Ubunto installation
Ubunto installation
Hej! Vad ligger en vanlig ubuntu installation på? Vet nån om det går att få in på ett flashminne och sedan boota från det?
länka hjärna en sida eller beskriv hur man lägger in det på ett flash minne.
länka hjärna en sida eller beskriv hur man lägger in det på ett flash minne.
SV: Ubunto installation
Det går att installera på ett flashminne men det är två krav du behöver uppfylla
1. Din BIOS måste klara av att boot från ettflashminne
2. Du måste ha tillräckligt med utrymme på Flashminnet 4 gb ska räcka vet inte ifall det går med mindre..
1. Din BIOS måste klara av att boot från ettflashminne
2. Du måste ha tillräckligt med utrymme på Flashminnet 4 gb ska räcka vet inte ifall det går med mindre..
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
okej. då kilar jag iväg til lstan imorrn och fixar ett flashminne. Jag har hört att det går snabbare. stämmer det?
frågan kanske blev konstig på slutet där
omformulering: stämmer det att det går snabbare att starta och använda ett operativsystem från ett flash minne?

Jag vet ingen spec på vad flashminnen har för hastighet men jag kan sätta min tumme på att det är mycket slöare än en hårddisk.
Flashminnen har dock en begränsning i antalet skrivcykler, efter X antal skrivningar så förstörs minnet.
Flashminnen har dock en begränsning i antalet skrivcykler, efter X antal skrivningar så förstörs minnet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Mitt flashminne ligger på ca 15mb/s och mina hårddiskar på 60-85mb/s. En viss skillnad. Söktiden på ett flashminne är ju å andra sidan 0.1ms om jag inte minns fel. Bra om du ska ha många småfiler 
Edit: Finns guider här http://pendrivelinux.com/

Edit: Finns guider här http://pendrivelinux.com/
Senast redigerad av 1 Beer, redigerad totalt 11 gånger.
okej. tack så mycket. minnet funkar fint och det var relativt billigt. men vet inte om jag vill ha sönder det riktit än!
jag köper en ny hårddisk också. funkar det med en extern hd tror ni?

Funkar med en extern men det går fortare långsammare än en intern hårddisk då det måste gå via USB så det ultiate är en intern hårddisk..
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz