Problem med istallation av Ubuntu på en HP Pavilion
Problem med istallation av Ubuntu på en HP Pavilion
Har under en ganska lång tid funderar på att gå över till ubuntu på min laptop då jag inte
är så där super nöjd med windows vista.
Så igår laddade jag ner Ubuntu och brännde det på en skiva. Inget gick fel i bränningen kanske jag ska tillägga.
Men när jag väljar "Starta eller installera" så börjar den läsa in men efter ett tag så kommer det upp
en blå skärm med texten " Misslyckades med att starta X-servern (ditt grafiska gränssnitt ). Troligtvis är den inte korrekt inställd. "
Har provat att göra samma sak på min gamla stationära dator och där funkar allting smärtfritt.
Min misstanke ligger i att jag har en widescreen skärm på min laptop. Kan de ha att göra med det?
För på min stationära har jag en vanlig TFT skärm och där funkar allting utan krångel.
Så om någon av er ubuntu/linux kunniga hade kunnat hjälpa mig hade jag blivit överlycklig.
är så där super nöjd med windows vista.
Så igår laddade jag ner Ubuntu och brännde det på en skiva. Inget gick fel i bränningen kanske jag ska tillägga.
Men när jag väljar "Starta eller installera" så börjar den läsa in men efter ett tag så kommer det upp
en blå skärm med texten " Misslyckades med att starta X-servern (ditt grafiska gränssnitt ). Troligtvis är den inte korrekt inställd. "
Har provat att göra samma sak på min gamla stationära dator och där funkar allting smärtfritt.
Min misstanke ligger i att jag har en widescreen skärm på min laptop. Kan de ha att göra med det?
För på min stationära har jag en vanlig TFT skärm och där funkar allting utan krångel.
Så om någon av er ubuntu/linux kunniga hade kunnat hjälpa mig hade jag blivit överlycklig.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Problem med istallation av Ubuntu på en HP Pavilion
Jag tror att det har med grafikkortet att göra...
Du kan prova alternativ skivan. Installationen med den görs i textläge.
Det lättare att mixtra med inställningarna för X när du har installerat ubuntu.
Du kan prova alternativ skivan. Installationen med den görs i textläge.
Det lättare att mixtra med inställningarna för X när du har installerat ubuntu.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Ja nu har jag även provat att köra nya versionen 7.10 och även den vägrar att funka på min dator.
Nog för att det bara var en release canditade version. Men tänker vänta tills dom släpper den riktiga versionen och funker inte den heller så kan linux ta sig i brasan. Då fortsätter jag att lida med vista.
För det funkar ju iaf.
Nog för att det bara var en release canditade version. Men tänker vänta tills dom släpper den riktiga versionen och funker inte den heller så kan linux ta sig i brasan. Då fortsätter jag att lida med vista.
För det funkar ju iaf.
- mcNisse
Det låter tråkigt att lida med vista. Provade du alternativ skivan? Med den borde du få upp ett snurrande system, med ganska stor risk att X inte startar. Men det lättare att få igång X när du kan konfigurara det själv.
Dessutom är Ubuntu inte den ända distributionen... Prova andra. Fedora, Debian. PCLinux, osv.
Dessutom är Ubuntu inte den ända distributionen... Prova andra. Fedora, Debian. PCLinux, osv.
7.10 kommer antagligen inte att fungera eftersom det är 6 dagar kvar tills den släpps och man lär nog inte göra några stora ändringar. Testa dock Alternate skivan som mcNisse tipsade om. Det är med största sannolikhet den du ska ha då:VedH skrev: Ja nu har jag även provat att köra nya versionen 7.10 och även den vägrar att funka på min dator.
För det funkar ju iaf.
http://se.releases.ubuntu.com/7.04/ubun ... e-i386.iso
Då får du inget grafiskt gränssnitt när du installerar utan det är enbart text(som mcNisse redan sagt).
Jag hade samma problem med Ubuntu 7.04 med mitt ATI Mobility Radeon X1300.
Jag gjorde så att jag installerade 6.10 först, installerade drivrutinerna till grafikkortet, sen uppgraderade till 7.04.
Ett annat sätt som kan fungera är att trycka förbi felmeddelandena tills du kommer till en kommandoprompt, ha en nätverkskabel till internet, och följ metod 1 i den här guiden. (För ATI-kort)
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Jag gjorde så att jag installerade 6.10 först, installerade drivrutinerna till grafikkortet, sen uppgraderade till 7.04.
Ett annat sätt som kan fungera är att trycka förbi felmeddelandena tills du kommer till en kommandoprompt, ha en nätverkskabel till internet, och följ metod 1 i den här guiden. (För ATI-kort)
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Kan någon trevlig själ förklara vad alternativ skivan är.
Är helt ny på linux och förstår inte vad det är och vart jag får tag på en sån skiva.
Är helt ny på linux och förstår inte vad det är och vart jag får tag på en sån skiva.
Läs mitt förra inlägg.VedH skrev: Kan någon trevlig själ förklara vad alternativ skivan är.
Kommer man att kunne köra via skivan som man kan med den vanliga.
Att man får testa innan man installerar då ubuntu bara ska ligga på ram minnet?
Att man får testa innan man installerar då ubuntu bara ska ligga på ram minnet?
- mcNisse
Jag tror att alternativskivarn är enbart installation. Möjlgtvis kan du få upp en terminal...