flytta filer?

Omnislash
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

flytta filer?

Inlägg av Omnislash »

Finns det inget enkelt sätt att flytta filer på, från t ex /usr/share till en mapp i en annan partion?
Försöker flytta en bildfil från /usr/share till en mapp på skrivbordet i Windows.
Jag har försökt använda terminalen lite men där funkar det inte heller som jag vill.
Allt jag kräver är ett enkelt sätt så man kan dra-och-släppa från en mapp till en annan utan att behöva skriva kommandon varje gång.
Någon som vet?
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: flytta filer?

Inlägg av DeepThought »

Det skall gå att dra-och-släppa en fil, t.ex. från /usr/share till alla ställen där du har rättigheter att skriva. Detta är t.ex. din hemkatalog.

Om du försöker skriva till en Windows-partition (läs: en NTFS-formaterad partition) så behöver du ett program som heter NTFS-3g. Läs mer här:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/159

Kortfattat: Installera paketen ntfs-3g och ntfs-config med Synaptic eller via terminal:
sudo apt-get install ntfs-3g ntfs-config
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

DeepThought skrev: Det skall gå att dra-och-släppa en fil, t.ex. från /usr/share till alla ställen där du har rättigheter att skriva. Detta är t.ex. din hemkatalog.
Njea... h*n skriver att h*n uttryckligen vill flytta filerna.
Och "normala" användare har enbart läsrättigheter i /usr/share, detta för att man normalt inte skall flytta filer därifrån. Kopiera borde gå utan problem.

och nu kan jag inte ge några tips om hur man får root-rättigheter i vare sig gnome eller KDE
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Sant, Barre, missade det :-[

För att flytta filer krävs dels att du har rättigheter att skapa filer i katalogen som du flyttar till, men det krävs även att du har rättigheter att ändra/ta bort filer i katalogen du kopierar från. Eftersom en vanlig användare normalt sett inte har de rättigheterna i /usr/share krävs att du flyttar filerna som root/superuser. För att kunna göra detta grafiskt måste du starta filhanteraren som root/superuser, d.v.s. med sudo-kommandot (superuser do). Fast eftersom det rör sig om en grafisk applikation i GNOME måste/bör du dessutom använda gksudo. Så om du vill starta filhanteraren så att du får tillgång till att ta bort/flytta filer från /usr/share måste du starta den såhär:

gksudo nautilus

OBS: Det är mycket riskabelt att köra grafiska program som root-användare, eftersom det då går att förstöra, ta bort och ändra i viktiga systemfiler!

Jag rekommenderar dig att inte spara filer på andra ställen än i din hemkatalog, förusatt att du inte vet exakt vad du gör. I sin hemkatalog kan man inte ställa till med så värst mycket oreda, men om man skall börja spara/flytta/ändra filer i systemkatalogerna kan det gå riktigt illa.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Omnislash
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: flytta filer + internet fungerar ej

Inlägg av Omnislash »

Ok tack för hjälpen  :)
Ska installera ntfs-prylen och testa det kommandot.
Det är svårt att avvänja sig från windows, men jag ska försöka använda hem-mappen i fortsättningen då, och gksudo nautilus när det behövs.

Ett annat problem dök upp dock.
Nu vill inte Internet funka i Ubuntu, men när jag bootar med winxp (som jag är på nu för tillfället) så är det inget fel.
Nätverksikonen visar att den försöker koppla upp sig, dock utan någon framgång.
Senast redigerad av 1 Omnislash, redigerad totalt 10 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"