04 32bit & Windows Vista
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"