kanske inget för nybörjare... (som jag)

Magnet

kanske inget för nybörjare... (som jag)

Inlägg av Magnet »

Hejsan, hadde tänkt köra igång en liten server med CSS, men körde skallen i väggen efter 5 min...

har kikat på en tuturial hur man instalerar, och bland det första man enligt beskrivningen skall göra är att ändra  lite i "networking"
nämligen genom att skriva "vi /etc/network/interfaces"

och där var det stopp, det går inte att skriva nåt, eller iaf inte som jag är van vid... och det är något "hemligt" kommando för "save and exit"

skall jag ge upp eller har jag fixat mina fritidsproblem ett par månader framöver? ;D
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: kanske inget för nybörjare... (som jag)

Inlägg av TicToc »

Du kan skriva

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/network/interfaces
för att starta den grafiska editorn. Men vad är det du skall göra där?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

CSS? menar du Counter-strik source?  eller en apache-server där du ska "haxxa" html och css?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Magnet skrev: och där var det stopp, det går inte att skriva nåt, eller iaf inte som jag är van vid... och det är något "hemligt" kommando för "save and exit"
Faktiskt, ja. Eller kanske inte "hemligt", men inte så intiutivt. vi (eller vim) är en väldigt kraftfull texteditor, men för vardagsbruk kan den vara lite "overkill".

När du redigerar en fil med vim måste du, för att kunna skriva in text, gå in i -INFOGA- läge genom att trycka på "i". När du skrivit det du vill skriva trycker du ESC för att gå ur läget, och sedan skriver du kolon, följt av vad du vill göra. Eftersom du antagligen vill spara (w, som i write) och stänga (q, som i quit) skriver du då :wq följt av enter.

Det finns betydligt mer "nybörjarvänliga" editorer, ett exempel är nano (d.v.s. du kan ersätta vi/vim med nano på alla ställen det står). Grafiskt är redan gedit föreslaget.

För att ändra i /etc/network/interfaces krävs dock att du har root-rättigheter, vilket du får genom att skriva sudo först (eller gksudo om du skall göra något grafiskt).

Ett förslag är att du skickar länken till guiden du använder, så kan vi se om det är några fler saker du måste tänka på. T.ex. så har ju Ubuntu en inaktiverad root-användare som standard, och vissa linux-guider förutsätter att man är root-användare (detta går i Ubuntu att fixa, t.ex. genom att köra sudo framför alla kommandon, eller köra sudo -s en gång först).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

nano och pico verkar vara byggt från samma program? Skillnaden är att nano står på svenska hos mig och det andra på engelska.
Annars så har jag mestadels använt pico.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Magnet

Inlägg av Magnet »

Hej igen, och tack för hjälpen.
Ja, det är Counter-Strike Source jag menar. har fått en burk över, då det verkar helt omöjlogt att sälja nåt som inte minst
är dual core idag ;/

Länken jag försöker följa är http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu704

har tidigare försökt med Gentoo linux, men måste ha missat nåt för det funkade sådär kan jag säga... ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"