Kommentarer ang. helgens tjäbbel..

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Fortsättning på tråden Linux -the movie

[quote="sebastean"]Det funkar inte att en moderator inte respekterar forumansvarig och sen inte mej som ledare. Var Retardedpope missnöjd med nahojs beslut skulle han följt det, för att sedan ta upp diskussion om policy om "länkning till upphovsrättskyddat material upplagt utan skaparens medgivande", i moderatorforumet och eventuellt på mötet.[/quote]
[quote="petri0"][quote="sebastean"]Det funkar inte att en moderator inte respekterar [nahoj som] forumansvarig och sen inte mej som ledare. Var Retardedpope missnöjd med nahojs beslut skulle han följt det, för att sedan ta upp diskussion om policy om "länkning till upphovsrättskyddat material upplagt utan skaparens medgivande", i moderatorforumet och eventuellt på mötet.[/quote]
....mmmm, jag gillar inte ordvalen. Ordföljden säger jag inget om ;)

Förord
Det här kan inte handla om respekt för vissa titlar eller personer i en organisation. Om det var så, så skulle utvecklingen gå framåt? I så fall skulle ledare, i vilken organisation som helst omgärda sig med ett gäng ja-sägare. Det skulle jag göra för att behålla makten och fördelarna det medför. Det kan man se i historien och historien upprepar sig själv som vi alla vet.

ubuntu-se.org föds
En människa och dennes kompisar, bekanta och vänner (i den ordningen?) kan arbeta tillsammans. Arbetet brukar fungerar bra för dessa människor har samma intressen, hobbys, omgivning (fysisk eller psykisk) etc dvs. de kommer från eller har nära och/eller liknande referenspunkter.

ubuntu-se.org växer
Detta arbete de utför kan eventuellt ha en tendens att växa och då kommer det fler människor in i gruppen. Människor, som har som bekant sin egen vilja och värderingar vilket kanske inte sammanstrålar med den ursprungliga gruppen men målet är fortfarande densamma. Då uppstår det konflikter, det är oundvikligt. Konflikter kan vara destruktiva men är man inte konflikträdd så kan man ofta dra nytta av dem och ändra deras karäktar till konstruktivt.

regler?
Det måste finnas regler för att människor kan arbeta tillsammans och arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, annars slår de ihjäl varandra i kamp om makten. Men alla regler är dynamiska, rent av flyktiga. De måste förändras i takt att samhället förändras. Annars körs de över av pöbeln. Detta ser till att lagar förändras med tiden. I samhällen världen över finns det lagar. I samhällen världen över sker det maktövertaganden, via val eller med våld.
Jag tar för givet att det finns regler för forumet, jag har inte kollat men jag har ingen position heller som kan förknippas med ansvar. Jag bara postar in :)

lösning
Det får ni ta och skriva själva. Men kom ihåg att basera beslut på fakta. Inte i idéer och ideologier samt tyckande och tänkande.

Jag måste ge ett tips för er alla chefer har läst detta ovan: "Ta inte kritiken personligt, kritiken är inte mot dig personligen utan mot din roll och ditt sätt att sköta den."[/quote]
[quote="zero gravity"][quote="petri0"]Jag måste ge ett tips för er alla chefer har läst detta ovan: "Ta inte kritiken personligt, kritiken är inte mot dig personligen utan mot din roll och ditt sätt att sköta den."[/quote]
Bra avslut. Dock så får man inte glömma att bakom rollen/ansvaret finns en person. Så all kritik tas självklart lite personligt eftersom någon ifrågasätter något man gjort.
Men allt som allt så har det trappats upp helt i onödan. Dock har jag stort förtroende för våra moderatorer att de kommer lösa detta. Detta baserar jag utifrån att de lyckats hålla en väldigt bra stämmning på ett forum som växer så de knakar. /Keep up the good work.[/quote]
petri0: För det första så blir jag glad av kritiken. Att du skriver så pass tydligt att jag direkt tycker mej förstå vad du menar är ju plus plus.

Om respekt, som jag tror att du tänker att jag menar det, betyder att ha samma åsikter ger jag inte mycket för det ordet. Om det däremot är något som är nödvändigt just för att personer med olika åsikter ska kunna arbeta tillsammans och att vem som helst ska kunna lyfta upp i stort sett vilken åsikt som helst i ljuset, då ser jag att det är något nödvändigt, ja kanske rentutav något fint.

Något som jag tycker bör framgå av det jag skrev som du svarade på är att det aldrig var frågan om att inte låta Retardedpope säga sin åsikt, utan om att följa forumansvarig nahojs beslut fram tills saken tillsammans diskuterats och fattats ett beslut om, vare sig det skulle ha gjorts i moderatorforumet eller på mötet, därav ordet respekt.

