X vill inte starta - "Failed to start the X server"

redlime

X vill inte starta - "Failed to start the X server"

Inlägg av redlime »

Tjena! Är helt ny med Linux och hoppas kunna ta mig ur Windows-träsket så fort som möjligt..
Men givetvis är det något som ska strula (som alltid när det gäller mig) och det är det berömda "Failed to start the X server"-problemet.
Har jag förresten förstått det rätt att detta är Ubuntus motsvarighet till blåskärm i Windows?

Men iaf, jag testade att ändra driver till vesa i xorg.conf och körde startx, men då blir bara skärmen helt svart och börjar växla mellan Analog och Digital ett par gånger och sedan stänger skärmen bara av sig.

Någon som har förslag på vad jag mer kan prova?  ???

Grafikkortet i fråga är förresten ett GeCube Radeon X700.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: X vill inte starta - "Failed to start the X server"

Inlägg av zenbios »

Ändrade du den genom att logga in med dina uppgifter där det är text baserat (om du kommer dit)
o sen göra det den vägen? välja vesa alltså.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Bild
redlime

Inlägg av redlime »

zenbios skrev: Ändrade du den genom att logga in med dina uppgifter där det är text baserat (om du kommer dit)
o sen göra det den vägen? välja vesa alltså.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Hmm, Näe.. Jag skrev:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
och ändrade och sparade där..

Kanske ska poängtera att jag bara följde anvisningar från ett annat forum.
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Det är inte Linux motsvarighet till blåskärm. Linux har ingen motsvarighet för det kraschar ALDRIG. Aldrig hänt mig i alla fall. Att skärmen gör som du säger är för att din xorg-config är felaktig, kanske fel Hz till skärmen till exempel eller fel grafikkortsdrivrutin. Så kör reconfen som zenbios säger. Något som kanske kan liknas till blåskärm är kanske kernelpanic, men det går typ bara att få ifall du kompilerat egen kärna och gjort något riktigt fel :)
Software can become hardware!
redlime

Inlägg av redlime »

Megamannen skrev: Det är inte Linux motsvarighet till blåskärm. Linux har ingen motsvarighet för det kraschar ALDRIG. Aldrig hänt mig i alla fall. Att skärmen gör som du säger är för att din xorg-config är felaktig, kanske fel Hz till skärmen till exempel eller fel grafikkortsdrivrutin. Så kör reconfen som zenbios säger. Något som kanske kan liknas till blåskärm är kanske kernelpanic, men det går typ bara att få ifall du kompilerat egen kärna och gjort något riktigt fel :)
Tack så mkt båda två!
Ska testa köra sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Rapporterar senare om jag lyckats få ordning på det :)
redlime

Inlägg av redlime »

Näe, det ville sig inte heller.
Körde sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och konfigurerade om allting och valde vesa som drivisar och ställde in allt så som det ska vara (tror jag).
Men problemet kvarstår när jag kör startx så blir bara skärmen svart och börjar växla mellan analog och digital och sedan stängs skärmen av.

Någon som vet vad som kan vara felet? När jag kört tunga 3d-apps i windows så kraschar nästan alltid drivrutinerna till grafikkortet (rättare sagt så resettas VPU'n).

Är det något fysiskt fel på mitt kort kanske?

Tänkte köpa nytt grafikkort snart och tänkte höra om någon har något tips på kort som finns ute nu som är hyfsat bra och billigt och som givetvis funkar bra till Ubuntu?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Om det håller på att växla mellan analog och digital så,
så verkar det som du inte får någon signal till ditt kort.
vet faktiskt inte varför du inte får det, har själv haft problem med
skärm som inte startat o bara blevit svart vid gdm.
hade själv ett x700SE innan, överklockat till max men tyckte inte ja fick ut något
av det ändå. kör själv med både x1600 o x1900 nu o här fungerar det hur bra som helst.
kommer bli mycket bättre med nästa drivare denna mån om ati håller vad dem lovar,
men i dags läge så fungerar nvidia korten bättre om du vill kunna köra compiz o liknande.
Bild
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Beror ju på vad du vill betala "Hyffsat billigt" är ett ganska relativt begrepp. ATI eller Nvidia?
Nvidia är det väl som gäller just nu ifall vi ser på Linux-drivisar. Se till att du köper rätt typ också, AGP eller PCI-e.
Software can become hardware!
redlime

