Dualboot på olika hårddiskar
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Dualboot på olika hårddiskar
Hejsan, det är lika bra jag kollar med er installationshajar så det inte blir några problem med min ubuntuinstallation. Jag har installerat systemet hundratalsggr men alltid på samma disk men aldrig gjort en dualboot på olika diskar.
Jag har nämligen inköpt en ny maskin och tänkt slänga in Gutsy om ett par dagar när den skarpa versionen släpps, dock vill jag slippa problem och dubbelkolla med er nu. Hur gör jag på bästa sätt?
Jag har min 74GB raptor som system för windows och tänkt sätta en 200gb linuxdisk, båda är satadiskar.
Någon som hade haft problem hade löst det hela med att lägga /boot på windowspartitionen, vad behöver jag göra?
MVH Louie
Jag har nämligen inköpt en ny maskin och tänkt slänga in Gutsy om ett par dagar när den skarpa versionen släpps, dock vill jag slippa problem och dubbelkolla med er nu. Hur gör jag på bästa sätt?
Jag har min 74GB raptor som system för windows och tänkt sätta en 200gb linuxdisk, båda är satadiskar.
Någon som hade haft problem hade löst det hela med att lägga /boot på windowspartitionen, vad behöver jag göra?
MVH Louie
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Dualboot på olika hårddiskar
Du menar att det skulle kunna bli problem för att det är en SATA-disk?
Jag har sata diskar på min burk varav en 80gb med xp på, och en 160 gb som jag använder till ubuntu.
Hade inga som helst problem att installera och det snurrar på fint nu.
Hade inga som helst problem att installera och det snurrar på fint nu.
Inga problem alls. Problemen som kan uppstå är när man blandar IDE och S-ATA. Men det är bara att skriva grub till disken datorn bootar från (eller byta boot ordning).
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nu undrar jag några saker. IDE är väl bara själva gränssnittet mellan moderkortet och disken? Det står väl inte i någon motsats till SATA? För SATA är väl en nyare typ av hårddisk, där den gamla är PATA? Eller har jag missat något? Så frågan är om det kan bli problem om man blandar hårddiskar av olika typer? Och: hur löser man det rent konkret?
- Louie
- Kontakt:
Alltså inga konkreta problem
Då provar jag och så får vi se hur det går! 
Tackar.

Tackar.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Har själv 2 SATA o 2 IDE diskar, o det går bra. fast ja har ubuntu o win (dual boot)maths57 skrev: Så frågan är om det kan bli problem om man blandar hårddiskar av olika typer?
på ena SATA disken, resten är bara lagring. o det har inte varit några problem,
vet inte om det blir några om ja körde på olika diskar heller.
men blanda dem, är ingen fara här ivarje fall.
- Louie
- Kontakt:
Så hade jag också på min förra dator, men problemet uppkopper väl ifall du kör ett operativ på IDE och det andra på S-ATAzenbios skrev:Har själv 2 SATA o 2 IDE diskar, o det går bra. fast ja har ubuntu o win (dual boot)maths57 skrev: Så frågan är om det kan bli problem om man blandar hårddiskar av olika typer?
Jag har Ubuntu på en PATA, och utöver det så finns 4 SATA hårddiskar. No problemos för mig.Louie skrev:Så hade jag också på min förra dator, men problemet uppkopper väl ifall du kör ett operativ på IDE och det andra på S-ATAzenbios skrev:Har själv 2 SATA o 2 IDE diskar, o det går bra. fast ja har ubuntu o win (dual boot)maths57 skrev: Så frågan är om det kan bli problem om man blandar hårddiskar av olika typer?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det är mycket möjligt det är.Louie skrev:Så hade jag också på min förra dator, men problemet uppkopper väl ifall du kör ett operativ på IDE och det andra på S-ATAzenbios skrev:Har själv 2 SATA o 2 IDE diskar, o det går bra. fast ja har ubuntu o win (dual boot)maths57 skrev: Så frågan är om det kan bli problem om man blandar hårddiskar av olika typer?

sen om det var på sata o ide blandat. det vet ja inte.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
På min andra dator har jag xp och ubuntu på var sin SATA-disk. Den bootar från win-disken. har aldrig varit några problem, jag ominstallerade rubbet i våras och det var problemfritt då också. Det var bara att välja partitioner som vanligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!