stoooort problem.
stoooort problem.
hallå där, skulle starta upp ubuntu men då kommer det bara en fet svart terminal över hela rutan. hjälp mig snälla
Senast redigerad av 1 frdn, redigerad totalt 13 gånger.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
SV: stoooort problem.
jo, fick ""Misslyckades med att starta X-servern (ditt grafiska grännssnitt). Troligtvis är den inte korrekt inställd. Vill du se utskriften från X-servern för att analysera problemet?"
hur gör jagsen?
hjälp mig som om jag både vore född i farstun och tappad i golvet som liten tack
hur gör jagsen?
hjälp mig som om jag både vore född i farstun och tappad i golvet som liten tack
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
du vet den "feta svarta terminalen"? logga in där, sedan så skriver du:
sedan
detta kommer då återställa din xorg.conf till "fabriksinställningar" dvs fungerande inställningar men även kopiera din gamla till xorg.conf.old, bifoga gärna den här i tråden. 
edit: kom på lite annat
Kod: Markera allt
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.old
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

edit: kom på lite annat
Senast redigerad av 1 ninetwozero, redigerad totalt 13 gånger.
fd. Shadow här på forumet
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Den kommer att fråga efter ditt lösenord, det är samma som du angav vid installationen. Det syns inga stjärnor eller bokstäver när du skriver in lösenordet, det är helt normalt, tryck bara på Enter när du skrivit in det.Shadow skrev: du vet den "feta svarta terminalen"? logga in där, sedan så skriver du:
detta kommer då återställa din xorg.conf till "fabriksinställningar" dvs fungerande inställningar.Kod: Markera allt
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
![]()
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

det funkar inte än :S när jag skriver sudo cp etc... så står det; "målet "etc/X11/...." är inte en katalog.
HJÄÄLP!!!
HJÄÄLP!!!
Menar du /etc/X11?frdn skrev: det funkar inte än :S när jag skriver sudo cp etc... så står det; "målet "etc/X11/...." är inte en katalog.
HJÄÄLP!!!
Det första strecket måste vara med nämligen...
har skrivit precis som ni har skrivit. men sen då? när jag är klar med "guiden"? då kommer ju bara terminalfan upp igen ;S hur ska jag göra?
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
skriv startx, och se om gdm (inloggningshanteraren) kommer igång, annars starta om och prova igen.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Sedan är det bara att starta om datern, eller alternativ skriva
och hoppas på det bästa. Skriver du startx så kommer du dock tillbaka till den "feta stora terminalen" när du sedan loggar ut från ubuntu.
Lycka till!
startx
och hoppas på det bästa. Skriver du startx så kommer du dock tillbaka till den "feta stora terminalen" när du sedan loggar ut från ubuntu.
Lycka till!
så, nu är jag inne i ubuntu igen. Kan dock inte fixa 1280x1024, jag missade nog det i "guiden". Finns det något annat sätt att fixa det på? När jag tar upp en terminalruta så blir den bara vit. Tack så mycket för hjälpen!
hur ska jag göra? terminalen är död! snälla hjälp mig
- Sprak
Det här med att det grafiska gränssnittet plötsligt dör och man måste böka runt i terminalen är en av de saker som länge plågat oss, dock så kommer det vara fixat i och med nästa variant av Ubuntu som släpps nu på torsdag. Då och först då kommer Linux ikapp och får samma funktionalitet som har funnits i Windows sedan 95 om inte ännu tidigare.
Det borde gå att installera det programmet även under den nuvarande Ubuntu, ska leta lite och se om jag hittar vad det heter.
Det borde gå att installera det programmet även under den nuvarande Ubuntu, ska leta lite och se om jag hittar vad det heter.
- Sprak
För att få igång terminalen igen så behöver du stänga av alla 3d-funktioner (Beryl/compiz/3d-kuben) finns det ingen snygg ikon att tycka på så kan du alltid tycka in Alt + F2 och skiva "metacity --replace"
tack så jättejättemycket. det mesta klarade jag ut själv, men tack ändå för att ni tagit er tid för mig. jag älskar ubuntu!
problemet kan förklaras LÖST!
Hihi, inte för att jag drog någon stor sticka till stacken den här gången, men spar på krutetfrdn skrev: tack så jättejättemycket. det mesta klarade jag ut själv, men tack ändå för att ni tagit er tid för mig. jag älskar ubuntu!

Hoppas att det går bra för dig att komma vidare nu

Skönt, då kan man i rullisten kallad "meddelandeikon" när man skriver svar sätta "LÖST" så står det så på inlägget.frdn skrev: problemet kan förklaras LÖST!
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!