Mina skrivskyddade diskar [LÖST]

newbee

Mina skrivskyddade diskar [LÖST]

Inlägg av newbee »

Hej!
Jag har kört med windows men insett att det inte funkar längre, alla dessa virusprogram som hela tiden ska slöa ner min dator.. nu har jag i alla fall installerat ubuntu men mitt problem är att jag förstår inte hur jag ska kunna ändra så att jag får skrivrättigheter til mina två lagringsdiskar. jag har loggat in i root men det står att disken är skrivskyddad... har någon något förslag? de är i ntfs...
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Mina skrivskyddade diskar

Inlägg av Hund »

Öppna terminalen (Program / Tillbehör) och skriv: sudo chown -R användare /mappen/som/ska/ändras

Jag är dock osäker på om man behöver installera NTFS-3G? http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
newbee

Inlägg av newbee »

Hej och tack för svaret! Jag har testat men den säger att sökvägen eller mappen inte finns. Hur hittar man den rätta sökvägen?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Börja uppifrån (/) och leta dig neråt ;)

Du måste väl ändå veta vilken katalog du har problem med?

Se till att intsallera ntfs-3g. Den är stabilare. Istället för att köra chown går det att lägga till flaggor till mount som talar om vem som äger filen. (uid=1000,rw brukar fungera)
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
newbee

Inlägg av newbee »

Hej hopp tack för all hjälp.. nu har det löst sig jag använde ett program som hette ntfs-3g tack tack!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"