Behöver inte en besökare följa en moderators riktlinjer eller beslut och en moderators wikiansvarig just för att forumet ska fungera med en stor mängd människor varav många olika personligheter och viljor? ALLA dessa riktlinjer och beslut får diskuteras och många av dem bör diskuteras, och det på ett respektfyllt sätt och det gäller från allas sidor, lika mycket från min som för andra med uppdrag, som för besökaren.

Är det något av det jag skriver nu som du inte ser som jag på så ser jag fram emot dina kommentarer. Och jag ber dej att fråga om det är något som känns oklart vare sig det gäller det jag just skrivit eller något om ledarskapet eller kanske om helgens tjäbbel..

Tack petri0 för den tid du lägger ner!

PS. Angående Retardedpope så pågår diskussion mellan oss nu och fastän jag tror att det kommer att ta tid tror jag att vi kommer att öka förståelsen för varandra och därigenom komma fram till något i flera viktiga frågor som ännu inte har något svar. DS.
marwal

Inlägg av marwal »

Kanske borde nämna att denna tråd är en avknoppning från tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 851#p12851
Det kan bli ganska förvirrande annars med en massa citat från en tråd som inte hänvisas till.
Användarvisningsbild
XeonMasta
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av XeonMasta »

[quote="marwal"]Kanske borde nämna att denna tråd är en avknoppning från tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 851#p12851
Det kan bli ganska förvirrande annars med en massa citat från en tråd som inte hänvisas till.[/quote]
Bra att ni tar upp sånt här och visar vad det handlar om. :)

Ställer mig inte på nåns sida i saken dock.
”Abake babonani bayophine babonani phuti”
”those of us who have truly seen each other will surely see each other again”
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Är det något av det jag skriver nu som du inte ser som jag på så ser jag fram emot dina kommentarer. Och jag ber dej att fråga om det är något som känns oklart vare sig det gäller det jag just skrivit eller något om ledarskapet eller kanske om helgens tjäbbel..[/quote]
Har inget att tillägga eller att ändra. Förutom att jag förstår båda parter för båda har rätt på sitt sätt och i nästa stund har båda fel, fast inte samtidigt, vilket gör det svårt att välja sida.

Vilket var aldrig min mening :rolleyes: :D
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="sebastean"]PS. Angående Retardedpope så pågår diskussion mellan oss nu och fastän jag tror att det kommer att ta tid tror jag att vi kommer att öka förståelsen för varandra och därigenom komma fram till något i flera viktiga frågor som ännu inte har något svar. DS.[/quote]
Det tror jag också. Om inget annat, så hoppas jag det. Jag har bestämt mig för att ta en liten paus från forumet (innebär att jag inte kommer ta en massa diskussioner och att jag inte kommer vara riktigt lika aktiv), till dess att jag och sebastean har rätt ut saker och ting. Om jag uttalar mig i frågorna öppet i forumet, så riskerar jag ju att ytterligare försvåra relationen mellan mig och sebastean. Vi har sagt att vi ska prata i helgen och min förhoppning är att vi ska reda ut konflikten och att jag efter det ska kunna göra ett lite mer omfattande uttalande.

I uttalandet hoppas jag kunna redogöra för:
- vad jag numera tycker (kan låta som att jag förrändrat åsikt radikalt, men jag skulle snarare vilja säga att jag kompromissat) i sakfrågorna där det hettade till i diskussionen
- vad jag anser att jag gjorde fel och vad jag anser att jag skulle ha gjort för att undvika konflikten
- varför jag reagerade som jag gjorde, så att ni kan få förståelse för varför det blev som det blev.

Hur lång tid det kommer dröja innan jag lyckats formulera ett sådant uttalande är omöjligt att uttala sig om i dagsläget. Jag kommer att ta den tid det behöver och även om jag och sebastean reder ut problemen snabbt, så kommer det ändå att ta tid innan jag formulerat mitt uttalande.

Till dess hade jag tänkt försöka se till att folk sköter sig i Tips och Trix-forumet. Om det är någon moderator som känner för att hjälpa mig med att hålla koll på mitt forum, så är det väldigt välkommet, eftersom att jag inte tittat in lika ofta efter konflikten (innan detta besöket var det tre dagar sedan senaste). När saker och ting har ordnat sig kommer jag troligtvis gå tillbaks till den gamla ordningen, då jag tittade in några gånger per dag. Jag hoppas att ni inte känner att jag negligerar mitt uppdrag och att ni förstår och har överseende med mitt beslut. Tips och Trix-forumet brukar vara relativt lätt skött, så jag tror inte att det kommer bli några större problem...
marwal

Inlägg av marwal »

RP: Jag håller ett extra öga på Tips & Trix. Hoppas du snart är tillbaka igen, pigg och glad.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

marwal: tack :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"