antivirus och annat nybörjare!

kicksurfer

Inlägg av kicksurfer »

Tjaa! :D jag undrar hur jag installerar program som jag laddat från nätet tex avg lägger sej i upppackaren, man packar upp d så lägger d sej i tmp sen då?
Vissa program jag inst via programhanteraren dyker inte upp i prog, tex installerade clamav antivirus men hittar d inte?
Samt java runtime in via programh
ps installerade ubuntu 7 igår och har aldrig användt linux innan så jag e helt ute och seglar!
kicksurfer

Inlägg av kicksurfer »

pps: intallerade nvida drivr via synaptic men vad gör ja sen?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Välkommen till forumet och Linux!

För det första försök skriva hela ord så blir det lättare att läsa.

Alltid, jag menar alltid och varje gång du vill ha någon program gå via Synaptic. Den hämtar och installerar programmet åt dig och lägger den till menyn. T,ex, min antivirus ligger i System > Administration > Antivirus. Du kanske installerade inte clamtk som är GUI för clamav? Antivirus behövs egentligen inte i Linux förutom för att skydda windows maskiner i nätverket och kan ju minska mängden skräp men Linux tar inte skada av virusar som idag är skrivna till windows.

Synaptics fördel är även det att när det kommer uppdatering till ditt program så får du en notifieringsikon bredvid högtalaren och slipper därmed själv hålla koll på dem.

På sajten https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats visas hur man installerar det mesta av codecs, java, flash etc.

Övriga program som inte finns med i Synaptic kan du givetvis installera själv, se min sig nedan ang. ANYTHING.

Har du installerat nvidia drivers via Synaptic så är de installerade ;)
kicksurfer

Inlägg av kicksurfer »

Tack Petri0! skall använda hela ord från och med nu.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Jag kan ju flika in att jag skiter fullständigt i andra windowsdatorer. Det är deras problem att deras system inte håller tätt, jag som linuxanvändare ska inte behöva dra ner min prestanda på grund av det. Då missar man ju helt plötsligt en viktig anledning till att använda linux i sin argumentation...

Men, men. Debatten har ju ofta gått het om huruvida man bör eller inte bör ha antivirus-program till linux.
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

antar att du skulle tänka likadant om regeringen beslutade att förgifta alla invandrare i hela sverige.......

fattar inte varför alla linux användare ska vara så patriotiska och anti-windows,,

visst jag gillar inte heller deras filosofi,, men för det så hatar jag inte deras användare och önskar de all ont som finns här i världen,,

väx upp
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Guttasej"]antar att du skulle tänka likadant om regeringen beslutade att förgifta alla invandrare i hela sverige.......[/quote]
Vad menar du? Är det samma sak att vara likgiltig inför att windowsanvändare borde ha anti-virusprogram körandes och och om regeringen vill förgifta invandrare?

Fundera lite på vad du jämför med!!! Det kanske är du som borde växa lite...
kicksurfer

Inlägg av kicksurfer »

inget bra svar på frågan om vad man gör med filerna man laddar hem sen packar upp? :/
ja ja e d nån som har dc++ här?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="kicksurfer"]inget bra svar på frågan om vad man gör med filerna man laddar hem sen packar upp? :/
...[/quote]
[quote="petri0"]Övriga program som inte finns med i Synaptic kan du givetvis installera själv, se min sig nedan ang. ANYTHING.[/quote]
Råkar de vara .deb -filer så är det bara dubbelklicka, är de .tar.gz -filer så länken ovan hjälper dig.
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

mcNils: tycker att exemplet är legitimt, syftet var att få dig att se att varför ska vi straffa en viss grupp bara därför att dom råkar vara på ett visst sätt,, bara för att du är tillräckligt "häftig" för att byta till linux (tyvärr ofta därför folk byter, iaf i början.) så ska du få förstöra för windows-folket på alla vis, det skadar ju itne dig att köra ett virusprogram, men det räddar dagen för massa andra människor om du nu skulle ha gjort det,

vi är inte övermänniskor bara för att vi inte använder windows, kom ihåg det, vi har bara kommit ett steg längre på vägen.
men alla kan vi inte vandra samma väg, men vi får hjälpa varandra så gott det går på vägen mot våra mål,
och alla vill inte till samma ställe, så därför kan vi inte tvinga folk till linux, men däremot förebygga att virus sprids..

min syn på det hela, om ni inte håller med på dessa punkter blir jag besviken
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

[quote="Guttasej"]antar att du skulle tänka likadant om regeringen beslutade att förgifta alla invandrare i hela sverige.......

fattar inte varför alla linux användare ska vara så patriotiska och anti-windows,,

visst jag gillar inte heller deras filosofi,, men för det så hatar jag inte deras användare och önskar de all ont som finns här i världen,,

väx upp[/quote]
Snarare skulle det gå att jämföra med att de själva äter något giftigt, eller frivilligt tar droger.
Det kommer förr eller senare gå åt helv**e. Dessa skulle jag inte ha mkt sympati för.
Dock så skulle jag arbeta för att samhället minskade tillgängligheten på droger. Precis som jag skulle vilja minska windowsanvändandet. Men använder de windows och får virus så får de skylla sig själva.
De har ju i grunden ett val.
Abusus non tollit usum
kicksurfer

Inlägg av kicksurfer »

