ProFTPD

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
naME

ProFTPD

Inlägg av naME »

Hejsan,

Jag installerade proftpd (sudo apt-get install proftpd) och sedan GProFTPD (sudo apt-get install gproftpd)men när jag startar GProFTPD frågar den om jag vill skriva över profdpd.conf. Jag klickar ja, och då står det: Kan inte skriva den nya proftpd.conf filen här: "/etc/proftpd.conf Kör GProFTPD som root" och "Kan inte öppna shells för att skriva /bin/false här: /etc/shells " i två rutor.

Någon som vet hur jag gör för att fixa detta?
Tack!
Guttasej

ProFTPD

Inlägg av Guttasej »

testat att köra Gproftpd som root?

för övrigt är det inte och rekommendera att köra ftp server i grafiskt läge, mycket lättare att köra det som en demon.
naME

ProFTPD

Inlägg av naME »

Hur kör man det som en demon?
marwal

ProFTPD

Inlägg av marwal »

Det finns ingen åtskillnad mellan "daemon" och "grafiskt läge".
Man kan mycket väl köra en daemon (eller server) i grafiskt läger (och det görs - tro mig - hela tiden).
En daemon är en process som ligger vilande och lyssnar på kommandon ofta på en specifik port.
Kör du en FTP-server så kör du en daemon. FTP tar emot på port 21 och lyssnar på port 22 om jag minns rätt.
naME

ProFTPD

Inlägg av naME »

[quote="marwal"]Det finns ingen åtskillnad mellan "daemon" och "grafiskt läge".
Man kan mycket väl köra en daemon (eller server) i grafiskt läger (och det görs - tro mig - hela tiden).
En daemon är en process som ligger vilande och lyssnar på kommandon ofta på en specifik port.
Kör du en FTP-server så kör du en daemon. FTP tar emot på port 21 och lyssnar på port 22 om jag minns rätt.[/quote]
Ok, tack. Ska se om jag kan få det att funka
naME

ProFTPD

Inlägg av naME »

Kan inte logga in :/ Någon som vet vad som är defaul för inloggningen? Undrar även vart alla filer som ska finnas skall ligga?
Guttasej

ProFTPD

Inlägg av Guttasej »

hmm okej ^^ alltid bra att lära sig något nytt,,
iofs lär jag ha fått feltolkningen pga att allt jag kört som demon i mitt liv har varit ografiskt och legat i bakgrunden och puttrat,

men hursomhelst råder jag dig fortfarande att inte köra ftp grafiskt,, det är t.om. jobbigare att konfa upp än om du gör allt via terminal. har testat båda, och gproftpd fick man bara massa jobbiga felmeddelande ifrån
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"