hur installerar jag mitt trådlösa nätverkskort?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
jujutribe

hur installerar jag mitt trådlösa nätverkskort?

Inlägg av jujutribe »

hejsan!
jag är helt nybörjade med allt vad linux heter, så ni får väldigt gärna skriva enkelt & utförligt om ni har svar på min fråga ;)

jag skulle vilja få igång något av mina trådlösa nätverkskort.
jag har ett Intel Pro/Wireless BG2200 inbyggt i datorn & ett externt Netgear WG511 v2 kort & jag har ingen koll alls på hur jag får dom att fungera. har letat runt lite på nätet, men inte förstått alltför mycket av vad som skrivits tyvärr.
det finns tydligen diverse program som ska göra installationen enklare, men problemet är också att jag inte har en aning om hur man installerar någonting som inte finns med i Adept.

skulle även gärna vilja installera MoBlock, men har som sagt extremt begränsade kunskaper då jag bytte til Kubuntu från XP igår.

så, om det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig är jag evigt tacksam.
/juju
Användarvisningsbild
upnorth

SV: hur installerar jag mitt trådlösa nätverkskort?

Inlägg av upnorth »

Hej och välkommen!

Anledningen till att ditt inlägg blev flyttat är för att du kör Kubuntu Gutsy Gibbon, vilket fortfarande är i beta-stadiet.

Nu till problemet: Finns inte fria drivrutiner till den hårdvaran man vill installera dyker det normalt sett upp alternativ under System > Administration > Hanterare för Proprietära drivrutiner, där finns oftast de tillgängliga drivrutinerna för ATIs grafikkort t.ex.

Nu finns ju fria drivrutiner till det mesta från Intel, så det är lite konstigt om inte det kortet blivit installerat. Uppe till höger i panelen, ofta till vänster om ljudreglaget, finns ett panelprogram för nätverkshantering. Där kan du gå in och ställa in IP mm när du kommit igång!

Hoppas att du kommer någonstans med dessa begränsade tips :)
jujutribe

Inlägg av jujutribe »

tack så mycket :)
men tyvärr finns inte sökvägen "System > Administration > Hanterare för Proprietära drivrutiner" på min dator :/

när jag klickar på KNetworkManager i panelen så visar den endast trådbundna enheter, & om jag klickar på manual configuration, så visar den att mitt trådlösa kort är aktiverat som eth1.
men den lilla ikonen där är röd & jag kan inte göra något med det. varken välja eller söka efter nätverk mm.
what to do? :(
/juju
10-goto-20

Inlägg av 10-goto-20 »

Intel IPW2200-kortet "borde" fungera utan problem. Jag kör Ubuntu (Feisty och Gutsy) och använder NetworkManager för att ansluta trådlöst.
Vad får du för output från iwconfig om du kör det i en terminal?
jujutribe

Inlägg av jujutribe »

hejsan
det här är vad som står i terminalen:

juju@jujutribe:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      radio off  ESSID:off/any
          Mode:Managed  Channel:0  Access Point: Not-Associated
          Bit Rate:0 kb/s  Tx-Power=off  Sensitivity=8/0
          Retry limit:7  RTS thr:off  Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0  Missed beacon:0

om det är till nån hjälp? :)
/juju
jujutribe

Inlägg av jujutribe »

Och när jag går in i Proprietära Drivrutiner så hittar den inte mitt trådlösa nätverkskort.
vad som finns där är ATI accelerated graphics driver som är förbockad & In Use, och en Software modem driver som är Not in use
miklax

Inlägg av miklax »

Hej!

Jag har ett WG311 kort och fick det att funka klockrent enl. nedstående beskrivning.
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... r_WG311_v3
Då du förmodligen har ett annat chip än mig på ditt 511 kort bör du inte ladda hem drivrutinen från marvel utan andvända den du har på din installationsskiva för windows.
10-goto-20

Inlägg av 10-goto-20 »

Drivrutinen och ditt kort fungerar som det ska. Det är dock avstängt.
eth1      radio off  ESSID:off/any
Har du någon "fysisk"-knapp eller liknande du kan trycka på och se om det hoppar igång? Annars borde det funka att köra:
sudo -i (fyll i lösenord för att bli root)
iwconfig eth1 txpower on

TADA?
jujutribe

Inlägg av jujutribe »

hej

10-goto-20:
tack för tipset! men tyvärr fungerar det inte att trycka på wifi ikonen på tangentbordet & när jag skrev som du sa i terminalen så fick jag det här felmeddelandet:

Error for wireless request "Set Tx Power" (8B26) :
    SET failed on device eth1 ; Input/output error.
:(

miklax:
jag har inte testat ditt tips än, men ska kolla upp det det så fort jag har tid :)
jujutribe

Inlägg av jujutribe »

tyvärr verkar inget fungera. någon som har nåt annat tips snälla?
???
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"