mail via terminal

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

mail via terminal

Inlägg av Faie »

Hej.

Det är som så att jag håller på med rpg där jag är ST och nu ska jag testa lite flera medier för spelgruppen. För att skapa en mer naturlig och 'verklig' upplevelse när mina spelare ska få mail från olika karaktärer så är det inte så kul om det kommer från min vanliga mail adress (det förstör mycket av upplevelsen närman spelar) samt att jag har ingen lust att sätta upp en massa olika webmail konton för detta (lite overkill) Så kom jag på ett litet trick som min kompis visa mitten av 90 när han fick mig att prova linux (red hat) för första gången.

Det gick ut på att man skickade mail via terminalen. Det skojiga i det hela var att man skrev ett kommando, sedan valde man en 'from' adress t ex jag@skoja.com sedan skrev man medelandet och till vilken adress detta skulle skickas (eller om det var 'to' adressen före medelandet) och sedan skickade detta.  Detta lilla trick skulle vara så utmärkt för vårt spel där jag skulle helt enkelt kunna välja en 'from' adress och skicka till dem och de skulle få ett mail som upplevdes "verkligt" i spelet.

Nu är det så att jag letat runt bland annat på detta forum, wikia, wiki med mera läst om sendmail etc men inte hittat något. Är det någon av er som känner till vad jag menar och hur man gör samt vet en sida som tar upp om detta?

mvh

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

SV: mail via terminal

Inlägg av Konservburk »

ADrop skrev: Det gick ut på att man skickade mail via terminalen. Det skojiga i det hela var att man skrev ett kommando, sedan valde man en 'from' adress t ex jag@skoja.com sedan skrev man medelandet och till vilken adress detta skulle skickas (eller om det var 'to' adressen före medelandet) och sedan skickade detta.  Detta lilla trick skulle vara så utmärkt för vårt spel där jag skulle helt enkelt kunna välja en 'from' adress och skicka till dem och de skulle få ett mail som upplevdes "verkligt" i spelet.

Nu är det så att jag letat runt bland annat på detta forum, wikia, wiki med mera läst om sendmail etc men inte hittat något. Är det någon av er som känner till vad jag menar och hur man gör
Låt "sendmail -t" läsa från stdin enligt:
http://www.ietf.org/rfc/rfc2822.txt

Exempelvis:

Kod: Markera allt

/usr/lib/sendmail -t <<\.
From: "Kalle Anka" <karl@ankeb.org>
To: "Fantomen" <mr@walk.er>
Subject: Rubrik

text
.
ADrop skrev: samt vet en sida som tar upp om detta?
http://www.google.com/search?q=email+spoofing
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

de där raderna så jätte bekanta ut :)
jag ska ta och testa, men jag måste fråga
en gång i tiden (under 90) så sa det en massa (som det alltid görs) saker om att sendmail är super buggit, osäkert och en av de program som attacker oftast var riktade mot, så vågar man idag att installera sendmail? Tänkte läste lite runt på sidorna om sendmail (såklart att dom själva säger att det är säkert idag) men vad säger ni som kan en massa om detta?
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Om du ska konfigurera en egen mailserver så skulle jag rekommendera Postfix istället för Sendmail. Om det är något sendmail är känt för så är det att dess konfigurationsfil (sendmail.cf) är fruktansvärt komplicerad (det förenklas något av m4-makron, men då ska man lära sig om m4:s små egenheter också).

Postfix innehåller kommandot sendmail för att vara kompatibel med Sendmail.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ADrop skrev: en gång i tiden (under 90) så sa det en massa (som det alltid görs) saker om att sendmail är super buggit, osäkert och en av de program som attacker oftast var riktade mot, så vågar man idag att installera sendmail?
Som Lars påpekar så måste du inte installera det riktiga sendmail.
Andra MTA (t.ex. postfix) fungerar lika bra. Själv använder jag
ssmtp, enkelt och säkert utan finesser.

http://packages.ubuntu.com/gutsy/mail/ssmtp
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

tackar för de där små förklaringarna (puuh tur att jag läst detta innan börja ladda ner :) )

ska ta ner ssmtp eftersom jag inte ska ha ngn direkt mailserver utan bara möjligheten att skicka medelande med 'påhittade adresser' till mina deltagare i spelet.

postfix mm verkar väldigt intressant (är ju alltid bra när allt är enkelt) kan ju bli ngt som man skulle använda ifall jag ska sätta upp en liten mailserver som är igång vid få tillfällen ifall spelet utvecklas till ngt större..

Edit:

Kod: Markera allt

/usr/lib/sendmail -t <<\.
From: "Kalle Anka" <karl@ankeb.org>
To: "Fantomen" <mr@walk.er>
Subject: Rubrik

text
.
Gäller då samma princip som för sendmail som ovan?
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 11 gånger.
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"