Jag har både windows och ubuntu (7.04) installerat på min dator och då jag har windows-partitionen monterad under /media/win/ så hamnar det även en genväg till den på skrivbordet. Finns det något sätt att slippa ha den på skrivbordet? Jag vill fortfarande ha den monterad under media-katalogen.
Jag har även anslutit till en samba-server och den kommer också upp på skrivbordet. Finns det något sätt att slippa ha den på skrivbordet också?
Det gör ju inget att tillfälliga medier som usb-minnen och cd/dvd-skivor hamnar på skrivbordet när de är monterade men de enheter som alltid är monterade vill jag helst ha bort.
slippa monterade diskar med mera på skrivbordet [LÖST]
slippa monterade diskar med mera på skrivbordet [LÖST]
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 12 gånger.
- DeepThought
SV: slippa monterade diskar med mera på skrivbordet
Det finns en guide till hur man lägger till/tar bort saker på GNOME-skrivborder här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11973.0.html
Om det bara rör sig om Windows-partitionen föreslår jag att du monterar den på ett annat ställe, t.ex. som /mnt/win eller vad du tycker passar bäst. Det är nämligen bara enheter monterade i /media som syns på skrivbordet (om den funktionen är aktiverad).
För att montera partitionen som /mnt/win borde det räcka att först skapa katalogen /mnt/win genom att köra:
sudo mkdir -p /mnt/win
Och sedan ändra i fstab så att det står /mnt/win instället för /media/win:
sudo nano /etc/fstab
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11973.0.html
Om det bara rör sig om Windows-partitionen föreslår jag att du monterar den på ett annat ställe, t.ex. som /mnt/win eller vad du tycker passar bäst. Det är nämligen bara enheter monterade i /media som syns på skrivbordet (om den funktionen är aktiverad).
För att montera partitionen som /mnt/win borde det räcka att först skapa katalogen /mnt/win genom att köra:
sudo mkdir -p /mnt/win
Och sedan ändra i fstab så att det står /mnt/win instället för /media/win:
sudo nano /etc/fstab
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
SV: slippa monterade diskar med mera på skrivbordet
Gött! Tack för hjälpen.