Firefox och google [LÖST]

Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Firefox och google [LÖST]

Inlägg av Faie »

Hej.. som ni all kanske vet så är ju google det som firefox per auto söker på ifall man skriver in ett ourl fältet. Jag gillar då inte det utan vill bestämma själv vilken väg firefox ska gå, som att söka på Wikia.

Jag gick in i den här gui artade sidan man får upp genom about:config och leta runt lite, såg att det fanns par som heter:

Kod: Markera allt

browser.search.param.google.1.custom  standard sträng chrome://branding/content/searchconfig.proberties
browser.search.param.google.1.defult  standard sträng chrome://branding/content/searchconfig.proberties
Jag är inte ens säker på om detta är rätt rader att bry sig om. Men min fråga efter att kollat lite (utan större resultat) hur kan man ändra så att inte google blir defult. Är dessa två rader som ska ändras, t ex ändra strängvärdet chrome://branding/content/searchconfig.proberties (eftersom det är det ända som är modifierbart efter h-klick på raden) och sätta värde som 0 eller inget alls bara en tom rad?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 11 gånger.
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Firefox och google

Inlägg av zenbios »

Om du skriver about:config sen nere i filter keyword.URL
så har du var o hur du söker nu, men vad du ska ändra där för att kunna sök
på din önskade sida, det vet ja inte.
Bild
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag hade nästan glömt bort att man kunde söka direkt i Firefox, för jag har tagit bort den delen av verktygsfältet (Högerklicka - Anpassa - Dra sedan bort fältet från webbläsaren). Men nu har jag kollat det där och man kan ju bästa själv. Klicka på pilen bredvid sökfältet och välj Hantera sökmotorer. Sedan kan du välja eller lägga till en egen.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

OT:

Snackade med en kompis som använder Opera.
I Opera finns en liknande funktion, men som fungerar lite smidigare. Man skriver direkt i adressfältet namnet på sökmotorn och vad man letar efter, och vill man lägga till alternativ höger klickar man bara på ett sökfält och väljer att lägga till det där.

Nåja, det var så jag förstod det iallafall, är det någon som känner behov av att rätta mig, kör på! ;)
elfizz

Inlägg av elfizz »

Ja det stämmer man kan ställa in den så om man tex skriver g ubuntu så söker den på ubuntu, w ubuntu så wikipedia, ws ubuntu så säker den på svenska wikipeadia.
Om det inte var för abblock så skulle jag lätt går över till opera
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

elfizz skrev: Ja det stämmer man kan ställa in den så om man tex skriver g ubuntu så söker den på ubuntu, w ubuntu så wikipedia, ws ubuntu så säker den på svenska wikipeadia.
Om det inte var för abblock så skulle jag lätt går över till opera
Du kan ju göra precis samma sak med firefox.
Skapa ett bokmärke för varje sajt, använd %s som variabel, och sätt ett keyword/nyckelord i bokmärkets egenskaper! Och så vidare...
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Faie »

zenbios skrev: Om du skriver about:config sen nere i filter keyword.URL
så har du var o hur du söker nu, men vad du ska ändra där för att kunna sök
på din önskade sida, det vet ja inte.

tackar så jätte mycket... det var precis detta jag var efter.
Det enda jag gjorde för att firefox nu skulle per auto söka på wikia (som jag ville) ändra jag på

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=
till

http://www.wikia.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=
observera att det var endast wikia jag gjorde ändring på och lät resten av strängen vara.
Så nu funkar den perfekt :) super glad... åter igen tackar så mycket för hjälpen...
---------------------------------

Tack för alla andra tips som kom in också de var mycket intressanta att läsa, såklart har jag i fältet till höger i firfox ändrat så att jag har de sökmotorer som intresserar mig som första val där oxå.
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"