Några småproblem!

frdn

Några småproblem!

Inlägg av frdn »

hallå där!
jag installerade ubuntu för några dagar sedan och tycker att det fungerar kanon. FÖRUTOM ett par smågrejor som jag vill ta tag i. Till exempel vill jag installera compiz fusion, har laddat ner ".tar.gz"-filen och extraherat den. I den finns en massor olika filer. Vilken ska jag dubbelklicka på? hur ska jag göra?

fråga nummer två är varför mitt ljud i alla mediaspelare FÖRUTOM rhythmbox "laggar"? Det licksom, om texten ska vara "It goes around the world" så blir texten istället "i.. oe.. rnd. e. wld..." ugnefär.

snälla, hjälp mig.

Tack så mycket på förhand!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Några småproblem!

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se!

Någon kan säkert tipsa om var du hittar instruktioner för att installera Compiz. Men jag tror det är enklare att vänta till den 18:e, då kommer Ubuntu 7.10 med CompizFusion installerat från start. Och att uppgradera från 7.04 till 7.10 är enkelt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://ubuntu-se.org/drupal/Compiz_Fusion

Men ja säger som Lars. :)

Vad är det för typ av media? Vad för codecs har du installerad?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
frdn

Inlägg av frdn »

okej! jag väntar till den 18:e!
typen av media är mp3. Det är ganska lustigt att det funkar i rythmbox men inte i något annat.

aja, tack så mycket <3
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vilka codecs har du installerat?
frdn

Inlägg av frdn »

ahh! aj fan! glömde svara på den frågan. jag har ju uppenbarligen mpeg-layer3 codecs installerade eftersom jag kan spela upp mp3 filer. jag installerade också .avi och andra film-codecs tror jag!

tack på förhand
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Dom här paketen har jag: ubuntu-restricted-extras libxine-extracodecs gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-pitfdll

För att installera behövs Medibuntu källan.

Börja med att lägga till nyckeln:
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add -
Öppna sedan din sources.list:
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Och lägg till denna rad:
deb http://packages.medibuntu.org/ feisty free non-free
Sedan uppdaterar du förråden:
sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras libxine-extracodecs gstreamer0.10-plugins-base gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-pitfdll
För att installera W32Codecs:
sudo apt-get install w32codecs
Detta installerar följande:

ATI VCR-2 video codec, Cinepak video codec, DivX video codec 3.11, DivX video codec 4.x, Indeo Video 3.2/4.1/5.0/4.1 quick/5.0 quick codecs, Intel 263 video codec, Microsoft MPEG-4 video codec beta version 3.0.0.2700, Morgan Multimedia Motion JPEG video codec, QuickTime, RealAudio, RealVideo 8, RealVideo 9, Windows Media Video 9.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"