Tack än en gång Petri0! :D
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

Snarare skulle det gå att jämföra med att de själva äter något giftigt, eller frivilligt tar droger.
Det kommer förr eller senare gå åt helv**e. Dessa skulle jag inte ha mkt sympati för.
Dock så skulle jag arbeta för att samhället minskade tillgängligheten på droger. Precis som jag skulle vilja minska windowsanvändandet. Men använder de windows och får virus så får de skylla sig själva.
De har ju i grunden ett val.
faktum är att windows är den starkaste spelplatformen idag så en som gillar att spela spel har inget val, finns wine,cedega m.m. men mina erfarenheter av dessa är att inte särskilt mycket fungerar.

och vadå "de får skylla sig själva" om du blir våldtagen ska du få skylla dig själv då att du inte hade en brandvägg i byxorna?

inse att svensson inte är begåvad nog att byta system,,

kan verka som jag är kritisk mot linux, men älskar det och skulle aldrig kunna byta ut det emot windows igen,, men gillar inte detta eviga skitpratande om de som inte tänker lika som oss.
och därför ska vi försöka skapa ett helvete för dom så att de konverterar till vår sida,, varöfr inte bara få använda det man trivs med? och om vi då kan göra deras platform mer trivsam för dem så varöfr inte hjälpa till?
kicksurfer

Inlägg av kicksurfer »

väl sagt Guttasej!!!
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Guttasej"]mcNils: tycker att exemplet är legitimt, syftet var att få dig att se att varför ska vi straffa en viss grupp bara därför att dom råkar vara på ett visst sätt,, bara för att du är tillräckligt "häftig" för att byta till linux (tyvärr ofta därför folk byter, iaf i början.) så ska du få förstöra för windows-folket på alla vis, det skadar ju itne dig att köra ett virusprogram, men det räddar dagen för massa andra människor om du nu skulle ha gjort det,

vi är inte övermänniskor bara för att vi inte använder windows, kom ihåg det, vi har bara kommit ett steg längre på vägen.
men alla kan vi inte vandra samma väg, men vi får hjälpa varandra så gott det går på vägen mot våra mål,
och alla vill inte till samma ställe, så därför kan vi inte tvinga folk till linux, men däremot förebygga att virus sprids..

min syn på det hela, om ni inte håller med på dessa punkter blir jag besviken[/quote]
När har någon i denna tråd sagt att vi ska straffa windows användare??? Det ända som är sagt är att man får skylla sig själv för förlorad prestanda när man kör antivirus program. Att sedan jämföra detta med rent nacistiska åsikter är vidrigt.
Du tycker uppenbarligen själv att du har kommit längre än windows användare!
Jag tycker att alla har ett fritt val av operativsystem på sin egen burk hemma, bara jag slipper sköta supporten. Anledningen till att jag har bytt är att jag tror på öppna standarder, X-selection, jag provade att köra ftp i explorern (ms har egen uppfattning om det protokollet också)...

Ja alla ansvarar för att inte sprida virus. I windows har dock virusen en bättre miljö att föröka sig i...
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

du har inte läst ett skit av vad jag har skrivit va?

du läser ju tydligen bara allt negativt, jag om något tycker inte jag är mer värd än windows användare,, det framgår väl rätt tydligt eftersom jag tycker vi har ett ansvar att inte sprida skit till deras platform,
och jag tror knappast att du har så kass dator så den lilla prestandan du förlorar är märkbar,,
sitter själv med 256 i ram och och en 1.8ghz cpu, dvs skitdator och jag stör mig inte på nån prestandaförloring,,
är ju inte precis norton antivirus vi snackar om att köra här,
men var ett badass och skit i antivirus om du vill,, vi alla har ju trots allt ett val.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker bara illa om dina liknelser.

Varför blir man ett "badass" om man inte har antivirus?

Det går till och med att använda windows utan antivirus, man måste bara vara försiktig...
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Visst hjälper vi windowsanvändarna om vi har antivirus.
Men i stort så har jämförelsena barkat iväg åt fel håll. Jag kan hålla med om att det inom linuxvärlden råder en vi och dom attityd som är svår att komma ifrån. Men o andra sidan kan man fråga sig vilken attityd microsoft använder. Vilket ansvar vi sedan har gentemot windowsanvändarna kan ju diskuteras. Av ren välvilja kan man använda antivirus, men vi har inget ansvar att göra det. Det är ju just windows dåliga uppbyggnad som utsätter dom för problemen. Och jag kan garantera att de flesta här inne ständigt håller på att rekrytera mer ubuntuanvändare, vilket i sig är ett mkt mer ansvarsfullt sätt att hjälpa dom.

Till slut borde windowsanvändarna inse hur osäkert deras system är och gå över. Så det är där vi kommer lägga våran kraft. Antivirus används av ren välvilja, Men själv så håller jag helt med nahoj, inget antivirus på min dator.
Abusus non tollit usum
marwal

Inlägg av marwal »

Guttasej: tänk på hur du uttrycker dig! Försök visa lite tålamod och lite respekt.

[quote="Guttasej"]du har inte läst ett skit av vad jag har skrivit va?
du läser ju tydligen bara allt negativt...[/quote]
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

[quote="marwal"]Guttasej: tänk på hur du uttrycker dig! Försök visa lite tålamod och lite respekt.

[quote="Guttasej"]du har inte läst ett skit av vad jag har skrivit va?
du läser ju tydligen bara allt negativt...[/quote]
[/quote]
tålamod har jag mer än väl som orkar föra denna diskussion så långt :)
men blir trött när allt fokuseras på de få negativa bitar men inte det stora hela som är övervägande bra,, men ska tänka på det marwal, rinner över lite ibland för oss alla
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"