Funderar på att köpa en Midi keyboard och undrar nu om M-Audio Keystation 49e är fullt kompatibelt med Kubuntu 7.04 AMD64.
Undrar även om den är bra eller om det finns bättre i samma prisklass.
Sen undrar jag också om det finns någon mjukvarusynth/midi programvara där man kan ladda in en midi fil och samtidigt spela/spela in så man kan jämföra det man spelar mot en färdig melodi.
Är helt ny på detta med midi och synth, så bara man kan få det så att det liknar en riktig melodi, så är jag nöjd.
Midi Klaviatur - M-Audio Keystation 49e
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Midi Klaviatur - M-Audio Keystation 49e
Jag skulle verkligen också vilja få igång min keystation. Men det har hittils inte fungerat överhuvudtaget.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hmm...
Vad hänger det på? Behöver hårdvaran ens hittas av Linux för att det skall fungera, tänkte att det mer handlar om programmet...
Så vad kör ni för ljudkort/midi-interface?
Min tanke är att om vi tar ett Audiophile 2496 t.ex. så hittas väl midi med resten av portarna när man installerar drivarna..? Och om det är så borde väl programmen i sin tur hitta midi den vägen..?
Vad säger programmet om midi? Vad står det i manualen typ..?
Vad hänger det på? Behöver hårdvaran ens hittas av Linux för att det skall fungera, tänkte att det mer handlar om programmet...
Så vad kör ni för ljudkort/midi-interface?
Min tanke är att om vi tar ett Audiophile 2496 t.ex. så hittas väl midi med resten av portarna när man installerar drivarna..? Och om det är så borde väl programmen i sin tur hitta midi den vägen..?
Vad säger programmet om midi? Vad står det i manualen typ..?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Fick min keystation 49e idag och spenderade några timmar på att få nåt ljud från den.
håller fortfarande på att få den att funka med några program, men jag har ialla fall fått den att funka med ett.
Installerade qjackctl och QSynth och fick det att funka.
men när jag försöker få det att funka med Rosegarden eller Muse så är det hopplöst, största problemet är väl att det är så mycket olika inställningar och devices så jag är helt förvirrad.
håller fortfarande på att få den att funka med några program, men jag har ialla fall fått den att funka med ett.
Installerade qjackctl och QSynth och fick det att funka.
men när jag försöker få det att funka med Rosegarden eller Muse så är det hopplöst, största problemet är väl att det är så mycket olika inställningar och devices så jag är helt förvirrad.
jag har en keystation 49(tror jag har den inte här). och jag fick den att fungera med hjälp av den här guiden.
http://linux-daw.blogspot.com/2006/12/m ... ktion.html
http://linux-daw.blogspot.com/2006/12/m ... ktion.html
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nu har jag börjat komma någonstans på vägen i alla fall. Jag har tydligen en så pass gammal keystation så den är inte direkt fungerande i ubuntu. Men jag hittade ett litet packet som jag installerade och efter det så får jag i alla fall fram en extern enhet i jack. Men det lirar inte ändå. Ska försöka meka med inställningarna och se vad som händer...
TBC!
TBC!