Inlägg av redlime »

Megamannen skrev: Beror ju på vad du vill betala "Hyffsat billigt" är ett ganska relativt begrepp. ATI eller Nvidia?
Nvidia är det väl som gäller just nu ifall vi ser på Linux-drivisar. Se till att du köper rätt typ också, AGP eller PCI-e.
"Hyfsat billigt" menar jag ungefär runt 1500kr.
Har dålig koll på grafikkorten nuförtiden och är helt vilse när det gäller nvidia.

Tror ni det kan hjälpa om jag testar 7.04?

Någon som kan rekommendera något kort med stöd för DirectX 10 och som gärna är väldigt tyst? Min största prioritet är för tillfället att compiz ska flyta bra då jag inte spelar så mkt spel öht.
jensw

Inlägg av jensw »

Kan vara så att du måste installera ATI-drivarna(fglrx), det behöver jag göra för att få igång ubuntu. Liveskivan har inte fungerat sen Dapper för mig.
redlime

Inlägg av redlime »

jensw skrev: Kan vara så att du måste installera ATI-drivarna(fglrx), det behöver jag göra för att få igång ubuntu. Liveskivan har inte fungerat sen Dapper för mig.
Jag sökte lite på fglrx och visst ska det officiellt stödja mitt kort.. Men jag förstår inte hur man installerar det.

Hur gjorde du?
Någon annan kanske också kan svara på det..
jensw

Inlägg av jensw »

Om den det stöds av versionen som ligger i repo, så skriver du.

kolla först vad du har för kernel genom att skriva: uname -r
då får du ett svar typ så här: 2.6.20-16-generic
sen kan du skriva sudo apt-get cache search fgrlx(bara för att se vad som finns så är det lättare att skriva)
och så väljer du dessa paket:
linux-restricted-modules-2.6.20-16-generic (beroende på vad du fick för svar på uname -r).
xorg-driver-fglrx
fglrx-control
xserver-xorg-video-ati

och installerar dom med: sudo apt-get install xorg-driver-fglrx fglrx-control osv.
om inte ditt kort stöds av versionen som finns i repon kan du ladda ner envy för att installera.
wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... 12_all.deb
sudo dpkg -i envy_0.9.7-0ubuntu12_all.deb
sen startar du programet genom att skriva envy
redlime

Inlägg av redlime »

jensw skrev: Om den det stöds av versionen som ligger i repo, så skriver du.

kolla först vad du har för kernel genom att skriva: uname -r
då får du ett svar typ så här: 2.6.20-16-generic
sen kan du skriva sudo apt-get cache search fgrlx(bara för att se vad som finns så är det lättare att skriva)
och så väljer du dessa paket:
linux-restricted-modules-2.6.20-16-generic (beroende på vad du fick för svar på uname -r).
xorg-driver-fglrx
fglrx-control
xserver-xorg-video-ati

och installerar dom med: sudo apt-get install xorg-driver-fglrx fglrx-control osv.
om inte ditt kort stöds av versionen som finns i repon kan du ladda ner envy för att installera.
wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... 12_all.deb
sudo dpkg -i envy_0.9.7-0ubuntu12_all.deb
sen startar du programet genom att skriva envy

Det gick inte att installera någonting av det där. Om jag förstod det rätt är det för att det kräver internet..
Har jag glömt nämna att det är när jag bootar Live som problemet kommer?  :-[ Jag har alltså inget internet som fungerar än..
jensw

Inlägg av jensw »

Är det när du kör på liveskiva?, jag har i så fall en remastrad Kubuntu som har fgrlx med installerat, om du är intresserad
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"